کد خبر: ۱۹۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در صورت تایید کارشناسان این سازمان مبنی برجعلی بودن برخی بقاع فاقد سند و شناسنامه معتبر، پس از انجام مراحل قانونی این اماکن تخریب یا تغییر کاربری داده می شوند.
ناطقان: حجت الاسلام محمد نوروزپور افزود: اماکن مذهبی دارای سندیت و شناسنیامه معتبر درقالب بقاع متبرکه شامل پیامبران، امام زادگان، علما، بزرگان و مشاهیرهستند.

*هشت هزاربقاع متبرکه در سراسر کشور وجود دارد
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بیشترین بقاع متبرکه کشور در استان های مازنداران، فارس و گیلان وجود دارد.
وی ادامه داد: هم اکنون هشت هزار بقاع متبرکه معتبر و دارای سند و شناسامه مورد تایید این سازمان در سطح کشور وجود دارد.
حجت الاسلام نوروزپور اظهار داشت: اشتیاق مردم برای فراگیری معارف قرآنی از سوی امام زادگان وقت یا هجرت به دلیل ظلم و جور فضای حاکم در دوران بنی امیه و بنی عباس نیزاز مهمترین دلایل نقل مکان امام زادگان به این گونه نقاط کشور است.
مدیر کل بقاع متبرکه سازمان اوقاف گفت: تجمع بیشتر شیعیان و دوستداران علوی در این گونه از نقاط کشور و تمایل مردم برای فراگیری تعالیم مذهبی از دیگر دلایل وجود بقاع متبرکه در این مناطق است.
وی در خصوص ساخت برخی بقاع جعلی توسط عده ای سودجو و فرصت طلب برای کسب درآمد، گفت: در طول تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی بقعه های مختلفی که فاقد سندیت و اعتبار بوده یا مثلا به واسطه خواب، یک فرد اقدام به ساخت بقاع کرده اند پس ازعدم تایید، قانونا با آن ها برخورد شده و آن اماکن تخریب شده است.
حجت الاسلام نوروزپور تصریح کرد: سازمان اوقاف به جدیت با این گونه اماکن برخورد کرده و آن ها را پس از طی مراحل قانونی تخریب خواهد کرد یا اینکه ضریح ساخته شده جمع آوری و آن مکان در صورت دارا بودن شرایط لازم به حسینیه تبدیل شده است.
وی در پاسخ به این سوال که کمک ها و نذورات مردمی واریزی به بقاع متبرکه معتبر صرف چه کارهایی خواهد شد، گفت: در حال حاضر اطلاعات و آماری در خصوص کمک های مردمی در قالب نذورات و غیره در اماکن مذهبی ندارم اما هزینه های جمع آوری شده در هر استان و برای توسعه و گسترش خود همان اماکن مذهبی هزینه خواهد شد.
به گفته وی، بخشی از هزینه های جمع آوری شده این گونه اماکن مذهبی، صرف انجام امور مراسم های مذهبی، عمرانی، فرهنگی، مدیریتی، مرمت و بازسازی و دیگر هزینه جاری آب، برق ، گاز و غیره خواهد شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین