کد خبر: ۱۹۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳
داروی اپی پن را حتماً باید با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید.
ناطقان: داروی اپی پن معمولا در پوست یا ماهیچه‌ قسمت بیرونیِ ران تزریق می‌شود که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و باز شدن مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ها می‌شود. باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز شما را بیشتر با این داروی تزریقی آشنا کند.

داروی تزریقی Epipen یا اپی نفرین چیست و چه کاربردی دارد؟
معرفی داروی اپی پن یا اپی نفرین

داروی اپی پن (Epipen)، با نام عمومی اپی نفرین (Epinephrine) تزریقی نیز شناخته می‌شود.

داروی اپی پن یک داروی تزریقی حاوی اپی نفرین ( یک ماده‌ی شیمیایی) است که سبب تنگ شدن رگ‌های خونی شده و مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ها را باز می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: لزوم جایگزینی داروی خوراکی با تزریقی در بیماران خاص

این تاثیرات می‌تواند فشار خون کم، خس خس کردن سینه، خارش شدید پوستی، کهیر و سایر علائم ناشی از واکنش‌های آلرژیکی را بهبود بخشد.
نکات مهمی که قبل از مصرف اپی پن باید رعایت کرد

در صورتی که مشکلات زیر را دارید قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید:

    بیماری قلبی
    فشار خون بالا
    بیماری پارکینسون
    بیماری عروق کرونر
    هر گونه اختلال در ضربان قلب
    دیابت
    اختلال تیروئیدی یا اختلال غده‌ی آدرنال
    تداخل‌های دارویی
    دیگوکسین
    بتا بلاکر‌ها
    دارو‌های مُدِر یا قرص آب
    لووتیروکسین
    دارو‌های ضربان قلب
    دارو‌های ضد افسردگی
    دارو‌های قارچ
    دارو‌های مهارکننده‌ی MAO

نحوه مصرف داروی اپی پن

داروی اپی پن را حتماً باید با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید.

همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره‌ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

این مطلب را از دست ندهید: شگفت انگیزترین شیوه درمانی برای آنها که از آمپول می‌ترسند

داروی اپی پن در پوست یا ماهیچه‌ی قسمت بیرونیِ ران تزریق می‌شود. در مواقع اضطراری می‌توانید از روی لباس آن را تزریق کنید.

ممکن است به همراه دارو، به شما یک trainer pen (قلم اپی نفرین) نیز داده شود. trainer pen حاوی دارو نیست و سوزن هم برای تزریق ندارد و فقط در شرایط غیر اضطرار، برای تمرین کردن چگونگی تزریق داروی اپی پن به کار می‌رود؛ بنابراین برای درمان واکنش آلرژیکی از آن استفاده نکنید.

داروی تزریقی Epipen یا اپی نفرین چیست و چه کاربردی دارد؟
مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم داروی اپی پن

به دلیل اینکه داروی اپی پن تنها در مواقعی که نیاز شود و ضروری باشد مصرف می‌شود، احتمالاً یک برنامه‌ی زمانی ثابت برای مصرف آن را استفاده نمی‌کنید.

به یاد داشته باشید که بدون تجویز پزشک، از مصرف دوباره‌ی این دارو خودداری کنید.

این مطلب را از دست ندهید: اما و اگرهاى داروى بیماران تالاسمى

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.
عوارض جانبی مصرف داروی اپی پن

پیش از اینکه از داروی اپی پن برای بار دوم استفاده کنید، در صورتی که اولین تزریق شما از این دارو باعث ایجاد عوارض جانبی شدیدی برای شما شده بطور مثال: سخت‌تر نفس کشیدن، یا فشار خون بالا و خطرناک با این علائم: سردرد شدید، تاری دید، وز وز گوش، اضطراب، گیجی، درد در قفسه‌ی سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، تشنج، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که متوجه درد، تورم، حرارت، قرمزی، یا سایر علائم عفونت در اطراف ناحیه‌ای که تزریق دارو را انجام داده‌اید شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی اپی پن عبارت است از:

    مشکلات تنفسی
    ضربان قلب تند یا ناموزون
    رنگ‌پریدگی، تعریق
    حالت تهوع و استفراغ
    سرگیجه
    ضعف یا لرزش
    سردرد تپش‌گونه
    احساس نگرانی، اضطراب یا ترس

داروی تزریقی Epipen یا اپی نفرین چیست و چه کاربردی دارد؟
از چه مواردی در دوره مصرف داروی اپی پن باید اجتناب کرد؟

داروی اپی پن را به درون رگتان و یا ماهیچه‌های باسن خود تزریق نکنید. چون ممکن است تاثیرگذار نباشد و کار نکند. آن را فقط در قسمت گوشتی و بیرونیِ ران خود تزریق کنید.

بیشتر بخوانید: تزریق داروی فاسد نو عروس و 3 قلوهایش را کشت

اگر به طور اتفاقی، داروی اپی پن را به درون دست یا پای خود تزریق کنید، ممکن است منجر به از دست رفتن جریان خون در این نواحی شده و در نتیجه این قسمت از بدنتان دچار بی‌حسی شود.

اگر این اتفاق افتاد، به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین