کد خبر: ۱۹۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
متخصصان معتقدند که روزه برای افراد ٦٠ساله به بالا درصورت سلامتی و موافقت پزشک، ممنوعیتی ندارد، ولی در مورد سایر افراد ٦٠‌سال به بالا که بنا به دلایلی دارو مصرف می‌کنند، باید تحت‌نظر و مشورت پزشک باشد.
ناطقان: افراد سالمند گروه دیگری هستند که در ماه رمضان، برای روزه‌داری، مورد توجه پزشکان تغذیه قرار می‌گیرند. سالمندان اغلب دچار بیماری‌هایی مثل پرفشاری خون، قلبی و عروقی، دیابت و... هستند و ممکن است به دلیل وجود این بیماری‌ها، روزه‌داری با شرایط خاص برای این افراد امکان‌پذیر نباشد.

متخصصان معتقدند که روزه برای افراد ٦٠ساله به بالا درصورت سلامتی و موافقت پزشک، ممنوعیتی ندارد، ولی در مورد سایر افراد ٦٠‌سال به بالا که بنا به دلایلی دارو مصرف می‌کنند، باید تحت‌نظر و مشورت پزشک باشد. خوب است سالمندان برای روزه‌داری به توصیه‌های پزشکان دقت کنند:

سالمندانی که قصد روزه‌داری دارند، باید مراقبت کاهش میزان آب در بدن باشند؛ چراکه کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب ازحال‌رفتن و افتادن شود، برای‌شان خطرناک است.

نوشیدن ٨ تا ١٠ لیوان آب در فاصله بین افطار و سحر برای روزه‌داران ضروری است. برای حفظ تعادل آب بدن، مصرف غذا‌های کم‌چرب و کم‌کالری توصیه شده است. غذا‌های چرب به‌ویژه در ماه رمضان، برای سلامت کبد و کلیه مضر است. سردرد‌های روزه‌داران، یکی از مهمترین دلایلش کم‌آبی بدن است.

سالمندان معمولا از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند، از این‌رو مصرف میوه رنده شده، شیر کم‌چرب، انواع سوپ‌ها و آش‌ها در وعده‌های افطار و سحر برای آن‌ها که روزه هستند، مناسب است.

نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای سالمندان مفید است و می‌تواند تناسب میزان آب و مواد معدنی را در بدن‌شان برقرار کند.

از غذا‌های پرفیبر استفاده کنند.

استفاده از سالاد به همراه روغن زیتون در وعده سحر و افطار توصیه شده است.

مصرف لبنیات کم‌چرب را بیشتر کنند.

پیاده‌روی کوتاه پس از افطار برای فعال‌شدن گردش خون و شل‌شدن عضلات مفید است.

از مصرف غذا‌های چرب و شیرین مانند زولبیا بامیه اجتناب کنند.

خشکبار و آجیل بهترین میان‌وعده بین سحر و افطار برای روزه‌داران است.

سالمندانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، نباید روزه بگیرند.

سالمندان مبتلا به دیابت، قند خون خود را قبل از سحر و بعد از افطار کنترل کنند.

سالمندان مبتلا به پرفشاری خون خفیف و متوسط می‌توانند روزه بگیرند. افراد مبتلا به فشارخون بالا باید دریافت نمک و چربی خود را کنترل کرده و سیگار نکشند.

بیماران دارای گرفتگی قلبی نباید روزه بگیرند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین