کد خبر: ۱۹۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴
داروی لودین یا اتودولاک ممکن است باعث ایجاد خونریزی روده‌ای و یا خونریزی معده شود، که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
ناطقان: داروی لودین که با نام اتودولاک نیز شناخته می شود یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی  است که برای درمان درد‌های خفیف تا متوسط، استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید تجویز می شود و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعاتی را پیرامون این دارو در اختیار شما قرار دهد.

لودین ؛ چه دارویی است؟
معرفی داروی لودین

داروی لودین معمولا با نام عمومی اتودولاک نیز شناخته می‌شود و یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (nonsteroidal anti-inflammatory drug /NSAID) محسوب می شود که میزان هورمون‌هایی را که در بدن باعث ایجاد تورم و درد می‌شوند را کاهش می‌دهد.


داروی اتودولاک یا لودین برای درمان درد‌های خفیف تا متوسط، استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای درمان در موارد دیگری نیز که در اینجا ذکر نشده، مورد استفاده قرار بگیرد.
فارماکوکینتیک داروی لودین

    حداکثر غلظت پلاسمایی آن حدود ۲ ساعت بعد از مصرف خوراکی ایجاد می‌شود. با پروتئین پلاسما بمقدار زیادی پیوند می‌شود.
    در مایع سینویال وارد می‌شود؛ نیمه عمر آن حدود ۷ ساعت است و عمدتاً در ادرار و مقدار کمی در صفرا ترشح می‌شود.

اطلاعاتی درباره لودین و مصرف آن

این دارو می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ مخصوصاً اگر آن را به مدت طولانی مصرف کنید و یا دوز زیادی از آن را مورد استفاده قرار بدهید و یا اینکه مبتلا به یک بیماری قلبی باشید. داروی اتودولاک را بلافاصله بعد از عمل جراحی بای پس قلب (پیوند عروق کرونر)، مصرف نکنید.

داروی اتودولاک همچنین ممکن است باعث ایجاد خونریزی روده‌ای و یا خونریزی معده شود، که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، ممکن است بدون هشدار قبلی و یکدفعه، مخصوصاً اگر مُسِن باشید، در دوره مصرف این دارو اتفاق بیفتد.


در صورتی که علائم و نشانه‌های خونریزی معده یا روده را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به نزد پزشک بروید. این علائم عبارتند از مدفوع قیری‌رنگ یا سیاه یا خونی، سرفه به همراه خون بالا آوردن، یا استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه باشد.

در دوره مصرف این دارو، هر گونه داروی بدون نسخه، شامل قرص‌های مسکن، سرماخوردگی یا حساسیت را استفاده نکنید. مگر اینکه قبلا از پزشکتان و یا مسئول داروخانه در مورد امکان مصرف همزمان این دارو‌ها با داروی اتودولاک بپرسید.

زیرا بسیاری از دارو‌هایی که به صورت بدون نسخه به فروش می‌روند، حاوی آسپیرین و یا دارو‌های مشابه با اتودولاک (مثلاً ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن) هستند و اگر شما این دارو‌ها را به همراه همدیگر استفاده کنید، ممکن است دچار اثرات ناشی از مصرف بیش از حد یک دارو در بدن خود شوید؛ بنابراین هر زمانی که خواستید داروی دیگری را به صورت همزمان با داروی اتودولاک مصرف کنید، ابتدا محتویات دارو را از روی جعبه‌ آن بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نباشند و یا از پزشک بپرسید.

از مصرف الکل به همراه این دارو خودداری کنید؛ چرا که الکل می‌تواند خطر ابتلا به خونریزی معده که در اثر اتودولاک ممکن است ایجاد شود، افزایش بدهد.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا اشعه‌های UV مصنوعی (مثلاً لامپ‌های خورشیدی و یا تخت‌های مخصوص برنزه شدن) خودداری کنید زیرا بدن شما با مصرف داروی اتودولاک در برابر نور خورشید حساس‌تر شده است و ممکن است به راحتی دچار آفتاب‌سوختگی شوید.

لودین ؛ چه دارویی است؟
تداخلات دارویی اتودولاک

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو‌ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

یک لیست از تمام دارو‌هایی (ازجمله دارو‌های با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با پزشک خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از دارو‌هایی که ممکن است با داروی اتودولاک تداخل کنند عبارت‌اند از:

آلیسکیرن (aliskiren)، مهارکننده‌های ACE (مانند کاپتوپریل (captopril)، لیزینوپریل (lisinopril))، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان (losartan)، والزارتان (valsartan))، کورتیکواستروئید‌ها (مانند پردنیزون)، لیتیوم و قرص‌های دیورتیک یا ”قرص‌های آب" مانند فوروزماید (furosemide)).

داروی اتودولاک اگر با دارو‌های دیگری که باعث خونریزی می‌شوند استفاده شوند، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. این دارو‌ها عبارت‌اند از دارو‌های ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel)، ”رقیق کننده‌های خون" مانند دابیگاتران (dabigatran) / انوکساپارین (enoxaparin) / وارفارین (warfarin).

برچسب روی تمام دارو‌های با نسخه و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید را بررسی کنید، از جمله دارو‌های حاوی دارو‌های ضد درد / تب (آسپرین، دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (ibuprofen) یا ناپروکسن (naproxen)).

این دارو‌ها مشابه اتودولاک هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک به شما برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوز‌های ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.


اتودولاک ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل کند و باعث نتایج اشتباه شود. قبل از آزمایش به پرسنل آزمایشگاه، راجع به استفاده از این دارو اطلاع دهید.

لودین ؛ چه دارویی است؟
نکاتی که قبل از مصرف اتودولاک باید در نظر گرفته شود

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز کرد و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌شود؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اتودولاک، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


    اگر مبتلا به آسم و یا هر نوع اختلال آلرژیک هستید.
    اگر تاکنون دچار زخم معده و یا زخم اثنی عشر بوده‌اید. اگر مبتلا به بیماری‌های التهابی روده نظیر بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو هستید.
    در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
    اگر سن شما زیر ۱۸ سال یا بالای ۶۵ سال است.
    اگر دچار مشکلات کلیوی و یا کبدی هستید.
    اگر دچار مشکلات قلبی و یا اختلالات عروقی هستید و یا در صورتی که گردش خون ضعیفی دارید.
    اگر فشار خون بالایی دارید.
    اگر تاکنون دچار لخته‌های خونی شده‌اید.
    اگر مبتلا به بیماری‌های بافت‌های پیوندی بدن نظیر لوپوس اریتمای سیستمیک هستید (بیماری التهابی که لوپوس یا SLE هم نامیده می‌شود).
    اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو‌ها شامل تمام دارو‌های در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو‌های گیاهی و دارو‌های مکمل.
    اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID حساسیت داشته‌اید (نظیر آسپیرین، ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن).

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین