کد خبر: ۱۹۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حوزه توسعه کمی آموزش عالی اقدمات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث کیفی و انطباق علم با نیازهای روز جامعه هنوز نتوانسته‌ایم به صورت شایسته عمل کنیم.
ناطقان: مجتبی شریعتی نیاسر در نشست با اساتید دانشگاه قم عنوان کرد: باید در فضای امید زندگی کنیم و با تلاش و کوشش اساتید و جوانان، به آینده امیدوار باشیم و قطعاً به توفیقات خوبی خواهیم رسید.

وی افزود: شرایط امروز کشور به مراتب متفاوت‌تر از شرایط قبل از انقلاب است، اوایل انقلاب اسلامی، جمعیت دانشجویی کشور ۱۷۵ هزار نفر بود و اکنون به ۴میلیون نفر سیده است؛ همچنین ۳ هزار هیئت علمی در قبل از انقلاب مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به بیش از ۸۳ هزار نفر رسیده است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: امروز بیش از ۲ هزار مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ در گذشته امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولی اکنون این فضا مهیا شده است و اگر فضای سیاسی مناسب بود، جوانان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کردند، البته در حال حاضر نیز جوانان کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در قبل از انقلاب موضوع نوآوری و مباحث بین رشته‌ای محلی از اعراب نداشت ولی اکنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این مباحث کسب شده است و این باعث افتخار کشور است.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: البته باید توجه داشت که افزایش دانشجو و مراکز علمی باید در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد؛ در حوزه توسعه کمی اقدمات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث کیفی و انطباق علم با نیازهای روز جامعه هنوز نتوانسته‌ایم به صورت شایسته عمل کنیم.

وی اضافه کرد: تا پش ازاین خلأ نبود آمایش آموزش عالی حس می‌شد که در این دوره از دولت، این طرح به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرایی می‌شود که این موضوع بسیار با اهمیت است؛ قبلاً تمام مراکز علمی این تصور را داشتند که باید به صورت جامع عمل کنند که این یک اشتباه بزرگ بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور می‌شود.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: باید توجه به مأموریت گرایی دانشگاه‌ها انجام پذیرد و این موضوع در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده است.

وی گفت: کمی گرایی باعث افزایش مراکز آموزش عالی شده است ولی تعداد بسیار زیادی از این مراکز، استانداردهای لازم را ندارند و باید این مراکز ساماندهی شوند و البته این ساماندهی به معنی جمع آوری نیست و در صدد کیفی سازی مراکز هستیم.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است، علوم پایه مانند جاده‌ای برای حرکت علوم نوین دیگر است و اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نکرده باشیم، در سایر حوزه‌ها نیز موفق نخواهیم شد و بر همین اساس برای توجه به علوم پایه بودجه خاصی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: مهارت افزایی لزوماً مهارت‌های تخصصی نیست و جوان تحصیل کرده کشور باید مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرد و یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانشجویان است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: این دور از انتظار است که جوانان پس از فارغ التحصیلی نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگیرد، بنابراین باید با برنامه ریزی درست، این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه قم به عنوان دانشگاه محوری استان قم است و انتظارات بسیاری از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم شاهد پیشرفت‌های بیش از پیش دانشگاه قم باشیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین