کد خبر: ۱۹۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
مدیر اجرایی کلینیک دیابت یزد و کارشناس تغذیه معتقد است که مشکل تغذیه جامعه امروز ناشی از عادات و رفتارهای غذایی اشتباه است و روزه‌داری سالم گامی برای اصلاح این عادات غلط است.
ناطقان: سید محمدرضا آقایی» در نخستین همایش روزه‌داران کوچک با اشاره به ضرورت تغییر عادت‌های رفتاری مردم، اظهار کرد: متأسفانه این باور اشتباه است که جامعه با مشکل تغذیه‌ای روبرو است بلکه مشکل اصلی عادت‌ها و رفتارهای غلط شکل گرفته در بین مردم است.

وی با اشاره به اینکه باید به روزه نگاه علمی به معنای گرسنگی کشیدن و تأثیر آن بر سلامت فرد داشته باشیم، تصریح کرد: طبق تحقیقات مرکز دیابت استان و پژوهش‌های بین‌المللی، بهترین زمان گرسنگی کشیدن بین ۸ تا ۱۴ ساعت و بهترین بازه زمانی بین ۲۵ تا ۳۰ روز است.

آقایی با بیان اینکه این آمار و ارقام مطابق با ایام روزه داری در دین مبین اسلام است، تصریح کرد: بدن انسان در طول سال برخی چربی‌ها را در خود ذخیره می‌کند ولی در زمان گرسنگی کشیدن به ترتیب قندها، چربی‌ها و سپس پروتئین‌ها را می‌سوزاند و مصرف می‌کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه مسئله مهم در این رابطه روزه گرفتن به روش صحیح است، گفت: غذای مصرفی در ایام رمضان که در هنگام سحر و افطار صرف می‌شود، در صورت روزه‌داری سالم باید ۲۰ درصد کمتر از میزان غذای مصرفی ایام عادی سال باشد.

وی، سحری نخوردن را از شیوه‌های غلط روزه‌داری دانست و گفت: نخوردن وعده غذایی سحر برخلاف تصور برخی از افراد، نه تنها کاهش وزن را به دنبال نخواهد داشت بلکه چاقی را به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین عارضه برای فرد روزه‌داری به همراه دارد.

آقایی، سالم بودن افراد از جنبه‌های جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی را از ضرورت‌های روزه‌داری سالم دانست و گفت: مبحث تغذیه که بسیار هم مورد علاقه خانواده‌هاست یکی از مسائلی است که هر چند زیاد اما به طور نادرست مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون، دیابت و چربی در اثر تغذیه نادرست به وجود می‌آیند.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله این است که باید منظم غذا بخوریم نه اینکه غذا نخوریم و این همان درس رمضان است به عبارتی در مواقع و ساعات مشخصی غذا مصرف شود، همانطور که افطار کردن زمان مشخصی دارد اما این موضوع در دیگر ایام سال کمتر رعایت می‌شود و غالباً ساعات منظمی برای تغذیه نداریم.

این کارشناس تغذیه بر تنوع مواد غذایی مصرفی افراد تاکید کرد و گفت: برخلاف نظر بسیاری از پزشکان که برخی غذاها مانند پیتزا، نان خامه‌ای، نوشابه و حتی پفک را منع می‌کنند، مصرف این مواد غذایی هیچ منعی ندارد منتها نکته مهم به اندازه و متعادل مصرف کردن این تنقلات است چرا که میزان غذا مهم نیست بلکه انرژی غذا اهمیت دارد.

وی در این مورد با اشاره به اینکه هر برش پیتزا برابر با یک وعده شام است، ادامه داد: متأسفانه برخی از عادات غذایی اشتباه، به صورت پرتکرار انجام می‌شود در حالی که برخی موارد مانند مصرف سبزیجات و میوه‌ها کمتر به عادت پرتکرار تبدیل می‌شود.

آقایی با بیان اینکه باید متمرکز غذا بخوریم، تاکید کرد: متمرکز غذا خوردن یعنی به آداب سفره پایبند بودن و این در حالی است که در زندگی‌های امروزی شاهد غفلت خانواده‌ها از سفره غذا هستیم و گاهاً وعده غذایی مهم صبحانه را نیز فراموش می‌کنیم.

نخستین همایش روزه‌داران کوچک ویژه مقطع سنی ۵ تا ۸ سال با اجرای برنامه‌های متنوع، شاهنامه‌خوانی کودک و قصه‌گویی برگزار شد. در این همایش کودکان وعده افطار خود هنگام اذان ظهر را صرف کردند و برای اولین بار با اعمال روزه و روزه‌درای به شیوه صحیح آشنا شدند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین