کد خبر: ۱۹۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با بیان اینکه آمار مرگ و میر کشور ما در سوانح ترافیکی نسبت به دنیا رقم بالایی است، گفت: باید با سیاستگذاری‌های کلان کشوری به سمت چشم انداز صفر در سوانح ترافیکی حرکت کنیم.
ناطقان: دکتر حمید سوری در مراسم هفته جهانی ایمنی راه که با حضور رئیس اورژانس کشور، مسئولان ارشد پلیس راهور، شهرداری، سازمان هلال احمر و دانشگاهیان در دانشکده سلامت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، تعامل بین دانشگاه و محیط‌های اجرایی با هدف حل مشکلات جامعه به شکل واقع بینانه تر و اصولی‌تر را از ثمرات برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: شعار امسال هفته جهانی ایمنی راه "سرعت را کم کن" است که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و در کنار آن با تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران شاهد محیطی ایمن تر در رابطه با حوادث ترافیکی در سطح جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه سوانح ترافیکی بار عظیمی را به جامعه تحمیلی می‌کند، اظهار کرد: حدود ۶.۵ درصد کل درآمد ناخالص ملی کشور یعنی چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار صرف سوانح ترافیکی می‌شود. از طرف دیگر بار اجتماعی، عاطفی و روانی آن نیز در سطح جامعه بسیار بالاست به گونه‌ای که گفته می‌شود حدود ۲۵ درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قربانیان سوانح ترافیکی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با اشاره به آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸، اظهار کرد: متأسفانه این گزارش نشان دهنده روند رو به افزایش سوانح ترافیکی در دنیاست و آمار آن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای کاهش این آمار در سطح جهان به صورت یکپارچه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد کاربران آسیب پذیر راه که بیشترین مرگ و میرها در سطح آنها رخ می‌دهد مثل عابرین پیاده، دوچرخه سواران و سیکلت سواران در خیلی مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرند.

سوری با اشاره به پنج عامل خطر جدی اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در رابطه با سوانح ترافیکی، اظهار کرد: سرعت، مصرف الکل حین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و صندلی ایمنی کودک از مهمترین عوامل خطر است که در کشور ما هنوز به سطح مطلوب نرسیده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود ۱۶ هزار نفر کشته بر اثر سوانح ترافیکی در کشور داریم که عدد بزرگی است، گفت: این آمار در شأن کشور ما نیست به خصوص اینکه گروه سنی آسیب پذیر بین ۵ تا ۲۹ ساله‌ها و نیروی جوان و مولد و خلاق جامعه هستند که کشور در این حالت سرمایه‌های خود را ازدست می‌دهد.

وی با اشاره به آمار کشور ما طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، عنوان کرد: جمعیت کشور ما طی این سال‌ها ۱۳.۶ درصد افزایش داشته، حدود ۷۵ درصد جمعیت ما شهری شده، تعداد خودروها با افزایش ۱۷۲ درصدی از ۷.۶ میلیون به ۲۱.۷ میلیون رسیده که این آمار در سرعت رشد خودرو در کمتر کشوری دیده می‌شود. با این حال آمار مرگ و میر بر اثر سوانح ترافیکی اگرچه هنوز بالاست ولی ۴۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با بیان اینکه باید برای کاهش این آمار اقدام کنیم، گفت: تحقق این مساله تنها با مشارکت جمعی، همکاری بین بخشی و با توجه به آمار و شواهد امکانپذیر است نه اقدام بر اساس تجربیات خام. به عنوان نمونه باید در زمینه افزایش ایمنی خودروها، جاده‌ها و از همه مهم‌تر تغییر رفتار جامعه در تعامل با ترافیک اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تمامی ابزارها ناایمن ولی رفتار ما ایمن باشد، شانس بروز سانحه کاهش پیدا می‌کند، گفت: به عنوان نمونه آمار مرگ و میر در موتورسیکلت از ۱۱ درصد به ۲۵ درصد رسیده و این مساله نشان می‌دهد میزان خطر در موتور سیکلت افزایش یافته است.

سوری با بیان اینکه نسبت مرگ و میر کشور ما در سوانح ترافیکی نسبت به جهان بالاست، گفت: کشور ما در ریز فاکتور"استفاده از کلاه ایمنی" و "استفاده از صندلی ایمنی کودک" هنوز مشکل دارد ولی در رابطه با صندلی ایمن کودک با همکاری پلیس به زودی قانون آن مصوب خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین