کد خبر: ۱۹۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
مشاور و روانشناس اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: نبود منابع حمایت اجتماعی از آسیب‌های تک فرزندی است.
ناطقان: حسین محمدی راد با اشاره به اینکه افراط و تفریط در تعداد فرزندان، هر دو آسیب زا هستند، اضافه کرد: اگر تعداد فرزندان بیش از اندازه باشد، خواسته و یا ناخواسته نظارت بر روی فرزندان کاهش پیدا می‌کند که این امر بسیار مورد اهمیت است.

وی با بیان اینکه کاهش نظارت والدین در خانواده موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: وقتی نظارت خانواده‌ها در مرحله اولیه تحصیل دانش آموزان کاهش داشته باشد، دانش آموز از نظر تحصیلی آسیب می بیند که به دنبال این موضوع اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموز نیز با مشکل مواجه می‌شود و این مسائل پیش زمینه‌ای برای بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مشاور و روانشناس اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی عنوان کرد: در خانواده‌های پرجمعیت، بیشتر مواقع اختلاف سنی‌های زیادی بین فرزندان وجود دارد که این مسئله موجب می‌شود تا فرزندان باهم غریبه شوند و رابطه مناسبی باهم نداشته باشند.

به گفته وی در خانواده‌های پرجمعیت، فرزندان بزرگ خانواده نقش بزرگ‌تر را بازی می‌کنند که اول از همه به همان فرزند آسیب وارد می‌شود چراکه در سن پایین مجبور هستند مسئولیت سنگینی بر عهده گیرند و از طرفی تنش‌هایی ایجاد می‌شود که فرزند کوچک‌تر می‌تواند این حس را داشته باشد که خواهر و یا برادر بزرگ‌تر چون بزرگ‌تر است می‌تواند تحکم کند.

محمدی راد عنوان کرد: ممکن است در خانواده‌های پرجمعیت از موضوع عدالت بین فرزندان فاصله گرفته شود که این موضوع حس بی عدالتی و تضاد بین فرزندان را ایجاد می‌کند.

مشاور و روانشناس اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار کرد: نبود شرایط مالی کافی، بی سوادی والدین، حاشیه نشینی و… از جمله موضوعاتی است که خانواده‌های پرجمعیت می‌توانند با خود به دنبال داشته باشند که زمینه‌ای برای ایجاد اختلال سلوک می‌شود که در این اختلال شرایط برای بزهکاری افراد آماده می‌شود.

مشاور و روانشناس اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در رابطه با خانواده‌های هسته‌ای که تک فرزند هستند یا حداکثر دو فرزند دارند، افزود: اگر اختلاف سنی بین فرزند اول و دوم، زیاد باشد موجب می‌شود تا فرزندان درک درستی از هم نداشته باشند.

محمدی راد اظهار کرد: در خانواده‌های تک فرزندی، تمرکز اصلی بر روی یک فرزند است که این موضوع می‌تواند موجب ضعیف بار آمدن فرزند شود و در نهایت مسائلی مانند فرزند سالاری را در خانواده به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فرزندانی که خواهر و یا برادر ندارند اگر شرایط تربیتی درستی وجود نداشته باشد، کم صبر و حوصله تربیت می‌شوند، افزود: آماده بودن تمامی امکانات برای بچه‌های تک فرزند سبب می‌شود تا این افراد در تحمل مشکلات صبر و تحمل کمتری داشته باشند.

مشاور و روانشناس اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در رابطه با ارتباطات اجتماعی تک فرزندان، بیان کرد: از آن جایی که این فرزندان در محیط اطراف خود کسی را نداشتند که الگو برداری کنند و باهم بزرگ شوند، وقتی وارد اجتماع بزرگی مانند مدرسه می‌شوند، اگر ارتباطات اجتماعی خوبی نداشته باشند، اجتماع آنان را منزوی می‌کند و شخصیت تک محوری این افراد را قبول نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از منابع سلامت روان در افراد، منابع حمایت اجتماعی است، تصریح کرد: هرچه دامنه منابع حمایت اجتماعی افراد بیشتر باشد، دامنه استرس و اضطراب کمتر می‌شود و از همین جهت باید افراد سعی کنند تا منابع حمایت اجتماعی بهتری داشته باشند.

محمدی راد با اشاره به اینکه در خانواده‌های دو فرزندی، بهترین کاری که خانواده‌ها می‌توانند انجام دهند این است که ارتباط بین فرزندان خود را محکم‌تر کنند، افزود: اعطای مسئولیت به هر دو فرزند بهترین راهی است که می‌توان در پیش گرفت.

به گفته وی آموزش مناسب مهارت‌های زندگی به فرزندان، موجب می‌شود تا فرزندان در اجتماع نیز ارتباطات مؤثر داشته باشند و خودشان منابع حمایت اجتماعی خود را افزایش دهند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین