کد خبر: ۱۹۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
نماینده کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در حدود ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند، گفت: پیش از این زمینه و بستر اهدای عضو در حدود ۵ درصد در کشور فراهم بود که این بستر امروز به بالای ۷۰ درصد رسیده ولی هنوز جای کار بیشتری باقیست.
ناطقان: علی نوبخت در مراسم جشن شفا و بزرگداشت روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی روایات مربوط به تاریخچه اهدای عضو در کشور، عنوان کرد: پیوند کلیه در ایران اولین بار در سال ۱۳۴۷ در شیراز انجام شد و بعد از آن ۱۰۰ مورد دیگر انجام شد و بعد از انقلاب با رفتن بسیاری از اطباء از کشور کار در این حوزه مقداری سخت شد. در همین رابطه در سال ۱۳۶۳ دکتر فاضل وزیر وقت بهداشت به دلیل تنگناهای ایجاد شده در رابطه با بحث دیالیز نسبت به اخذ فتوای تاریخی مرگ مغزی از امام خمینی(ره) اقدام کردند که فتوایی بی نظیر بود.

وی ادامه داد: به دنبال آن شورای عالی پیوند تشکیل شد که اقدامات لازم برای تصویب قانون مرگ مغزی و اخذ تاییدیه شورای نگهبان را طی کرد و در نهایت قانون آن نیز تصویب شد.

نوبخت با اشاره به روند پیچیده و دشوار اخذ رضایت از خانواده قربانیان مرگ مغزی برای اهدای اعضا در سال‌های اول، اظهار کرد: در اغلب کشورها انجمن‌های واسطه برای انجام این کار تشکیل شده بود ولی در ایران افرادی خودجوش بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این رابطه را برعهده گرفتند. در رابطه با فرهنگ سازی برای امر والای اهدای عضو یک عزم همگانی آغاز شد که منجر به مساله کارت اهدای عضو شد. بر اساس آمار، اخذ رضایت از افراد مرگ مغزی که پیش از مرگ کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند بالای ۹۰ درصد می‌باشد در حالی‌ که اخذ رضایت از بازماندگان افرادی که کارت اهدای عضو ندارند بسیار سخت و دشوار است.

وی با بیان اینکه بیشتر آمار مرگ مغزی مربوط به تصادفات است، گفت: آمار مرگ ناشی از تصادفات در ایران از ۲۶ هزار نفر به ۱۵ هزار نفر رسیده که از این ۱۵ هزار نفر حدود ۶۰۰۰ نفر دچار مرگ مغزی شده و از این تعداد بین ۳ تا ۴ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند. با تاسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان از سال ۱۳۹۴ مساله اهدای عضو از مرگ مغزی‌ها وارد پروسه جدیدی شد و اطبا، اساتید، هنرمندان، ورزشکاران، ائمه جمعه و بسیاری از افراد مشهور دیگر به عنوان سفیران اهدای عضو به امر فرهنگ سازی اهدای عضو و آگاه سازی مردم نسبت به این مساله مهم کمک زیادی نمودند.

نوبخت با بیان اینکه امروز در حدود ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند، عنوان کرد: قبلا زمینه و بستر اهدای عضو در حدود ۵ درصد فراهم بود که این بستر امروز به بالای ۷۰ درصد رسیده ولی هنوز جای کار بیشتری باقیست.

نماینده کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خاتمه با تقدیر از فعالیت واحد فراهم آوری اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری، عنوان کرد: در زمینه اهدای عضو در ایران کارهای بزگ و چشمگیری شده و ایران در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن دارد. به عنوان نمونه در زمینه پیوند کبد تیم دکتر ملک حسینی طی یک سال بیش از ۶۰۰ پیوند کبد انجام می دهند که رقم بسیار مطلوبی است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین