کد خبر: ۱۹۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
‌مسئول مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی افزایش مراجعه بانوان برای دریافت قرص‌های ضدبارداری ترکیبی در ماه مبارک رمضان، به بانوان هشدار داد و گفت: مصرف خودسرانه این قرص‌ها که برای قطع قاعدگی در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد خطر لخته خون داخل عروق (ترومبوز) مغزی را افزایش می‌دهد.
ناطقان: دکتر فاطمه یاری گفت: مصرف خودسرانه قرص‌های ضد بارداری ترکیبی مانند LD به صورتی که منجر به قطع چرخه قاعدگی شود علاوه بر اینکه چرخه هورمونی مصرف کننده را مختل می‌کند، عواقب خطرناکی به همراه دارد.

وی ادامه داد: از جمله عوارض خطرناک مصرف این داروها، اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در رگ‌های اندام تحتانی بدن و حتی عروق مغزی است که این امر با کاهش مصرف مایعات ممکن است تشدید شود.

وی افزود: خطر بروز این عوارض با افزایش سن شدت می‌یابد و این امر هشداری برای بانوان بالای ۳۵ سال است که دارای اضافه وزن و سابقه لخته خون داخل رگ بوده و یا دخانیات مصرف می‌کنند و بدون مشورت پزشک قصد مصرف داروهای ضد بارداری را دارند.

دکتر یاری با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بویژه استفاده از داروهای ضد بارداری ترکیبی مانند LD بدون تجویز پزشک، جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه افزایش می‌یابد، اضافه کرد: تمام آداب و شرایط در این ماه مبارک برای کمک به ارتقای سلامت روزه داری است و اینکه فردی با مصرف دارو سلامت خویش را با چالش مواجه کند صحیح نیست.

وی به بانوان توصیه کرد: برای حفظ سلامت و ایمنی خود، حتماً قبل از مصرف دارو با پزشک معالج و یا دکتر داروساز مشورت و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین