کد خبر: ۱۹۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
مسؤول گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: روزه‌داری برای بیماران چربی‌ خون مفید است و این بیماران می‌توانند با مشورت پزشک روزه بگیرند.
ناطقان: دکتر عطیه رزازی با اشاره به روزه گرفتن بیماران دیابتی اظهار کرد: بیمارانی که دیابت نوع یک هستند و از انسولین استفاده می‌کنند به هیچ عنوان توصیه‌ نمی‌شود، روزه بگیرند.

وی افزود: این بیماران اگر می‌خواهند روزه بگیرند حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت موافقت روزه بگیرند، زیرا افرادی که انسولین می‌زنند به شدت قند آنها افت می‌کند به همین دلیل باید یک ماده غذایی استفاده کنند که دچار افت قند نشوند.

رزازی بیان کرد: ولی بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند و برای کنترل قند از قرص استفاده می‌کنند، اگر قند خون آنها در حالت طبیعی و کمی نرمال باشد با مشورت پزشک می‌توانند روزه بگیرند ولی باید رژیم غذایی که قبلا موظف به انجام آن بودند، رعایت کنند.

این مسؤول اضافه کرد: بیماران دیابتی نوع دو نباید از مواد غذایی شیرین، غذاهای پرچرب و غذاهای  سرخ شده که برای آنها مضر و ممنوع است، استفاده کنند و باید براساس رژیم درمان و مشاوره پزشک روزه بگیرند.

 

روزه‌داری برای بیماران چربی‌ خون مفید است

وی ابراز کرد: بیمارانی که چربی خون بالایی دارند و زمینه بیماری دیگری نداشته باشند، فشار خون آنها کنترل شده و بیماری عروقی و قلبی ندارند، روزه‌داری به کنترل چربی‌های خون آنها کمک می‌کند.

رزازی ادامه داد: این بیماران باید در وعده‌های سحر و افطار، مواد غذایی که فیبر دارند و سالم‌اند مانند سبزی، غلات و سبوس که مواد کامل گفته می‌شوند، استفاده کنند زیرا کمک خواهد کرد چربی‌های زاید بدنشان بیشتر متابولیسم شود و این برای کنترل چربی خون آنها موثر است.

وی بیان کرد: بیماران یاد شده داروهای خود را با مشورت پزشک در وعده سحری و افطار که برای کنترل چربی استفاده می‌کنند، بخورند و فکر نکنند چون روزه می‌گیرند دیگر چربی‌های بدن‌شان از بین می‌رود و نیاز نیست قرص بخورند.

 

ورزشکاران بین افطار تا سحر ورزش کنند

این مسؤول به ورزش کردن روزه‌داران اشاره کرد و گفت: کسانی که ورزشکاران حرفه‌ای هستند و می‌خواهند روزه بگیرند باید تایم ورزش را بین افطار و سحری قرار دهند و با خوردن یک افطار سبک که قند خون‌شان کنترل می‌شود، بعد از یک و دو ساعت از افطاری می‌توانند ورزش خود را شروع کنند.

وی اضافه کرد: اگر کسی ورزشکار حرفه‌ای نیست و می‌خواهد پیاده‌روی سبکی داشته باشد، توصیه می‌شود فاصله بین وعده سحر و افطار که دو ساعت از افطار و شام گذشته و معده یک مقدار سبک شده باشد، ورزش کنند و در حین ورزش کردن نیز آب بخورند تا آب بدنشان کم نشود.

رزازی اظهار کرد: برخی‌ها هم عادت دارند بعد از سحری پیاده‌روی کنند این هم مشکلی ندارد زیرا در وعده سحر به اندازه کافی آب خوردند و هوا هم در آن زمان خنک است، بعد از این وعده می‌توانند یک ساعت پیاده‌روی کنند.

وی یادآور شد: زمان‌هایی مانند بین روز که آفتاب شدید است توصیه می‌کنیم ورزش نکنند زیرا وزن‌شان کم می‌شود ولی چون نمی‌توانند آب بنوشند جبران آب از دست رفته برای آنها خیلی سخت است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین