کد خبر: ۱۹۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به شیوع سرطان روده بزرگ در کشور گفت: ۷۰ درصد ایرانیان تحرک کافی نداشته و چاق هستند.
ناطقان: سیدمحمد مهدی میرناصری دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش در نشست خبری گفت: موضوع امسال تشخیص زودهنگام سرطان گوارش است یک تا هشت خرداد هفته سلامت گوارش است در ۱۲ استان سمینار برای پزشکان برگزار می‌شود، سمینار تهران دوم خرداد ماه برگزار خواهد شد. امسال بر روی سرطان‌های کولون، معده تاکید بیشتری شده است.

در ادامه این جلسه حمیده سلیم‌زاده متخصص آموزش و ارتقای سلامت گفت:تحقیقات مرتبط با سرطان کولون را پیگیری می‌کنیم و سرطان روده بزرگ به عنوان سومین سرطان شایع در کشور است و مرد و زن به یک اندازه در معرض این بیماری قرار دارند.

وی گفت: رویکرد پیشگیرانه برای کنترل این بیماری اثربخش بوده و به طور قابل توجهی توانستیم این بیماری را کنترل کنیم. طبق اطلاعات این بیماری در کشور ما در حال شایع شدن است و وزارت بهداشت برنامه غربالگری برای این بیماری در نظر گرفته است.

وی افزود: کمپین‌هایی برای آشنایی این بیماری نیز طی سال‌های اخیر تشکیل شده است، تا مردم با علائم این بیماری آشنا شوند و اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از سلامت خود انجام دهند.

۷۰ درصد ایرانیان چاق هستند

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه این نشست گفت: برای اولین بار نظام ثبت سرطان در کشور استقرار یافته است و آمار در این سامانه ثبت می‌شوند، در سال ۱۳۹۳ در یک سال ۱۱۲ هزار مورد سرطان در کشور داشتیم، به ازای هر صدهزار جمعیت ۱۵۸ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند، ۲۷ درصد سرطان‌ها سرطان دستگاه گوارش است و سرطان معده در مردان شایع‌ترین نوع سرطان است که در سال‌های اخیر شیوع آن افزایش نداشته است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: سرطان مری زمانی در همه جای دنیا بیشتر بود اما امروز به یک پنجم کاهش پیدا کرده است که ۸۰ درصد عامل‌های این بیماری قابل رفع هستند، مصرف تریاک، سیگار و آلودگی هوای منزل از جمله علل سرطان مری هستند.

وی تاکید کرد: مسواک زدن عامل مهمی برای پیشگیری از بروز سرطان مری و معده است، مصرف میوه و سبزی و مایعات داغ نیز در بروز این نوع بیماری موثر هستتد.

ملک‌زاده گفت: عدم تحرک و چاقی در بیست سال گذشته افزایش یافته و ۷۰ درصد ایرانیان چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۸۰ درصد ایرانی‌ها به خصوص خانم‌ها تحرک بدنی ندارند. چاقی در روستاهای ایران بیشتر از شهرها است.

فعالیت ۱۰۰۰ متخصص سرطان در کشور

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر شیوه زندگی سالم انتخاب کنیم و وزن را متعادل نگه داریم خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد گفت: دو پروژه تحقیقاتی در زمینه تشخیص سرطان مری و روده در حال انجام است. سرطان روده بزرگ دارای روش‌های تشخیصی است و این روش در ایران در حال آزمایش شدن است.

وی گفت: آموزش به پزشکان، بروز کردن اطلاعات پزشکان از جمله اقداماتی است که در این همایش به آن توجه شده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: به اندازه کافی متخصص سرطان در کشور داریم و هزار نفر در کشور فعال هستند و خدمات را در مراکز دولتی ارایه می‌دهند، در حال حاضر امکانات پیشگیری در کشور وجود دارد همچنین در برخی شهرها کلینیک سرطان احداث شده است.

ملک‌زاده گفت: گاز هلیم مورد نیاز دستگاه‌های تشخیص و درمان سرطان در کشور به وسیله شرکت دانش بنیان تولید می‌شود، در حال حاضر ما در کشور بیش از نیاز دستگاه ام آر آی داریم، در برخی مواقع مشکلات بودجه، ارز و مدیریتی وجود دارد اما به دنبال تولید دستگاه‌ها در کشور هستیم.

وی گفت: ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال به صورت تفننی تریاک مصرف می‌کنند که عامل مهم در زمینه ابتلا به سرطان است.
منبع: فارس
برچسب ها: روده بزرگ ، سرطان ، چاقی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین