کد خبر: ۱۹۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
با توجه به قرارداشتن در ماه مبارک رمضان، در این مطلب به توضیحاتی در مورد اعتکاف پرداخته شده است.
ناطقان: اگرچه اعتکاف در سه‌روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد، اما یکی از اعمالی که در ماه رمضان به آن اشاره شده، اعتکاف است. رسول گرامی اسلام (ص) در حدیثی فرمود: «اعْتِکافُ عَشْرٍ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ یعْدِلُ حَجَّتَینِ وَ عُمْرَتَین؛ اعتکاف ١٠روز در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است».

در همین راستا و با توجه به قرارداشتن در ماه مبارک رمضان، در این مطلب به توضیحاتی در مورد این فریضه دینی  اشاره کرده‌ایم.

زمان اعتکاف
«اعتکاف» از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه‌روز) در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند. اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت ‏خاص نیست، تنها از آن‌رو که لازمه اعتکاف، روزه‌گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعا بتوان روزه گرفت. پس هرگاه روزه‌گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است.

انواع اعتکاف
اعتکاف بر دو نوع است؛ اعتکاف واجب که در این صورت شخص باید حتما روزه‌دار باشد. البته روزه‌داشتن شرط لازم هر اعتکافی است. اعتکاف مستحب آن است که فرد بدون نذر یا عهد و قسم خود اقدام به این عمل بکند که در این صورت اگر تا سحر روز سوم در اعتکاف باشد، ادامه‌دادن آن تا آخر روز سوم واجب است و درصورت ترک آن، بر شخص واجب است که بعدا به جای آن معتکف شود.

شرایط اعتکاف
برای انجام اعتکاف علاوه بر این‌که خود معتکف باید مسلمان و عاقل و بالغ باشد، شرایط زیر هم لازم است:

۱- باید در مسجد جامع آن شهر یا روستا باشد، هرچند در دیگر مساجد هم صحیح است.
٢- بهتر است که اعتکاف همراه با روزه باشد.

آن‌چه بر معتکف حرام است:

استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو
خریدوفروش و مجادله در امور دنیوی و دینی
استفاده شهوانی از جنس مخالف
معتکف باید روز‌ها را روزه دار باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین