کد خبر: ۱۹۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
ماه رمضان را «شهر اللّه» می‌نامند لذا اطاعت از کلیه قوانین الهی، مهمترین راه جلب خشنودی خداست؛ والّا همۀ ماه‌ها، ماه او است.
ناطقان: شرح دعا‌های روزانه ماه مبارک رمضان را از منظر معظم له منتشر می‌سازد که رسانه رسمی حوزه آن را انعکاس خواهد داد.

«اللهُمَ اجْعَلْ لى فیهِ الى مَرْضاتِکَ دَلیلًا، وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَ سَبیلًا، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلًا وَمَقیلًا، یا قاضِىَ حَوآئِجِ الطَّالِبینَ؛ خدایا در این ماه راهنمایى براى رسیدنم به خشنودیت قرار ده، و راهى براى تسلّط شیطان بر من قرار مده و بهشت را منزل و محل بازگشتم قرار ده اى برآورنده حاجت‌هاى طلب‌کنندگان». تشخیص رضایت خداوند، نقش اطاعت در جلب رضایت الهی، جایگاه روزه ماه رمضان در رهایی از وسوسه‌های شیطان و ارائۀ راهکاری کلیدی برای رهایی از شر شیطان و عوامل ورود به بهشت، از جمله نکات مهمی است که در دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.

رمضان، ماه رسیدن به خشنودی خدا

ماه رمضان را «شهر اللّه» می‌نامند لذا اطاعت از کلیه قوانین الهی، مهمترین راه جلب خشنودی خداست؛ والّا همۀ ماه‌ها، ماه او است. در این زمینه امام مجتبی علیه السلام خطاب به یارانش فرمود: خداوند ماه رمضان را وسیله آزمایش خلق خود قرار داده که از طریق اطاعتش براى رسیدن به بهشت و رضایت او از یکدیگر پیشى گیرند...». به تعبیر عارف کامل، عالم ربّانى و مرد میدان علم و عمل، مرحوم «سیّدبن طاووس» «.. همان‌گونه که براى جلب نظر فرمانروایان دنیا، به هر طریق ممکن، خشنودى آنان را تحصیل مى‌کنى، مبادا که توجّه‌ات به خداوند، از اقبال و توجّه‌ات به قدرتمندان دنیا کمتر باشد! که اگر چنین باشى به یقین خداوند بزرگ را کوچک شمرده‌اى و عظمت و جلالش را به حساب نیاورده‌اى!».

راه جلب رضایت خداوند

مسلماً خشنودى خداوند، بى‌دلیل نیست؛ بلکه حتما به خاطر ایمان راستین و اعمالى است که پیوند انسان را با خدا محفوظ مى‌دارد؛ یعنی آن‌هایی که بر اعتقاد حق باقى ماندند و به ثقلین (کتاب و عترت) که پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله دستور داده بود، تمسّک جستند و به شاخ ه‌اى از شاخه هاى پر بار شجره طیّبه خاندان پیامبر گرامی اسلام، از ائمه معصومین علیهم السّلام در آویختند و خطّ نصرت اسلام و مسلمین و هجرت را در پیش گرفتند.

رمضان؛ در بندکننده شیطان

در برخى روایات، از مطلق روزه داری و در برخی دیگر، روزه گرفتن در ماه رمضان، به عنوان اسباب رهایی از وسوسه‌های شیطان یاد شده است؛ به عنوان نمونه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در روایتی فرمود: «مَن سَرَّهُ أن یَذهَبَ کَثیرٌ مِن وَحَرِ صَدرِهِ فَلیَصُم شَهرَ الصَّبرِ وَثَلاثَةَ أیّامٍ مِن کُلّ شَهرٍ؛ هر که از زودوده شدن بسیارى از وسوسه هاى دلش شادمان مى‌شود، ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه بگیرد». تأمل در این روایت نورانی، موید کلام نورانی حضرت علی (ع) است که فرمود: «و صوم شهر رمضان فإنّه جنّة من العقاب؛ روزه ماه رمضان سپرى در برابر عقاب است».

در حقیقت روزه ماه رمضان یک وسیله مهم دفاعى در میدان مبارزه است، چرا که سرچشمه اصلى گناهان، وسوسه هاى شیطان و ابزار شیطان، هواى نفس است. هنگامى که به وسیله روزه، شهوات در کنترل عقل در آیند انسان با این وسیله دفاعى، از حملات شیطان محفوظ مى‌ماند.

۶ راهکار کلیدی برای رهایی از شر شیطان

تقوا یا همان احساس مسئولیت درونى در برابر فرمان‌هاى الهى، خمیرمایه تمام برنامه رهاى انبیا و اولیاست و بدون آن، کسى از وسوسه هاى شیطان و هواى نفس رهایى نمى‌یابد. هم چنین تفکر و تدبر و توبه، باعث نجات از سلطۀ شیطان مى‌شود. بسیار مى‌شود روح یأس بر کسانى که مرتکب آن گناهان شده اند غلبه مى‌کند، و این یأس آن‌ها را به آلودگى بیشتر، و غوطه ور شدن در گناهان سوق مى‌دهد، زیرا آن‌ها فکر مى‌کنند آب از سرشان گذشته، چه یک وجب چه صد وجب! لذا ایجاد امید و مبارزه با روح یأس، رهایی از شر نفس اماره و ایجاد رابطه‌اى معنوى با اولیاء اللَّه سبب مى شود که تدریجاً از صف آلودگان درآید، و از سقوط در دامان شیطان رهایى یابد.

اسباب ورود به منزلگاه بهشت

مبدأ سفر طولانى برای ورود به منزلگاه بهشت، از لحظه مرگ و سکرات موت شروع مى‌شود و در عالم برزخ ادامه دارد و همچنان در مواقف قیامت و منزلگاه هاى سؤال و حساب و پل صراط که منازل مخوف و متعدّدى هستند تداوم مى‌یابد تا سرانجام به بهشت منتهى شود. در این میان، زاد و توشه، اعمال انسان و تقوا است که انسان را از این منازل پر خطر، به سلامت عبور مى‌دهد و به سر منزل مقصود یعنی بهشت برین و جنّات عدن رهنمون مى سازد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
منبع: فارس
برچسب ها: راهکار ، شیطان ، رهایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین