کد خبر: ۱۹۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان را دارد، اما فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران وجود دارد که هنوز به آن نپرداخته‌ایم و بازار جهانی با برند سایر کشورها پر شده است.
ناطقان: مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره روز جهانی زنبورعسل که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه 90 هزار تن عسل به ارزش 3 هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و هزار تن هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: زنبور عسل فرآورده‌های دیگری غیر از عسل دارد که بسیار ارزشمند است و ما در بازارهای جهانی در این زمینه کاری نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هر یک کندو می‌تواند ژل رویال به ارزش 355 دلار تولیدکند، گفت: این قیمت‌ها با ارزش‌تر از زعفران است و اگر ژل رویال تبدیل به مواد آرایشی و درمانی شود ارزش آن چند صد برابر خواهد شد.

رضایی همچنین گفت: زهر زنبور عسل هم بسیار ارزشمند است و هر گرم آن 80 دلار ارزش دارد و در بازارهای جهانی مبادلات آن در حد میلی‌گرم انجام می‌شود و متأسفانه کشور ما در این حوزه‌ها هیچ کاری نکرده است و بازارهای جهانی با برند سایر کشورها مانند آمریکا پر شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه صنعت زنبور عسل بسیار برای کشور سودآور است، گفت: ارزش صادراتی آن می‌تواند با ارزش‌تر از بسیاری محصولات دیگر مانند زعفران باشد.

وی همچنین گفت: ارزش 90 درصد زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی است و 10 درصد ارزش آن در تولید عسل و فرآورده‌های آن نهفته است به طوری که زنبور عسل در تولید یک سوم غذایی جهان نقش دارد.

رضایی با اشاره به آخرین سرشماری سال 97، گفت: در کشور 8 میلیون و 434 کلونی و 85 هزار زنبورستان وجود دارد که 138 هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشور سالانه 90 هزار تن عسل، 1460 تن موم، 122 تن گرده و 3.4 تن ژل رویال تولید می‌شود.

وی سرانه تولید عسل را 1110 گرم، سرانه مصرف عسل را 1079 گرم و میزان صادرات را هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش تولیدات عسل کشور 3 هزار میلیارد تومان است.

رضایی با بیان اینکه تولید عسل در کشور مصداق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.

*تدوین سند توسعه زنبور عسل

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای تولید عسل، گفت: سندی با 7 محور تدوین شده و اجرای آن تا سال 1404 هدف‌گذاری شده است در این سند به تضمین کیفیت محصولات، افزایش و بهره‌وری تولید، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ و تنوع ژنتیکی، بازارهای صادراتی، تحقیق، آموزش و ترویج، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت تأکید شده است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین