کد خبر: ۱۹۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان گفت: بارش چند ماهه اخیر و هدایت روان آبهای ناشی از سیلاب به تالاب بین المللی گمیشان 18 هزار هکتار از وسعت 20 هزار هکتاری این پهنه آبی را به زیر آب برد.
ناطقان: علی بیانی اظهار داشت: در حال حاضر بین 30 تا یکصد سانتیمتر آب در نقاط مختلف تالاب وجود دارد و حجم موجود آب در آن به 300 میلیون متر مکعب می رسد.

وی بیان کرد: در زمان بروز سیل با هماهنگی کارشناسان، 40 شکاف بین بخش شمالی و جنوبی تالاب ایجاد شد تا آب موجود در بخش جنوبی تالاب به بخش شمالی هدایت و همه پهنه گسترده این تالاب آبگیری شود.
به گزارش ایرنا بخش جنوبی و شمالی تالاب گمیشان توسط کانال خزر به دو قسمت نامساوی تقسیم شده است.

وی گفت: در سالهای گذشته بخش شمالی تالاب به سبب کاهش بارش باران و نبود جریانات آبی از سوی دریای خزر به داخل تالاب تقریبا خشک شده بود.

بیانی ادامه داد : با وجود اینکه گونه های پرندگان مهاجر تالاب گمیشان را ترک کرده اند اما با توجه به بارش های اخیر و ایجاد پوشش گیاهی مطلوب در تالاب، برخی پرندگان بومی مانند سلیم ها در تالاب تخم گذاری کردند.

این کارشناس محیط زیست گفت: آبگیری تالاب گمیشان موجب شد تا پس از چند سال شاهد حضور انواع ماهیان کپور و کفال در این پهنه آبی باشیم که این امر مسوولیت مامورین محیط زیست برای جلوگیری از تخلفات شکار و صید در این تالاب را افزایش داده است.

بیانی اضافه کرد : همچنین افزایش پهنه آبی این زیستگاه، چشم اندازهای منحصر بفردی را در این تالاب بین المللی خلق کرده و موجب افزایش حضور گردشگران و علاقه مندان به این منطقه شده است.

وی ادامه داد : تلطیف هوای مناطق مسکونی پیرامونی بهمراه رفع خطر ریزگردها از دیگر مزایای آبگیری مجدد تالاب بین المللی گمیشان است.
بیانی گفت: خشک شدن تالاب گمیشان در سالهای گذشته سبب شد تا این منطقه به صورت بالقوه به کانون ایجاد ریزگرد در گلستان تبدیل شود که با افزایش سطح آب تالاب، این خطر حداقل برای چند سال برطرف شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین