کد خبر: ۱۹۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
رضایی از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در بازار نسبت به ایام قبل از عید خبر داد.
ناطقان: مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی زنبور عسل با اشاره به اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده عسل در دنیاست، اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های سال گذشته ۸ میلیون و ۴۳۴ هزار کلونی و در ۸۵ هزار و ۳۳۶ زنبورستان پرورش داده می‌شود که حدود ۱۳۸ هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۹۰ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود افزود: میانگین تولید عسل در کندو‌ها و کلونی‌های مدرن ۱۱ کیلوگرم است.

رضایی ادامه داد: سالانه هزار و ۴۶۰ تن موم و ۳ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال در کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه تولید عسل را یک هزار و ۱۱۰ گرم اعلام کرد و افزود: سالانه یک هزار و ۷۵۹ کیلوگرم عسل به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
وی ارزش سرمایه‌گذاری در صنعت زنبور عسل در سال ۹۶ را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش سالانه محصولات زنبور عسل حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که این امر بیانگر اقتصادی بودن صنعت زنبور عسل و یکی از مصداق‌های بارز اقتصاد مقاومتی است چرا که کمترین وابستگی را به واردات دارد.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از این مسئله که در صنعت زنبور عسل کم کار کرده‌ایم بیان کرد: تولید عسل محصول فرعی زنبور عسل است و گرده افشانی اصلی‌ترین کار زنبور است که متأسفانه توجه چندانی به این امر نداریم.

این مقام مسئول میانگین قیمت خام هر کیلوگرم ژل رویال را ۳۵۵ دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در صورت تبدیل ژل رویال به محصولات آرایشی و بهداشتی ارزش آن چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زهر زنبور عسل مشتقاتی دارد اظهار کرد: قیمت هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار است که با احتساب نرخ دلار رقمی بسیار بالاست اما متأسفانه در این زمینه‌ها کم کار کرده‌ایم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی اگرچه ایران از نظر تولید عسل رتبه سوم و از نظر تعداد کلونی‌ها، رتبه چهارم در دنیا را داراست، اما در سایر مشتقات جایگاه خوبی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت زنبور عسل بسیار بالاست اظهار کرد: بر این اساس تا افق ۱۴۰۴ اهداف کلانی را در برنامه استراتژیک صنعت زنبور عسل همچون تضمین کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری عوامل تولید، توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ توسعه و تنوع محصولات ژنتیکی مورد استفاده، ترویج زنبورداران، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت در نظر گرفته‌ایم.
کمبودی در عرضه محصولات پروتئینی وجود ندارد / واردات سالانه سه و نیم میلیون تن نهاده دامی

 رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بنده راجع به قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی مسئولیت ندارم اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی تولید و واردات کمبودی در عرضه وجود ندارد.

وی نرخ مصوبه هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در برخی اوقات قیمت مرغ در میدان بهمن به کمتر از ۹ هزار تومان می‌رسد.

رضایی ادامه داد: در مواقعی که بازار همانند شب عید دچار هیجان می‌شود از این رو این امر بر نوسانات قیمت بر بازار دامن می‌زند و هیچ ارتباطی به تولید ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور را ۲۷ کیلو و گوشت قرمز را ۱۲ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: در خصوص گوشت مرغ تولید بیش از نیاز داخل است و در زمینه گوشت قرمز مقادیری برای تأمین نیاز کشور وارد می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در بازار نسبت به ماه اسفند خبر داد و گفت: قیمت گوشت و سایر محصولات پروتئینی تابع عرضه و تقاضا در بازار است و تنها در مواقعی هیجانات کاذب بر نوسانات بازار دامن می‌زند.

معاون امور تولیدات دامی با بیان اینکه ذرت و کنجاله سویا به مقدار کافی و توزیع شده است بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده و هیچ کمبودی در عرضه وجود ندارد و تنها ممکن است توزیع نهاده به سبب عواملی همچون تأخیر در حمل بار و با ریزه پول با مشکلاتی روبرو شود.

رضایی با بیان اینکه وظیفه دولت خرید و توزیع نهاده دامی در میان تولیدکنندگان نیست اظهار کرد: دولت تنها نظارت بر توزیع را بر عهده دارد و ممکن است به صورت موردی مرغدارانی در توزیع نهاده اعتراضاتی داشته باشند که از آن‌ها تقاضا داریم اعتراضات خود را به ما بگویند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین شرایط تولید و بازار جوجه یک روزه تخم‌گذار گفت: در مواقعی که تولید بیش از حد باشد یا تقاضای چندانی در بازار وجود نداشته باشد قیمت جوجه با روند نزولی در بازار روبرو می‌شود که استمرار این روند در بلند مدت منجر به حذف گله‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات جوجه یک روزه در حد محدود مد نظر است بیان کرد: در بهترین حالت ماهانه یک تا دو میلیون قطعه جوجه یک روزه صادر می‌شود، اما راه‌های صادراتی همیشه باید باز باشد تا در صورت ازدیاد عرضه بیش از تقاضا امکان صادرات وجود داشته باشد چرا که ما به عنوان متولی تولید باید به دو طرف یعنی مصرف کننده و تولیدکننده توجه داشته باشیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۳ و نیم میلیون تن نهاده دامی وارد می‌شود تصریح کرد: با توجه به آنکه واردکننده موظف است تمامی کنجاله سویا و ذرت وارداتی را در اختیار دولت بگذارد تا دولت با کمک بهره‌بردار و تشکل‌ها مقادیر کافی کنجاله و ذرت به ازای هر قطعه گوشت مرغ در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد از این رو نظام توزیع دست واردکننده نیست که بتواند نهاده را در اختیار نگه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین