کد خبر: ۱۹۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
منابع سودانی می‌گویند که «خالد بن سلمان» در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده و با برخی مقامات خارطوم دیدار کرده است.
ناطقان: منابع آگاه سودانی از سفر محرمانه یک هیأت سعودی به سرپرستی «خالد بن سلمان» برادر محمد بن سلمان به سودان و دیدار با اعضای شورای نظامی این کشور خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری «عربی‌۲۱» منابع سودانی همچنین گفتند که نمی‌دانند این هیأ‌ت سعودی با کدام مقامات در خارطوم دیدار کرده‌اند و همچنین به جز «خالد بن سلمان» اسامی دیگر اعضای هیأت سعودی نیز کاملا محرمانه مانده است.

این سفر محرمانه در حالی صورت گرفته است که حرف و حدیث‌های بسیاری از نقش‌آفرینی دولت سعودی و امارات در سودان و تلاش‌ برای جریان‌دهی به تحولات اخیر این کشور در راستای منافع خویش وجود دارد.

پیش از این نیز سفر محرمانه یک هیأت سعودی-اماراتی به خارطوم بدون اشاره به اعضای آن افشا شده بود. همچنین سفر هیأتی دیگر به سودان به سرپرستی «محمد دحلان» مشاور «محمد بن زاید» و از رهبران سابق فلسطینی، خبرساز شد.

یک منبع سودانی به عربی۲۱ گفت که محرمانه بودن این دیدارها و عدم افشای هویت دیدار کنندگان، سؤالات بسیاری را در فضای سیاسی سودان ایجاد کرده و فعالان سیاسی چنین احساس می‌کنند که دولت سعودی و امارات تلاش دارند نقشی که در مصر بازی کرده و با کودتا «عبدالفتاح السیسی» را بر سر کار آوردند را در سودان نیز عملی کنند.

او افزود: «عربستان سعودی و امارات از چه چیزی می‌ترسند که سفر هیأت‌های خود به سودان و محتوای دیدارها را مخابره نمی‌کنند؟»

حضور و دخالت‌های ریاض و ابوظبی از ابتدای آغاز اعتراضات در سودان علیه «عمر البشیر» تا برکناری وی و روی کار آمدن شورای انتقالی نظامی، تماما در مقابل خواست مردم این کشور بوده است؛ چه آن زمان که مردم سودان در خیابان‌ها علیه «عمر البشیر» تظاهرات می‌کردند و چه زمانی که مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند.

در تاریخ پنج بهمن سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات مردمی یک هیأت اقتصادی سعودی به دستور ملک سلمان به خارطوم رفت و در دیدار با «عمر البشیر» به او گفت که ریاض همواره در کنار وی خواهد بود. پس از برکناری عمر البشیر نیز، زمانیکه مردم علیه شورای انتقالی نظامی شعار می‌دادند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی بودند، عربستان سعودی و امارات اولین کشورهایی بودند که از «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان حمایت کرده و قول ارسال کمک‌های غذایی و دارویی را دادند. پس از آن فرستادگان پادشاه سعودی در خارطوم با عبدالفتاح البرهان دیدار کردند.

از سوی دیگر دیدارها و رایزنی‌های عربستان و امارات منحصر به مقامات شورای نظامی نشده و در تاریخ ۱۳ می گذشته (۲۳ اردیبهشت) سفرای ریاض و ابوظبی با «مریم المهدی» معاون دبیرکل حزب «امت اسلامی» به عنوان بزرگترین حزب معارض در سودان دیدار کردند که تصاویر این دیدار موجب تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.
 

تلاش امارات و عربستان سعودی برای بسط نفوذ خویش در خارطوم، در حالی است که نیروهای سودانی بخش مهمی از پیاده‌نظام ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن را تشکیل می‌دهند و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان بر ادامه حضور این نیروها در یمن تأکید کرده است.
منبع: افتاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین