کد خبر: ۱۹۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
برخی عامدانه تنهایی را برمی‌گزینند و برخی دیگر به‌ اجبار تنها می‌مانند؛ در این بین کسانی نیز هستند که تنهایی را سرنوشت محتوم هر انسانی می‌دانند.
ناطقان: تنها بودن و تنها زندگی‌کردن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی آدم‌ها آگاهانه تنها زندگی‌کردن را انتخاب می‌کنند و گاهی هم از روی اجبار باید آن را بپذیرند؛ مثلا افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند یا طلاق گرفته‌اند ممکن است مجبور باشند تنها زندگی کنند. همچنین برخی افراد به دلایلی چون نگهداری از یک فرد سالمند، سفر رفتن سایر اعضای خانواده و... مجبور هستند مدت‌زمانی را در تنهایی به سر ببرند. در هر صورت، تنها بودن می‌تواند احساس ناخوشایندی را ایجاد کند که باید برای غلبه بر آن کارهایی را انجام دهیم. برای آنکه از تمام لحظات زندگی بهره ببریم و با تنهایی کنار بیاییم، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود که هر کس به تناسب نوع تنهایی خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

پیاده‌روی کنید

یکی از بهترین پیشنهادها برای غلبه بر تنهایی پیاده‌روی است. پیاده‌روی باعث تقویت سلامت جسمی و روحی می‌شود. در پیاده‌روی سعی کنید به‌جای مسیرهای تکراری در مسیرهای جدید قدم بزنید. وقتی از کنار خانه‌ها و مغازه‌ها عبور می‌کنید و در میان رفت‌وآمد ماشین‌ها و مردم قرار می‌گیرید، احساس خواهید کرد که شما نیز بخشی از تپش‌های شهرتان هستید. چه‌بسا که در این پیاده‌روی‌ها مکان‌هایی را کشف کنید که تابه‌حال هرگز توجه‌تان را جلب نکرده بودند.

با تجربه‌های تازه خودتان را به‌ هیجان بیاورید

 در بسیاری از مواقع، تنهایی با احساس بی‌حوصلگی همراه است که البته با کمی چاشنی تازگی رفع خواهد شد. مثلا چطور است که همین‌طور تصادفی یکی از اتوبوس‌های داخل‌شهر را سوار شوید و ببینید کجاها می‌بردتان؟ چنین تجربه‌هایی قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود.

با غریبه‌ها هم‌صحبت شوید

از مزیت‌های هم‌صحبتی با غریبه‌ها این است که آنها شما را نمی‌شناسند و قضاوت‌تان نمی‌کنند، اما حتی اگر قضاوت‌تان کنند، باز هم جای نگرانی نیست، چراکه دوباره همدیگر را نخواهید دید. غریبه‌ها همه‌جا هستند. مثلا می‌توانید با بغل‌دستی‌تان در مترو سر صحبت را باز کنید و چند کلمه‌ای گپ‌وگفت داشته باشید. همین صحبت‌کردن‌های هرچند کوتاه و مختصر در غلبه بر تنهایی به شما کمک می‌کنند و موجب خواهد شد که با دنیای اطراف‌تان احساس پیوند و همبستگی پیدا کنید.

چیزی بسازید

انسان همیشه بعد از خلق یا ایجاد چیزی، حس بهتری پیدا می‌کند، آن چیز می‌تواند شعر، نقاشی، مجسمه و... باشد. عمل خلق و ایجاد می‌تواند به رهایی شما از تنهایی نیز کمک کند. چالش انگیزترین جنبه تنهایی می‌تواند حس پوچی و عدم برقراری ارتباط با افراد دیگر به مدت طولانی باشد، اما برخی از این مشکلات می‌تواند با خلق چیزی حل شود و از بین رود.

دوستی‌های قدیمی را احیا کنید

دوستان قدیمی‌تان را که اغلب با آنها در فضای مجازی در ارتباطید به یک گپ‌وگفت رودرو دعوت کنید و باهم از خاطرات‌ و دغدغه‌های روزمره‌تان بگویید.

از حیوانات خانگی نگهداری کنید

 نگهداری از حیوانات خانگی موجب بهبود اضطراب و رنج ناشی از احساس تنهایی می‌شود. حیوانات خانگی مثل سگ و گربه نه‌تنها همیشه حاضرند که با‌ آنها وقت بگذرانید و خودتان را با بازی و نوازش‌شان سرگرم‌ کنید، بلکه علاوه‌بر این وفاداری از خاصیت تسکین‌دهندگی نیز برخوردارند و درست مثل والیوم موجب کاهش اضطراب می‌شوند. پس اگر به فکر غلبه بر تنهایی خود هستید و سعی دارید انسان شادتری باشید، شاید بد نباشد که به داشتن یک حیوان خانگی فکر کنید.

به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر تنهایی است. با کمک‌کردن به دیگران می‌توانید هم ارزش واقعی خودتان را کشف کنید و هم در معرض دوستی‌‌های عمیق‌تر قرار بگیرید. حتی گاهی با ابراز توجه و همدردی نیز می‌توانید به دیگران کمک کنید. مثلا ساک خرید پیرزن همسایه‌تان را تا خانه برایش حمل کنید. یا به نابینایی که پشت خط عابرپیاده منتظر است، کمک کنید تا به آن‌طرف خیابان برود.  در همین کمک‌های جزئی جادوی شگفت‌انگیزی نهفته است که معجزه‌ی عشق و دوستی را برای‌تان به‌ارمغان خواهد آورد.

با کسانی که علاقه‌مندی‌های مشترک دارید، ارتباط برقرار کنید

با برقراری ارتباط با دیگران خصوصا کسانی که با آنها هم‌استعداد هستید، نه‌تنها در غلبه بر تنهایی و یافتن دوستان جدید موفق خواهید شد، بلکه استعدادهایتان نیز شکوفاتر خواهند شد.

با خودتان حرف بزنید

اگر احساس تنهایی می‌کنید و از اینکه هیچ هم‌صحبتی ندارید رنج می‌برید، خودتان بهترین کسی هستید که می‌توانید پای صحبت‌ خودتان بنشینید. شاید این کار برایتان عجیب و دور از عقل به‌نظر برسد، اما واقعا تأثیرگذار است. در ذهن‌تان با خودتان حرف بزنید یا به خودتان نامه بنویسید. خودتان را مثل دوست خودتان بدانید و به خودتان از روزمرگی‌ها و احساسات‌تان بگویید. حتی می‌توانید دیوانه‌وارترین تصوراتتان را بدون نگرانی با خودتان درمیان بگذارید. با این ترفند فرصت پیدا خواهید کرد تا رابطه‌تان را با خودتان بهتر کنید. هروقت با خودتان حرف بزنید، افکار و احساساتتان برایتان روشن‌تر خواهند شد.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

انجام کارهای داوطلبانه باعث تقویت سلامت عاطفی به خصوص در بین افراد بعد از 40 سالگی و در سنین بالاتر می شود، سال‌هایی که عمدتا با تنهایی همراه است. اگر به دنبال مکانی برای انجام کارهای داوطلبانه هستید، در مورد شرایط و مکان‌هایی فکر کنید که افراد حس تنهایی می‌کنند مانند یتیم خانه‌ها، سازمان‌های حمایت از کودکان یا حتی مراکز تهیه غذا برای افراد گرسنه. زمان خود را وقف دیگران در این مکان کنید و خواهید دید که چقدر سریع، حس ناخوشایند تنهایی شما از بین خواهد رفت.

با تنهایی خود دوست باشید

برای بهتر کنار آمدن با تنهایی و غلبه بر ترس ناشی از آن باید با تنهایی خود کنار بیایید و از آن یک دوست بسازید. برای این کار لازم است از تنهایی خود بهره ببرید مثلا فیلم دیدن، کتاب خواندن، ورزش کردن و... از جمله کارهای لذت بخشی است که می‌توانید در دوران تنهایی خود انجام دهید. داستان خواندن و فیلم دیدن یک راه ارتباط عاطفی و بدون خطر برای شریک شدن با حس دیگران، داشتن یک سفر عاطفی و به دست آوردن چشم انداز و درک از شرایط خودتان است. همچنین یک سرگرمی فوق العاده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین