کد خبر: ۱۹۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح جزئیات اقدامات این مرکز برای سفر حج، بیماری‌ها و موارد ممنوعه برای سفر حجاج را اعلام کرد.
ناطقان: دکتر محمد تقی حلی ساز درباره تمهیدات و اقدامات این سازمان برای حج تمتع امسال گفت: اقدامات ما با هماهنگی سازمان حج و زیارت از چند ماه قبل آغاز شده است و در حوزه تأمین دارو تجهیزات پزشکی و درمانی، استقرار درمانگاه‌ها و تیم درمانی،معاینات پرشکی مدیران کاروان‌ها و زائران برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمامی مدیران کاروان‌ها تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و وضعیت جسمی و سلامتیشان بررسی شد، خاطرنشان کرد: مدیران کاروان‌ها باید استطاعت جسمی لازم را داشته باشند و طبیعتاً موارد محدودیت و ممنوعیت سفر برای آنان بیشتر از زائران عادی است.

حلی ساز با اشاره به استقرار پزشکان مورد تأیید سازمان حج و زیارت در کاروان‌ها اظهارکرد: در هر دو کاروان یک پزشک مورد تأیید مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر حضور دارد و به عبارتی دیگر به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک مورد تأیید داریم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهارکرد: سلامت و شرایط جسمی زائران نیز بررسی می‌شود، امسال حدود ۸۶ هزار نفر به سفر حج اعزام خواهند شد که وضعیت سلامتی تمامی آنان از سوی پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در مواردی هم که نیاز به بررسی بیشتر باشد آزمایشات تکمیلی بر روی آنان انجام خواهد شد.

حلی ساز با اشاره به شایع‌ترین مشکلات زائران در بررسی‌های انجام شده، گفت: مسائل مربوط به افزایش فشار خون در صدر این مشکلات قرار دارد و این درحالی است که در سال‌های قبل دیابت و قندخون در رتبه اول قرار داشت و بعد فشار خون بود. البته اینها مواردی نیست که الزاماً باعث جلوگیری از ادامه سفر حجاج شود.

وی درباره بیماری‌ها و مواردی که سبب جلوگیری از سفر زائران می‌شود اظهارکرد: اعتیاد یکی از این موارد است، زائر معتاد به هیچ عنوان اجازه ندارد که به سفر اعزام شود، چرا که امکان ندارد بتواند حتی با مصرف دارو مدت طولانی در کشور عربستان حضور داشته باشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: بیماری‌های اعصاب و روان در حدی که فرد دچار جنون، اسکیزوفرنی، شیزوفرنی و… شود نیز مانع انجام سفر است. مبتلایان به سرطان‌های پیشرفته و کنترل نشده، آلزایمر حاد و بیمارانی که در حال طی کردن دوران نقاهت خود هستند هم جزو مواردی هستند که امکان سفر حج را ندارند. خانم‌های باردار نیز به دلیل شرایط جسمی که دارند نمی‌توانند در سفر حج حاضر شوند.

حلی ساز درباره اینکه چطور می‌توان مبتلایان به این بیماری‌ها را تشخیص داد، گفت: آزمایش‌هایی که ما از زائران اخذ می‌کنیم آزمایش مدفوع است. البته تمامی زائران در فرم‌های خود اظهاری مشکلات و سوابق بیماری خود را می‌نویسند و علاوه بر آن پزشکان معاین ما نیز این توانایی را دارند که با استفاده از یکسری مهارت‌ها و آموزش‌های خاص متوجه بیماری‌های افراد شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره سفر بیماران دیالیزی نیز گفت: ما چندین دستگاه را برای انجام دیالیز زائران در مراکز پزشکیمان داریم، اما در کل توصیه ما این است که افراد نیازمند به دیالیز به حج نروند.

وی با بیان اینکه معاینات اکثر زائران نیز به اتمام رسیده و تعدادی بسیار اندکی از معاینات باقی مانده است، اظهارکرد: برابر آمارها درحال حاضر حدود ۲۱ درصد زائران مبتلا به فشار خون هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد واکسیناسیون حجاج نیز گفت: این اقدام به مرکز توانبخشی هلال احمر واگذار شده و اقدامات مربوط به آن نیز آغاز شده است.

حلی ساز درباره حمل داروهای ممنوعه حجاج نیز گفت: ۱۴ قلم داروی ممنوعه وجود دارد که شامل مخدرها و داروهای کدئین دار مانند استامینوفن، اکسپکتورانت و… است که ما این لیست را به حجاج اعلام کرده‌ایم و درصورتی که این موارد در کشور عربستان کشف شد امکان زندانی شدن زائران نیز بر اساس قوانین آن کشور وجود دارد.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ممنوعیتی در مورد داروهای تک نسخه‌ای نیز وجود نداشته و زائران می‌توانند آن را همراه با خود بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت سنی برای سفر حج وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شرط سنی برای سفر نداریم و بحث ما استطاعت جسمی افراد برای انجام اعمال و مناسک حج است.

حلی ساز همچنین در مورد مراکز درمانی زائران نیز گفت: در ایام حج سه مرکز و مجتمع درمانی در مدینه و پنج مرکز درمانی در مکه مکرمه داریم که به صورت ۲۴ ساعته و ۱۶ ساعته فعال هستند و حدود ۵۵۰ نفر از تیم درمانی مرکز پزشکی در آن مستقر هستند و این استقرار از یک روز قبل از اعزام نخستین گروه از زائران آغاز می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال در مورد انتقال و تأمین دارو برای این مراکز نیز به ایسنا گفت: مشکلی در این خصوص نداریم و هر تعداد که دارو با خودمان ببریم می‌توانیم در پایان مراسم حج آن را به کشور برگردانیم و در این زمینه تمهیدات لازم را اتخاذ کرده ایم. انتقال داروها به عربستان نیز از نیمه دوم خرداد ماه آغازخواهد شد.

به گفته وی تمامی هزینه‌های درمانی برای حجاج دراین مراکز درمانی رایگان است. ضمن اینکه تمامی حجاج نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند.

حلی ساز افزود: تنها حجاج ایرانی می‌توانند از این مراکز درمانی خدمات درمانی دریافت کنند. عمل‌های جراحی نیز در این بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود و با هماهنگی مرکز پزشکی در صورت لزوم به دیگر بیمارستان‌ها اعزام خواهند شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین