کد خبر: ۱۹۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
استاد جمعیت شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز گفت: در حال حاضر باروری کل در کشور کاهش یافته، اما نمی توان گفت کشور با رشد منفی مواجه است و در این خصوص نباید ابراز نگرانی کرد.
ناطقان: سید رضا معینی ظهر امروز در همایش جمعیت در اراک اظهار کرد: با توجه به اینکه با کاهش باروری کل در کشور مواجه هستیم، اما به دلیل آنکه دهه 60‌ به سن زاد و ولد رسیدند با رشد ۱.۲۳ درصد هنوز رشد جمعیت منفی نشده است.
وی بیان کرد: میزان باروری کل در سطح جایگزینی جمعیت زنان به طور متوسط در طول دوره باروری زنان  ۲.۱ درصد است و با توجه به شاخصه‌های آماری سال ۹۱ تا ۹۵ به لطف دهه شصتی‌ها، رشد جمعیتی منفی نیست.
معینی با اشاره به میزان نرخ جمعیت در استان مرکزی نیز اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی کشور بین سال‌های ۹۱ تا ۹۵ میزان فرزندآوری در نقاط شهری ۱.۸۶ درصد و در نقاط روستایی ۲.۴۸ درصد بوده است.
استاد جمعیت شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز تاکید کرد: نباید نگران میزان نرخ جمعیت در سال‌های آتی بود چرا که جمعیت خود کاستی‌ها را به لحاظ شاخصه‌های جمعیتی در آینده تامین می‌کند.
وی عنوان کرد: در برخی استان همچون بوشهر میزان باروری کل  ۲.۳۳ درصد و یا بلوجستان ۳.۹۶ درصد فرزند برای هر زن است که آمار مناسبی را نشان می‌دهد  اما میزان فرزندآوری هر زن در استان مرکزی که ۲.۱ درصد است  آمار خوشحال کننده‌ای نیست اما جای نگرانی نیز وجود ندارد.
معینی تصریح کرد: نباید نسبت به موضوع نرخ جمعیت در آینده نگرش منفی داشت و یا به تصمیمات جمعیتی زیاد ورود کرد چرا که از نظر جمعیت شناسان دخالت زیاد در سیاست‌های جمعیتی مورد تایید نیست.

 مشکلات اقتصادی مانع ازدواج و فرزندآوری

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در خصوص مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت در کشور و به تبع آن در استان مرکزی گفت: گروه اصلی دهه ۶۰ تا ۷۰ که در سن باروری قرار داشتند با وجود آنکه تعدادشان بالا بوده، اما در حال خروج از سن باروری هستند.
محمود مشفق افزود: میزان باروری این رده سنی ( ۳۵ سال به بالا) کمتر اتفاق می‌افتد چرا که احتمال می‌رود سلامتی مادر و کودک با خطراتی همراه باشد.
وی با اشاره به گروه‌های سنی جایگزین دهه ۶۰ نیز بیان داشت: نسل و گروه سنی جدید علاوه بر اینکه به لحاظ جمعیتی تعدادشان کمتر از رده‌های سنی گذشته است، به دلیل مشکلات اقتصادی نیز باروری میان آنها با تاخیر است در نتیجه با کاهش جمعیت مواجه می‌شویم.
مشفق با اشاره به آلودگی هوا و تاثیر آن بر کاهش جمعیت تصریح کرد: شاید آلودگی هوا بر ناباروری و کاهش جمعیت تاثیر‌گذار باشد، اما دلیل اصلی محسوب نمی‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیرات مشکلات اقتصادی در فرزندآوری مادران و کاهش موالید نیز اظهار داشت: باید اذعان داشت جمعیت نسل کنونی محدود است در عین حال مشکلات اقتصادی نیز مانع ازدواج  و فرزندآوری می‌شود.
مشفق بیان داشت: پیش بینی و قضاوت جمعیتی برای چند سال آتی قطعیت ندارد و نمی‌توان بر اساس روند کنونی پیشگویی کرد اما چنانچه میزان جمعیت طی ۵ تا ۱۰ سال آتی با همین منوال پیش برود احتمال دارد رشد منفی باشد اما به طور قطع مشخص نیست.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه وضعیت اقتصادی تا حدودی بهبود پیدا کند و دولت نیز برخی سیاست‌های حمایتی از مادران را اتخاذ کند احتمال می‌رود تمایل مادران برای فرزندآوری افزایش یابد و رشد منفی جمعیت در بازه زمانی طولانی‌تری روی دهد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین