کد خبر: ۱۹۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴
در این مطلب چند مورد از دلایلی که باعث می‌شود خروپف کنید را شرح داده ایم.
ناطقان: خروپف کردن یک رخداد غیر عادی نیست و برای همه ما حداقل یکبار اتفاق افتاده است. اما اگر هر شب اتفاق بیفتد، دیگر اتفاق نیست؛ یک مشکل جدی است! شما احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید، همچنین شریک زندگی شما و همه کسانی را که شب بیدار می‌کنید نیز نه تنها مانند شما عصبانی می‌شوند، بلکه رابطه شما را دچار مشکل می‌کند و به علاوه یک نشانه از مشکلی در سلامتی شماست.

شما دریافته اید که تمرکز کردن بر کار‌های روزانه هم برای شما سخت است و یک مشکل جدی‌تر این است که شما در خطر فشار خون بالا و شرایط بیماری قلبی هستید. ولی شما و شریک زنگی تان بسیار خوش شانس هستید، به این دلیل که راه حل‌های موثری هستند که می‌توانند نقطه پایانی بر این عادت آزاردهنده شبانه باشند.


افرادی که دچار چاقی هستند و همچنین افرادی که زبان و لوزه بزرگی دارند، احتمال بیشتری دارد که خروپف بکنند. علاوه بر این، هر چقدر که سن شما بالاتر می‌رود، احتمال بیشتری دارد که خروپف بکنید؛ زیرا گلوی شما باریک‌تر می‌شود. همچنین، اگر سینوس‌های شما مشکل دارند یا سیگار می‌کشید و الکل مصرف می‌کنید، یا زیاد به پشت می‌خوابید، بیشتر مستعد خروپف کردن هستید.

به طور طبیعی، وقتی که می‌خوابیم، هوایی که تنفس می‌کنیم از طریق دهان یا بینی وارد شش‌ها می‌شود. اگر قسمتی از این مسیر مسدود شده باشد این هوا به قسمت عقب سقف دهان و زبان کوچک برخورد می‌کند که باعث ایجاد لرزش در آن‌ها می‌شود و صدای آزار دهنده خروپف را ایجاد می‌کند.

وقتی شما بیدار هستید، ماهیچه‌های گلوی شما بافت را ثابت نگه می‌دارند و از لرزش آن جلوگیری می‌کنند. اما وقتی که خواب هستید، آن ماهیچه‌ها استراحت می‌کنند و امکان خروپف کردن را به شما می‌دهند.

چه چیزی می‌تواند دلیل وقع خروپف باشد؟

در ادامه چند مورد از دلایلی که باعث می‌شود خروپف کنید را شرح داده ایم.

وزن بدن شما شاید دلیل خروپف کردن شماست

افرادی که اضافه وزن دارند، دارای بافت کلفت تری در گلوی خود هستند، زیرا وقتی که کسی اضافه وزن پیدا می‌کند، گردن او نیز چاق‌تر می‌شود و همین موضوع باعث کوتاه شدن مسیر جریان هوا و خروپف دائمی می‌شود. پس حتی اگر قبلا هرگز خروپف نکرده اید، اگر وزن شما مقداری اضافه شود، ممکن است شما هم دچار این عارضه بشوید.

شاید به صورت ژنتیکی مستعد خروپف کردن هستید

اگر شما با بافت‌های اضافی در گلو، لوزه، زبان بزرگ و زبان کوچک به دنیا آمده باشید، مستعد خروپف کردن هستید.

افرادی که سیگار می‌کشند و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند بیشتر مستعد خروپف کردن هستند

همان گونه که قبلا اشاره شد، اگر عضلات گلوی شما در حال استراحت باشند، ممکن است خروپف بکنید. خوردن مشروبات الکلی قبل از خواب مطمئنا آن‌ها را به حالت استراحت می‌برد.

یکی دیگر از دلایل خروپف کردن سیگار کشیدن است. طبق مطالعه‌ای که در یک مجله آمریکایی چاپ شده است، عادت خروپف کردن بیشتر در میان سیگاری‌ها متداول بوده است و همچنین غیر سیگاری‌هایی که در طول روز با افراد سیگاری در ارتباط هستند؛ افرادی اند که در معرض دود سیگار سایرین هستند.

حالت خوابیدن و حساسیت‌های شما ممکن است دلیل خروپف باشد

اگر بینی شما به خاطر حساسیت پر بشود، شما مجبور می‌شوید که از طریق دهان نفس بکشید و احتمالا خروپف کنید. همچنین خوابیدن به پشت باعث می‌شود، عضلات گلو بیشتر استراحت کنند و باعث خروپف بشوند.

برای جلوگیری از خروپف چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

مهم‌ترین مساله در پیدا کردن راه حل برای این مشکل شما این است که ببینیم چه چیزی دلیل ایجاد این مشکل بوده است. اگر این راه حل‌ها را انجام دادید و باز هم مشکل شما حل نشد، بهتر است که حتما به یک دکتر متخصص مراجعه بکنید.

۱. مراقب اضافه وزن خود باشید

اگر متوجه شدید بعد از مدتی که اضافه وزن پیدا کردید، خروپف می‌کنید، راه حل مشکل احتمالا این است که وزن خود را کم کنید؛ تا گردن شما لاغرتر شود و راه هوا در گلو مسدود نشود.

۲. خوردن مشروبات الکلی قبل از خواب و سیگار را ترک کنید

از آن جایی که مشروبات الکلی عضلات گلو را آرام می‌کند و دائما راه هوا را در گلو مسدود می‌کند، از خوردن آن قبل از به خواب رفتن خودداری کنید. همچنین اگر سیگاری هستید و خروپف می‌کنید، بهتر است که به ترک کردن این عادت فکر کنید، اگر به دنبال خواب راحت شبانه هستید.

۳. حالت خوابیدن و بالشت خود را هر چند وقت یکبار تغییر دهید

همان طور که خوابیدن به پشت باعث خروپف می‌شود، از بالشت یا وسایل دیگر استفاده کنید، تا از چرخیدن شما به پشت جلوگیری کنند. اگر حساسیت دارید، باید هر ۶ ماه یکبار بالشت خود را عوض کنید؛ تا به آن حساسیت پیدا نکنید تا باعث آبریزش بینی بشود.

۴. نوشیدن آب زیاد هم ممکن است بتواند به شما کمک کند

اگر در طول روز زیاد مایعات مصرف نکنید و آب بدن شما کم باشد، ممکن است باعث افزایش ترشحات بینی بشود. پس مطمئن شوید که در طول روز مایعات زیادی مصرف کنید، تا از بی خوابی در امان بمانید.

۵. سوراخ‌های بینی را تمیز کنید تا به راحتی نفس بکشید

اگر به دلیل سرماخوردگی آبریزش بینی دارید، کار‌هایی هست که باید برای تمیز کردن بینی خود انجام بدهید. می‌توانید یک دوش آب گرم بگیرید یا از روغن‌های مخصوص استفاده کنید، مثل بخور روغن آکالیپتوس تا راه بینی تان باز بشود.

۶. از وسایل مخصوص دهان استفاده کنید که راحت نفس بکشید‌

می‌توانید با دندان پزشک خود مشورت کنید، تا یک وسیله پلاستیکی در دهان بگذارید که سقف دهان را بالا نگه دارد و از عقب آمدن زبان جلوگیری کند، تا جلوی راه هوا را نگیرند. شما باید این را در نظر داشته باشید که تغییر سبک زندگی باعث جلوگیری از خروپف می‌شود.

اگر می‌خواهید دیگر خروپف نکنید، شاید نیاز باشد که مقداری تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید و عادت‌های بدی که این موضوع را بدتر می‌کنند را کنار بگذارید. عادت‌های بد، مثل خوابیدن به مقدار کم باعث خروپف می‌شود. شما باید زمان خواب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید به مقدار کافی بخوابید.

همچنین، باید مقداری فعالیت‌های ورزشی نیز به برنامه روزانه خود اضافه کنید، حتی اگر اضافه وزن ندارید، که باعث تقویت عضلات شما از جمله عضلات گلو می‌شود. باید مواظب باشید که قبل از خوابیدن چه چیزی می‌خورید، زیرا بعضی غذا‌ها خروپف را تشدید می‌کند؛ از جمله لبنیات و شیر سویا. پس این غذا‌ها را قبل از خوابیدن نخورید.
برچسب ها: خروپف ، درمان ، خواب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین