کد خبر: ۱۹۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
زیبا کلام:
فعال اصلاح‌طلب گفت: آنچه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه قصد اشغال خاک ایران را ندارندیعنی توانای‌اش را ندارند. سناریویی را که آمریکایی‌ها در افغانستان (2001) و عراق (2003) عملیاتی کردند به هیچ‌وجه به‌دنبال عملیاتی کردن چنین سناریویی در قبال ایران نیستند.
ناطقان: بخشی از گفتگوی آرمان با صادق زیباکلام، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال اصلاح‌طلب را می‌خوانیم:

* هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان از تغییرات کلی استقبال می‌کنند، اما آنچه که برای آنها در اولویت قرار دارد این نیست که در ایران به اصطلاح خودشان رژیم تغییر کند، هر چند به‌صورت قطعی می‌توان گفت که ترجیح آنها این است که تابع آمریکا شوند که زهی خیال باطل، اما آن مساله‌ای که از آن هراس دارند توانمندی‌های منطقه‌ای ایران است. در حال حاضر مساله اساسی برای آمریکا چیزی است که از آن تحت عنوان سیاست‌های انقلابی ایران یاد می‌کنند. اما در حال حاضر ظاهرا چنین سناریویی در دستور کار واشنگتن قرار ندارد.

اگر سناریوی احتمالی تندروها (برخورد نظامی) در آمریکا ظرف ماه‌های آینده تحقق یابد، در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟

* آنچه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه قصد اشغال خاک ایران را ندارندیعنی توانای‌اش را ندارند. سناریویی را که آمریکایی‌ها در افغانستان (2001) و عراق (2003) عملیاتی کردند به هیچ‌وجه به‌دنبال عملیاتی کردن چنین سناریویی در قبال ایران نیستند. چون این سناریو قابل اجرا نیست. رژیم صدام از حمایت مردمی برخوردار نبود و یا اگر هم برخوردار می‌بود به آن میزانی نبود که مردم به‌خاطر آن اسلحه در دست گرفته و بخواهند به‌خاطر صدام بجنگند. البته در مورد طالبان این مساله تا حدودی متفاوت بود. اما قدرت نظامی آمریکا قابل قیاس با طالبان نبود. در مورد ایران اشغال نظامی به هیچ‌وجه راه به جایی نخواهد برد، برای آنکه نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف عراق صدام حسین از حمایت مردمی آن هم در میزانی که برای حفظ آن مردم حاضر شوند در برابر دشمن «ایالات متحده» و یا هر متجاوز احتمالی دیگری سلاح به دست گرفته و ایستادگی کنند برخوردار است. کافی است توجه داشته باشیم که ایران جمعیت 80‌میلیونی دارد که به خودی خود یک قدرت مهم است. مثلا اگر فرض کنیم 10‌درصد از مردم ایران یعنی حدود 8‌میلیون نفر سلاح در دست گرفته و در برابر حمله احتمالی آمریکایی‌ها بایستند آن وقت کار برای واشنگتن بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. آمریکایی‌ها به هیچ‌عنوان به‌دنبال چنین سناریویی نیستند.

میزان اختلافات میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر مساله ایران را تا چه حد می‌دانید؟

*با وجود اختلاف میان نانسی پلوسی دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه اما آنها بر سر مساله ایران هم‌نظر هستند. ممکن است در روش اجرا با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. متاسفانه افکار عمومی در آمریکا و اروپا با تحریک رسانه‌ها، علیه ایران است. متاسفانه هیچ ‌صدای رسای واقعی در خارج از کشور طرفدار ایران نیست. اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار ماندن ایران در برجام هستند به واسطه آن نیست که اصطلاحا به‌دنبال دلسوزی برای ایران باشند، بلکه بسیاری از آنها به‌دلیل یکجانبه‌گرایی‌ها و مواضع نژادپرستانه ترامپ با آمریکا تاحدودی زاویه دارند. بنابراین بخشی از تقلای اروپایی‌ها برای حفظ برجام به‌دلیل عملکرد منفی ترامپ است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین