کد خبر: ۱۹۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است که حدود ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. همچنین این کشور دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن این حقایق می‌توان پی برد که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران چه ضربه بزرگی برای این کشور در حال توسعه است.
ناطقان: گمانه زنی‌های زیادی درباره رویکردی که هند در قبال تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ خواهد کرد وجود دارد به‌تازگی نیز نشریه "پرینت" به نقل از یک مقام آگاه در دولت هند نوشت این کشور قصد دارد مذاکرات با ایران را برای بررسی راه‌های آغاز دوباره واردات نفت از ایران بررسی کند.

وی که خواست نامش محفوظ بماند تصریح کرد دولت هند درصدد واردات محدود نفت از ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا است. همچنین یک مقام دیگر هندی نیز گفت که به احتمال زیاد از بانک پاسارگاد که چندی پیش دولت هند مجوز افتتاح شعبه‌ای از آن در شهر بمبئی را صادر کرده برای انجام معاملات نفتی استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: مذاکرات میان ایران و هند از مدتی پیش آغاز شده بود اما گفت‌وگوها به دلیل انتخابات سراسری هند متوقف شد. اکنون مذاکره با ایران از جمله اولویت‌های دولت هند است.

مقامات هندی همچنین تاکید کردند که ادامه واردات نفت از ایران هرچند محدود، یک پیام به تهران در خصوص موضع و دیپلماسی خارجی هند است. چندی پیش سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو اعلام کرده بود که تصمیم‌گیری در خصوص واردات نفت از ایران پس از پایان انتخابات گرفته خواهد شد.

واردات کل نفت هند از ایران در دوره ژانویه تا آوریل سال جاری (۲۰۱۹) با ۴۵ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام در روز رسید. این واردات در سال قبل ۵۵۲ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.

این صحبت‌ها در شرایطی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه میلادی گذشته با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، از صدور معافیت مجدد به خریداران بزرگ نفت ایران از جمله هند امتناع کرد. آمریکا صدور هر گونه معافیت از تحریم‌ها به کشورها از جمله هند برای خرید نفت از ایران را منتفی اعلام کرد و ادامه سیاست خصمانه خود در قبال ایران را مورد تاکید قرار داد.

هند مشتری ایران می‌ماند؟

در این رابطه خطیبی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در خصوص صحبت‌های اخیر به ایسنا گفت: طبیعتاً اگر منافع کشور هند ایجاب کند قطعاً مشتری نفت ایران باقی خواهد ماند چرا که هندی‌ها از این قضیه سودهای زیادی می‌برند و می‌توانند از این طریق کالاهای خودشان را به ما بفروشند و یا تهاتر صورت گیرد.

به گفته وی نه تنها هند بلکه سایر کشورهایی که با ایران تجارت دارند اگر از ایران نفت نخرند ما نیز کالایی از آن‌ها خریداری نمی‌کنیم بنابراین این کشورها بازار ایران را از دست می‌دهند.

کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: بعضی از این کشورها مایل نیستند که بازار ایران را از دست دهند به همین دلیل به راحتی تن به‌این کار نخواهند داد در خصوص پرداخت‌ها نیز می‌توان تهاتر انجام داد در مورد کشور هند قرار بود این امر با پول همان کشور یعنی روپیه انجام شود که این موضوع می‌تواند جذابیت زیادی برای این کشور داشته باشد.

خطیبی تاکید کرد: امنیت ملی انرژی کشورهای آسیایی با خلیج فارس و کشورهای صادرکننده خلیج فارس بیشتر گره خورده است، تا کشورهایی مثل آمریکا که می‌توانند از جاهای دیگر نفت تهیه کنند و یا خودشان نفت تولید کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای آسیایی انگیزه بیشتری نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند که بخواهند تجارت خودشان را با ایران حفظ کنند، گفت: به اعتقاد من چین، هند و مابقی کشورهای اروپایی مایل هستند که تجارتشان را با ایران حفظ کنند که دو دلیل اصلی نیز برای این موضوع وجود دارد یکی بازار ایران و دیگری حفظ امنیت انرژی منطقه که به یک کشور مهم صادرکننده یعنی ایران گره خورده است.

کارشناس ارشد حوزه انرژی اظهار کرد: نگرانی عمده این کشورها بیشتر جریمه‌هایی است که ممکن است به خاطر تحریم اعمال شود که اگر بتوانند آن را حل کنند قطعاً ترجیح می‌دهند که این کار ادامه داشته باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین