کد خبر: ۱۹۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ای با رهبران یهودی چشم انداز طرح دولت دونالد ترامپ برای صلح در خاورمیانه را بررسی کرده و گفته «شاید استدلال شود» که این طرح «قابل اجرا نیست.»
ناطقان: روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه اعلام کرد که به فایل صوتی صحبت‌های مطرح شده در این جلسه که پشت در‌های بسته برگزار شد، دست یافته و آن را منتشر کرده است.

پمپئو در این جلسه گفت: شاید این طرح رد شود. شاید در نهایت بگویند، اصیل و کارآمد نیست، ۲ چیز خوب دارد و ۹ چیز بد.

وی افزود: مساله بزرگ این است که آیا فضای کافی به وجود می‌آید تا بتوانیم در مورد نحوه اجرایی آن گفت وگویی واقعی داشته باشیم.

به نوشته واشنگتن پست، این صریح‌ترین اظهارات یک مقام آمریکایی تا به امروز درباره طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» است.

رونمایی از این طرح تاکنون بار‌ها به تعویق افتاده است؛ مسأله‌ای که پمپئو نیز به آن اشاره کرد.

پمپئو این اظهارات را سه شنبه گذشته و در «کنفرانس رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی در آمریکا» بیان کرد.

وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای مدیریت کردن انتظارات از معامله قرن گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که ما کسانی باشیم که از این موضوع گره گشایی می‌کنیم. امیدوارم که هر کسی با جدیت در آن دخیل شود.

پمپئو همچنین به این برداشت عمومی اذعان کرد که این قرارداد به طور یکجانبه به نفع دولت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی افزود: می‌دانم چرا مردم فکر می‌کنند که فقط اسرایئلی‌ها این قرارداد را دوست دارند. این برداشت را درک می‌کنم. امیدوارم که هر کسی فضایی برای گوش دادن ایجاد کرده و اجازه بدهد تا اندکی جا بیافتد.

رئیس جمهوری آمریکا از هنگامی که اعلام کرده طرح‌هایی برای حل مساله اسرائیل و فلسطین دارد، مجموعه اقداماتی را اتخاذ کرده که با مخالفت شدید فلسطینی‌ها مواجه شده است، از جمله شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، قطع کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و آژانس آوارگان سازمان ملل، تعطیلی دفتر دیپلماتیک تشکیلات خودگردان در واشنگتن و شناسایی کنترل رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان سوریه.

دو نفر از حاظران در این جلسه گفتند زمانی که جلسه را ترک کردند این احساس را داشتند که پمپئو در مورد معامله قرن خوشبین نیست.

یکی از این افراد که نخواست نامش فاش شود، گفت: او به هیچ عنوان مطمئن نبود که این روند به یک نتیجه گیری موفقیت آمیز منجر خواهد شد.

به نوشته واشنگتن پست، «الان کار» فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با یهودستیزی که او در جلسه حضور داشت، روایت متفاوتی را مطرح کرد و گفت که پمپئو «ارزیابی امیدوارانه‌ای در مورد چشم اندازه قرارداد صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ارائه داد.»

«آرون دیوید میلر» مذاکره کننده سابق و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه گفت که اظهارات پمپئو «آشکارترین و واقعی‌ترین ارزیابی در مورد این بود که تاکنون شنیده بودم.»

وی افزود: این واقعیت که پمپئو پذیرفته که این طرح قویاً به نفع اسرائیلی‌ها ساختاربندی و عنوان بندی شده، قابل توجه است.

پمپئو برخلاف وزاری خارجه سابق آمریکا نظارتی بر طرح سازش ندارد، اما گفته که در جریان مسائل مربوط به آن قرار داده می‌شود.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و «جیسون گرینبلات» وکیل سابق ترامپ مسئولیت تدوین معامله قرن را برعهده داشته‌اند.

پمپئو گفته که دولت آمریکا هرگز بر این باور نبوده که دستیابی به توافق صلح پایدار، آسان خواهد بود.

واشنگتن پست نوشته، سه شنبه هنگامی که پمپئو صحبت می‌کرد معامله قرن با دشواری مواجه بود و اگر یک روز بعد با یک مانع بزرگ دیگر روبرو می‌شد، زیرا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد و «کنیست» رأی به انحلال خود دارد.

به گزارش این روزنامه، قرار است که انتخابات دوباره در ماه سپتامبر برگزار شود. اگر کاخ سفید بخواهد در دوره حساس انتخاباتی برای نتانیاهو، طرح خود را منتشر نکند دستکم باید تا ماه نوامبر منتظر بماند؛ یعنی زمانی که دولت جدید تشکیل می‌شود. تا آن زمان، دولت ترامپ نیز تلاش‌های خود را برای شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری افزایش خواهد داد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین