کد خبر: ۱۹۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
در قضایایی مثل سیل و حوادث غیرمترقبه متولی اصلی هلال احمر است. بر همین اساس ما در چند روز اول که مردم بیشتر کمک می‌کنند وارد نمی‌شویم، چون خدمات اضطراری به عهده هلال احمر است؛ در سیل اخیر هم از روز پنجم وارد کار شدیم و اعلام نیاز کردیم.تا امروز و طبق آمار کلی مردم عزیز و بزرگوار ایران اسلامی ۲۷۴ میلیارد تومان به صورت نقد و کالا به ما کمک کردند و واقعا سپاسگزاریم.
ناطقان: هفتمین قسمت از فصل دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

فتاح در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله زمان توزیع بسته های حمایتی، نحوه اعطای وام مسکن به سیل‌زدگان، چرایی کاهش وام تحصیلی، تعدیل کارمندان کمیته امداد و احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کرده است.

گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه‌ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید می‌شود یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

مجری: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. شب شما بخیر باشد. به ده و ده دقیقه این هفته خیلی خوش آمدید؛ طاعاتتان قبول باشد؛ خیلی سپاسگزارم که امشب هم قرار است برنامه خودتان ده و ده دقیقه را همراهی کنید. امشب یک مهمان عزیز و البته دوست داشتنی داریم. جناب آقای مهندس پرویز فتاح رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) قبول دعوت کردند و به برنامه ما تشریف آوردند.

فتاح: بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت بینندگان عزیز و حضرتعالی و همکارانتان سلام عرض می‌کنم؛ من هم آرزوی قبولی طاعات و عبادات را دارم. در آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان هستیم؛ خدا عاقبت همه ما را بخیر کند.
مجری: انشاء‌الله جز رحمت شدگان قرار بگیریم و مورد پذیرش حضرت باری تعالی. آقای مهندس با شفاف سازی ابهاماتی که در مورد کمیته امداد وجود دارد که مشکلی ندارید؟

فتاح: خیر.
مجری: به نظرتان فکر می‌کنید شفاف سازی اگر اتفاق بیفتد باعث می‌شود که اعتماد مردم به کمیته امداد بیشتر شود یا اینکه صحبت در مورد ابهاماتی که وجود دارد آن‌ها را فراگیر‌تر می‌کند و به اعتماد لطمه می‌زند؟

فتاح: طبیعی است که در هر عرصه‌ای هر مقدار اعتمادسازی بیشتر شود اعتماد و عنایت مردم به امداد بیشتر می‌شود. ما چند سال در این مسیر حرکت کرده ایم و طبق آماری که ممکن است سوال کنید مؤید این قضیه است؛ الحمدالله مردم بزرگوار همیشه به کمیته امداد اعتماد داشتند و اعتمادشان روز افزون بوده است.
مجری: الحمدالله.

فتاح: ما هم سعی‌مان بر این است که هر جایی ابهام در ذهن مردم بود نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
مجری: از ابتدای امسال رویکرد برنامه را یک مقدار تغییر دادیم. دوست داشتیم مخاطبان هم در برنامه دخیل باشند و سوالاتشان را زیر خبری که اعلام کردیم بگذارند؛ سوالات مردمی را دیدید؟

فتاح: ندیدم.
کمک ۲۷۴ میلیارد تومانی مردم به سیل‌زدگان
مجری: معمولاً این طور بود که تیم کارشناسی ما سوالات تخصصی‌تر را به سوال‌های مردمی اضافه می‌کرد، اما این بار حجم سوالات مردمی بالا بود و از آن سوالات صرف نظر کردیم و فقط سوالات مردم را می‌پرسیم.
از سیل اخیر شروع کنیم. سوالات خیلی زیادی در مورد بحث سیل وجود داشت؛ اول اینکه کمیته امداد چه مقدار پول در سیل اخیر جمع کرد؟

فتاح: در قضایایی مثل سیل و حوادث غیرمترقبه متولی اصلی هلال احمر است. بر همین اساس ما در چند روز اول که مردم بیشتر کمک می‌کنند وارد نمی‌شویم، چون خدمات اضطراری به عهده هلال احمر است؛ در سیل اخیر هم از روز پنجم وارد کار شدیم و اعلام نیاز کردیم.

تا امروز و طبق آمار کلی مردم عزیز و بزرگوار ایران اسلامی ۲۷۴ میلیارد تومان به صورت نقد و کالا به ما کمک کردند و واقعا سپاسگزاریم.
مجری: تاکنون چقدر از این مبلغ و.. را هزینه کرده‌اید؟

فتاح: از این مبلغ ۷۲ میلیارد تومان نقد و بقیه کالا بود. کالا نیز شامل دو بخش می‌شد؛ کالا‌های مصرفی مانند مواد غذایی، پوشاک و همینطور لوازم خانکی را بین سیل زدگان تقسیم کردیم.
مجری: یک بنده خدایی پرسیده بود علی رغم قول‌هایی که برای ساخت و تعمیر منازل سیل زدگان داده شده خبر‌ها حاکی از آن است که هنوز در شهر‌های سیل زده هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ در حال حاضر کمیته امداد در چه مرحله‌ای از ساخت و تعمیر مجدد مسکن مددجویان قرار دارد؟

فتاح: در ستاد بحران که وزیر کشور رئیس و بنده عضو آن هستیم تقسیم کار شده است؛ ما در بحث مسکن متولی تعمیر و احداث مسکن مددجویان هستیم نه همه آحاد مردم.
مجری: دقیقا

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

فتاح: ما ۲۰ هزار واحد را باید تعمیر کنیم و ۱۰ هزار واحد را هم بسازیم. بخشی از هزینه‌ها را دولت به صورت وام بلاعوض می‌دهد، مابقی را از همین کمک‌های مردمی استفاده می‌کنیم تا عزیزان تحت پوشش که در سیل خسارت دیده اند از جیب‌شان پرداخت نکنند.
مجری: یعنی همه پولی که قرار است مددجویان کمیته امداد به عنوان تسهیلات بگیرند، جزء کمک‌های بلاعوض است؟

فتاح: خیر، مددجویان وام را دریافت می‌کنند؛ دولت هم کمک بلاعوض را پرداخت می‌کند، اما ساخت یا تعمیر خانه با این مبالغ تمام نمی‌شود و مابقی هزینه تکمیل منزل از کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود تا این عزیزان در این مرحله چیزی از جیب‌شان پرداخت نکنند.
میزان وام بازسازی منازل سیل‌زدگان؟
مجری: چه خبر خوبی بود آقای دکتر؛ مقدار وام چقدر است؟

فتاح: برای خانه‌های روستایی ۴۰ میلیون تومان و برای مسکن شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصدی در نظر گرفته شده و استمهال هم دارد.
مجری: مبلغ کمک بلاعوض دولت چقدر است؟

فتاح: این کمک بلاعوض بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شهری و روستایی فرق می‌کند. ولی با این حال باز خانه تمام نمی‌شود و بقیه را از کمک‌های مردمی تامین می‌کنیم. ما ساخت مسکن را شروع کردیم. ظرف ۳ ماه آینده تعمیرات تمام می‌شود و قول داده ایم تا پایان سال به لطف خدا همه خانه‌ها ساخته می‌شود.
ماجرای نجات عکاس باشگاه خبرنگاران جوان از غرق شدن در سیل چیست؟
مجری: انشاالله. در بحث سیل خودتان آسیب دیدید. آن جایی که نگذاشتید عکاس باشگاه خبرنگاران بیفتد و پایتان زخمی شد و در چاله افتادید. خیلی‌ها گفتند این اتفاق هماهنگ شده بود. ما از عکاس‌مان مطمئن بودیم و هیچ کس با ایشان هماهنگ نکرده بود اما برخی می‌پرسند وقتی آقای فتاح  به مناطق سیل زده می‌رود، این همه عکاس و خبرنگار اطراف او چکار می‌کنند؟

فتاح: آنجا چون ارتفاع آب ۱ متر تا ۱ متر و ۲۰ سانتی متر بود هیچ ماشین عادی نمی‌توانست حرکت کند. ما مجبور شدیم با دو تراکتور برویم. خبرنگار شما و بعضی از اهالی رسانه خانم بودند و در تراکتوری که جلو‌تر می‌رفت نشسته بودند و ما در تراکتور عقب بودیم. خانه‌ای که می‌خواستیم از ان بازدید کنیم ۱ متر و نیم آب داخلش بود؛ اصرار کردم حتما باید برای بازدیدش برویم چون خانواده‌ای در محاصره آب بود. این اتفاق جلوی در ورودی افتاد؛ خبرنگار شما داشت داخل چاله می‌رفت و  ممکن بود با سر زمین بخورد و آسیب جدی ببیند. بنده نزدیک‌ترین فرد به او بودم و چون جیغ زد سرش را بلند کردیم و یک عزیزی هم کمک کرد تا اینکه پای راست من هم به شدت آسیب دید.
مجری: یک مدت هم پایتان در گچ بود؟

فتاح: ۲۱ روز در پانسمان و گچ بود. به خیر گذشت؛ همین که خبرنگار شما (خواهر عزیزمان) سالم بود و دوربین‌شان هم آسیب ندید ما خدا را شاکر هستیم.
تنها ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی زلزله زدگان کرمانشاهی باقیمانده است
 جا دارد که من به نمایندگی از مدیریت باشگاه از شما بابت این محبت‌تان تشکر کنم. یک نفر از کرمانشاه پیام داده و گفته که برخی مددجویان زلزله کرمانشاه با وجود گذشت ۲ سال هنوز هیچ مسکن دریافت نکرده‌اند...

فتاح: امکان ندارد. خانه مددجویانی که در مناطق زلزله زده کرمانشاه خراب شده بود تعمیر یا احداث شدند؛ این کار صد در صد انجام شده و ۲۰۰ واحد شهری مانده که تمام می‌شود. ممکن است این جزء خسارت دیدگان زلزله نباشد که حسابش جداست و ممکن است مانده باشد، ولی همه ۵ هزار و ۲۰۰ واحد را در سه مرحله افتتاح کردیم و تحویل دادیم. تعمیرات کمیته امداد هم تمام شده است.
مجری: یعنی از کمیته امداد چیزی نمانده است؟

فتاح: خیر، ۲۰۰ واحد شهری مانده است؛ علت هم این است که محل بعضی از روستا‌ها جا به جا می‌شود و ما منتظر این جابه‌جایی هستیم. شهر هم از نظر ارتفاع و متراژ ضوابط خاصی دارد؛ شهرداری‌ها ضوابط خود را دارند که آن مرحله هم طی می‌شود.
قرار نیست تمام نیاز مددجویان را برطرف کنیم
مجری: از شما پرسیده بودند فکر می‌کنید با این مبلغی که کمیته امداد به مددجویان می‌دهد امکان زندگی‌شان در این شرایط فعلی اقتصادی وجود دارد؟

فتاح: برای این سوال هم باید جواب دقیق‌ بدهیم. بنای ما این نیست که همه نیاز را برطرف کنیم؛ ما کمکی می‌کنیم که اسم آن کمک معیشت است‌؛ دقت بفرمایید ما مثل دولت نیستیم که تمام مسکن و حقوق این افراد را تامین کنیم؛ هیچ موقع هم ادعایی نمی‌کنیم... مثل یک خیریه است. یک خیریه فقط کمک معیشتی می‌کند؛ آن کمکی که ما می‌کنیم هم نقدی است و میزان این کمک‌ها نیز در این دولت نسبت به ده سال گذشته ۳ - ۴ دهم افزایش یافت؛ این مبلغ با همکاری دولت و مجلس اضافه شد؛ همین اندازه هم ما برای تحصیل، ازدواج واجاره مسکن خدمت ارائه می‌دهیم و این غیر از یارانه‌ای است که این افراد از دولت می‌گیرند.
مجری:عده‌ قابل توجهی از مددجویان هم در زیر مجموعه شما حضور دارند که واقعا امکانش نیست خودشان بتوانند درآمد اقتصادی داشته باشند و مبلغ دیگری را به این کمک معیشت اضافه کنند و به شدت عرصه‌ی معیشت برایشان سخت شده است.

فتاح: من این را قبول دارم واقعا سخت شده است مخصوصا این تورم سال گذشته و این دوماه و نیمه امسال بر سختی کار افزوده است. ما باید تلاشمان را بیشتر کنیم. دولت و مجلس هم باید به کمک اقشار نیازمند بیایند. بعضا مراجعه می‌شود که افرادی که کارمندند حقوقشان پایین است و واقعا دچار مشکل هستند؛ آن‌هایی که مسکن ملکی ندارند و اجاره نشین هستند... این یک مشکل ملی است که ایجاد شده است، ولی تمام سعی ما این است که از آلام خانواده‌ها کم کنیم. اشتغال مهم‌ترین ماموریت ماست. تمام تاکید ما این است که با این کمک‌های ما خودکفا نمی‌شوید. راه علاج این است که خودتان کاری کنید. برای همین ما برای اشتغال بیشتر از خدمات دیگر پرداختیم و الحمدالله داریم نتیجه می‌گیریم. نتیجه این شده که در بحث اشتغال خودکفایی حداقل درآمد ۷۵۰ هزار تومانی‌ پیدا می‌کنند و از مستمری‌ که می‌دهیم بیشتر است. بعضی‌ها شاید تا ۱ تا ۲ میلیون درآمد پیدا می‌کنند ولی حداقل آن ۷۵۰ هزار تومان است. ما حداکثر ۵۵۰ هزار تومان مستمری یا کمک معیشت می‌دهیم و تاکید ما این است که بتوانیم بیشتر روی خوداتکایی مددجویان آن‌ها را کمک و دستگیری کنیم.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛
مجری: یعنی نمی‌توانید کاری کنید که حداقل پرداخت در عدالت در بحث یارانه‌ها روی مددجویان بیشتر شود؟

فتاح: تاکید ما این است؛ حتما.
مجری: بحثی که وجود دارد این است که می‌گویند نمی‌شود مثلا دهک پردرآمد را مشخص کرد، ولی دهک ضعیف و آسیب دیده را می‌توان به راحتی مشخص کرد.

فتاح: حتما. اصلا مشخص است.
مجری: تعامل ویژه تری نیاز نیست که شما با دولت و مجلس برقرار کنید که این افراد در این شرایط اقتصادی موجود له نشوند.

فتاح: تعامل‌ ما با دولت و مجلس خیلی خوب است؛ واقعا مشکل نداریم و آن‌ها هم حمایت می‌کنند؛ ولی فرمایش شما درست است. فکر می‌کنیم اگر به سمت عدالت برویم معنی‌اش این است که یارانه دهک‌های بالا را کم یا قطع کنند و به یارانه دهک‌های پایین اضافه کنند؛ من همیشه این نظریه را مطرح کردم.
مجری: الان مجموعه شما کسی را بدون بررسی وارد دهک‌های نیازمند جامعه می‌کند؟

فتاح: اگر قرار دهیم اشتباه کردیم. ما مددکاری داریم و باید بررسی کنیم؛ باید افراد موثق و مورد اعتماد معرف باشند. یک موقع در این سطح وسیع که ما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده داریم اشتباه هم داریم. ولی تا اخبار بیاید بررسی مجدد و رفع اشکال می‌تواند شود.
سال گذشته 50 درصد افزایش مراجعات به کمیته امداد داشتیم
مجری: بعد از این شرایط اقتصادی که پیش آمده چقدر مراجعات به شما بیشتر شده است؟

فتاح: زیاد. سال گذشته ۵۰ درصد مراجعه اضافه شد. مهر ماه کل خانواده‌های تحت پوشش ما ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار خانوار بود و مجبور شدیم ۶۰۰ هزار خانواده اضافه کنیم. الان تحت پوششی‌های ما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده است. این نشان می‌دهد فشار اقتصادی بوده است.
مجری: بودجه آن را از کجا آورده اید؟

فتاح: از دولت گرفتیم. از تبصره ۱۴. اتفاقا اول ماه رمضان که میزبان آقای دکتر روحانی در کمیته امداد بودیم  یک خواهشی کردم که به خاطر شرایط سخت اقتصادی و تورمی دوباره تحت پوششی‌ها را اضافه کنیم؛ چترمان را بیشتر باز کنیم که ایشان موافقت کردند. پیشنهاد ما و بهزیستی به دولت و مجلس این است که یک مقدار چترمان را بیشتر باز کنیم.
مجری: در سال جدید افزایش رقم مستمری را داشتید؟

فتاح: امسال قانون این است که ۲۰ درصد اضافه کنیم؛ هنوز اضافه نکردیم.
مجری: آقای مهندس هنوز که اضافه نکردید؛ به نظرتان ۲۰ درصد کفایت می‌کند و جواب می‌دهد؟

فتاح: نه جواب نمی‌دهد، ولی آن که چیزی مقدور شد با توجه به شرایط سختی بود که بودجه‌ دولت داشت  و توانستیم مثل کارمندان ۲۰ درصد را اضافه کنیم.
میزان دقیق پرداختی کمیته امداد به مددجویان
مجری: مددجویان دقیقا چقدر دریافت می‌کنند؟

فتاح: اگر یک‌نفره باشد ۲۰۰ هزار تومان.
مجری: یک خانواده ۴ نفره؟

فتاح: ۴۶۰ هزار تومان. ۵ نفره هم ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند، غیر از یارانه.
مجری: پنج نفره ۵۵۰ هزار تومان؛ خانواده ۵ نفره با ۵ تا ۴۵ هزار تومان ۷۰۰و خورده‌ای می‌شود...

فتاح: ۲۰ درصد امسال اضافه می‌شود
مجری: ۸۰۰ هزار تومان می‌شود

فتاح: این با یارانه تقریبا ۱ میلیون می‌شود
مجری: الان حساب کردیم من تازه ۲۰ درصد امسال را حساب کردم که می‌شود ۸۰۰ هزار تومان است

فتاح: این‌ها کمک‌های دولتی است. ما یک کمک‌های مردمی نیز داریم. ما کمیته امداد هستیم و به دولت متکی نیستیم. اگز در آن خانه یک یتیم باشد متوسط ۲۲۰ هزار تومان می‌گیرد. ۲ تا باشد ۴۴۰ هزار تومان می‌گیرد. ۳ تا باشد ۶۰۰ و خورده‌ای دریافت می‌کند.
مجری: پول؟

فتاح: پول دریافت می‌کند. نقد. مردم می‌دهند
مجری: علاوه بر آن چیزی که گرفته است؟

فتاح: اگر اجازه نشین باشد غیر از این‌ها تا ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد. اگر مریض داشته باشد می‌گیرد. ما خدماتی دیگر تقریبا با نقدی که پرداخت می‌کنیم برابر است. یعنی دو برابر می‌شود. من نمی‌گویم کفایت می‌کند این دیگر مقدوراتی لست که کمک‌های مردمی، دولت و قانون ایجاد کرده است.
مجری: کافی نیست، ولی باز...

فتاح: در کنار درآمد اشتغال را قرار دهید. ما ۷۵۰ هزار وام پرداختی داریم که این شغل‌ها در جریان است و ۷۵۰ هزار درآمد دارند، به نظرم باید تقویت شود کفایت نمی‌کند، ولی ما هم هیچ وقت نگفتیم، به قدر کفایت مقدور است می‌توانیم پرداخت کنیم.
پرداخت هر ۳ ماه یک بسته حمایتی به مددجویان
مجری: چند تا از بسته‌های حمایتی را پرداخت کرده‌اید؟

فتاح: یک بسته حمایتی را داده ایم. آقای رئیس جمهور که آمدند من خواهش کردم و موافقت کردند. به همه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده تقریبا برابر مستمری را ما پرداخت کردیم. البته نظر دولت هم مثبت است باید تامین اعتبار شود که ما بتوانیم برای تابستان هم پرداخت کنیم. در کل نظرات همه مثبت است.
مجری: تا پایان سال چند تا قرار است پرداخت کنید؟

فتاح: اگر این روال باشد هر سه ماه یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود. سه ماهه اول را پرداخت کردیم.
مجری: این موضوع قطعی است یا باید تامین اعتبار شود؟

فتاح: نه ما مستمری سه ماه اول را قطعی به حساب‌ها واریز و پرداخت کردیم. برای سه ماهه دوم تابستان باید قطعی کنیم.
مجری: هنوز قطعی نشده است؟

فتاح: نخیر
مجری: چقدر احتمال است که انجام شود؟

فتاح: من خیلی امیدوارم.
مجری: می‌دانید وقتی این فیلم پخش شود قطعا مردم از ما پیگیری می‌کنند.

فتاح: ما خیلی امیدواریم. من قول قطعی نمی‌دهم، ولی خیلی امیدواریم.
مجری: انشالله تا پایان سال ۳ بسته حمایتی دیگر به مردم پرداخت شود.

فتاح: پارسال ما نیمه دوم دوباره پرداخت کردیم؛ از ۳ ماهه دوم شروع شد. برای پاییز و زمستان پرداخت شد.
نیاز به حمایت دولت دارد؟ درست می‌گویم؟

فتاح: دولت و مجلس با هم. دولت از منابع عمومی پرداخت می‌کند.
نحوه پرداخت کمک هزینه تحصیلی به مددجویان کمیته امداد
آیا هزینه تحصیلی از ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است؟

فتاح: نخیر همان ۵۰۰ هزار تومان است. تازه اضافه هم می‌کنیم. ممکن است ما به فردی ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی بدهیم و به فرد دیگر ۳۰۰ هزار تومان؛ دلیلش این است که ما طبق کارنامه و انتخاب واحد پرداخت می‌کنیم. اگر طرف همه واحد‌ها را نگیرد حتما کم می‌شود، چون غیر از این باشد ممکن است بیشتر از ۸ ترم طول بکشد، ما برای ۸ ترم پرداخت می‌کنیم و آن انتخاب واحد، قبولی و کارنامه مهم است.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛
مجری: یک نفر دیگر هم سوال کرده است چرا نسبت به احداث کارخانه تولیدی مناسب درآمدزا در استان‌ها جهت بهره مندی از حقوق پایدار افراد تحت پوشش و اشتغال زایی اقدام به عمل نمی‌آورید که دیکر نیازی به این کمک‌های کم و موردی نباشد؟

فتاح: عمرا ما این کار را بکنیم.
هیچ کارگاه و کارخانه ای تاسیس نمی کنیم
مجری: چرا نمی‌کنید؟

فتاح: چرا که ما دوباره دولتی یا نیمه دولتی می‌شویم. هر موقع حرکت کردیم کار اقتصادی بدتر شده است. ما توبه کردیم. البته نمی‌کردیم الان هم نمی‌کنیم و روی آن هم ایستادیم که کمیته امداد کار اقتصادی، کارخانه واردات و صادرات انجام ندهد. چون ما درآمد‌های مردمی را از دست می‌دهیم. ما از این کار‌ها نمی‌کنیم بیشتر به اتفاقات مردم متکی هستیم.
مجری: تسهیلاتی که به اشتغال زایی دادید چقدر اشتغال زایی کرد؟

فتاح: خیلی موثر بود؛ انصافا موثر بوده است.
مجری: چند نفر یعنی؟

فتاح: ما سال قبل ۱۴۰ هزار فقره وام اشتغال پرداخت کردیم که ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. عملکرد ما خوب بود و دولت و مجلس راضی بودند و مشترکا این مقدار را ۶ هزار میلیارد تومان کردند. ۶ هزار میلیارد عدد خیلی بزرگی است؛ سال قبل سقف وام ۲۰ میلیون تومان بود. دولت پول را برد شورای عالی پول و اشتغال و تصویب شد که این مبلغ برای هر مددجو ۵۰ میلیون تومان باشد.
مجری: به مددجویان پرداخت می‌کردید؟

فتاح: ۸۰ درصد به تحت پوشش‌ها که شامل خود سرپرست خانواده و فرزندانش بود؛ ۲۰ درصد هم غیر مددجویان پرداخت می‌کنیم؛ آن‌هایی که به جامعه هدف ما نزدیک هستند.
تعریف کمیته امداد از مددجو
مجری: مددجو یعنی چه کسی؟

فتاح: تحت پوشش می‌گیریم. بررسی می‌کنیم. هیچ درآمدی ندارند مثلا ممکن است این افراد سرپرستشان از دنیا رفته باشد. طلاق گرفتند. نان آور ندارند، سرپرست خانواده زندان است و یا مسائلی از این دست. مریضی صعب العلاج و یا پیرمرد، پیرزن‌های روستایی.. طرح شهید رجایی.. آن‌هایی که واقعا درآمد مکفی برای ادامه زندگی ندارند.
مجری: آقای مهندس سوال من این است این‌هایی که وام گرفتند حتما باید طرح اشتغال زایی داشتند؟

فتاح: خیر. ما استعدادسنجی می‌کنیم طرف چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد. ۶۲ درصد سرپرستان خانواده تحت پوشش خانم هستند. ما می‌خواهیم او بچه داری، خانه داری و آشپزی کند. شغلی که برای او تعریف می‌کنیم بیشتر متناسب با شرایط خانم و خانواده است. مثلا گلیم بافی، قالی بافی اگر در روستاست کار‌هایی مربوط به دامداری و ...
مجری: این مربوط به ۸۰ درصد مددجویان است؟

فتاح: بله.
مجری: آن ۲۰درصد چه کسایی هستند؟

فتاح: آن‌ها باز شناسایی می‌شوند. ما به اصلاح می‌گوییم پشت نوبتی. ما ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده مستمری می‌دهیم، ولی برای یک عده هر ماه خدمت می‌دهیم مستمری نمی‌توانیم بدهیم. یعنی نداریم که بدهیم. اگر چترمان را بیشتر باز کنیم آن‌ها هم می‌توانند مشمول دریافت مستمری شوند.
مجری: موضوعی مطرح است که اگر فرضا شما به جای اینکه به مددجویان وام دهید به افرادی که اقتصادی هستند و می‌توانند شرایط کاری خوبی را ایجاد کنند پرداخت کنید. به جای اینکه به ۱۰۰ مددجو ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید به یک نفر ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید که او یک پشتوانه مالی ۵۰۰ میلیونی هم دارد  و بتواند به کارش اضافه کند و همه ۱۰۰ خانواده‌ای که شما می‌خواستید وام دهید را سرکار بیارد و حقوق دهد. این بهتر نیست؟

فتاح: این هم یکی از روش‌های ماست. آن عزیزی که در یک روستای دوردست منطقه محروم است چه دسترسی به این فردی که شما می‌گوئید دارد؟ دسترسی ندارد. ما بیشتر مناطق محروم را تحت پوشش قرار می‌دهیم. از این خبرها نیست. ولی برای آن‌هایی که حاشیه‌های شهر یا در بطن شهر‌ها هستند روشی که شما پیشنهاد می‌کنید را بیشتر می‌پسندیم. ما وام را بعضا به کارآفرین و راهبر شغلی پرداخت می‌کنیم.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛
مجری: بعضی‌ها می‌گویند که شما بهشون نامه می‌دهید که از بانک وام دریافت کند بانک اعلام می‌کند که من اعتبار ندارم.

فتاح: نه همچین چیزی نیست
هیچ بانکی نامه کمیته امداد را رد نمی کند
مجری: برای ما پیام گذاشته بودند.

فتاح: بانک‌ها یک اعتبار تخصصی سالانه دارند. ما سال قبل از محل بانک‌ها تبصره ۱۶، ۱۴۰۰ میلیارد تومان داشتیم و صد درصد پرداخت شد. ما خودمان کنترل می‌کنیم که اعتبار داریم به ایشان نامه بدهیم یا ندهیم؛ بانک هم می‌داند.
مجری: اگر بانک پرداخت نکند تخلف می‌کند؟

فتاح: اگر همچین چیزی رخ داده است خطا بر ما وارد است. باید نمونه اش را شما بفرمایید. ضمن اینکه اگر بانک ندارد ما از صندوق خودمان پرداخت می‌کنیم. خود ما صندوق داریم. بعضا شرایط دریافت وام را ندارند. یعنی ضامن نمیتواند جور کند. چک ندارد. سفته نمی‌تواند دهد. در این شرایط طبیعی است بانک نمی‌تواند وام پرداخت کند. ما اکثر مواقع از صندوق قرض الحسنه خودمان که شرایط راحت تری دارد پرداخت می‌کنیم.
مجری: درمورد موضوع بحث اعتماد سازی که اول باهم صحبت کردیم. بیاید شفاف‌تر درباره کمیته امداد صحبت کنیم. اعتماد برای کمیته امداد مثل الماس می‌ماند. درحال حاضر برخی ابهاماتی را بیان می‌کنند. می‌گویند مردم اعتماد ندارند صدقات خود را از طرف صندوق‌های خانگی یا صدقات سطح شهر به کمیته امداد پرداخت کنند. آیا واقعا اینطور است؟ برآورد و آمار شما از میزان پرداخت شده‌ صدقات مردمی چقدر است؟

فتاح: من می‌خوهام به سوال شما یک نقدی بکنم. مگر قرار است همه به کمیته امداد کمک کنند. چرا باید نظریه این باشد. یک خیریه‌ای که مردمی اداره می‌شود. متدین هستند چرا مردم به آن ندهند. اصلا در دین ما هست که صدقات را به همسایه و فامیل صدقات پرداخت کنید. آن جا هم باید کمیته امداد دخالت کند؟ من فامیل، نزدیکان و همسایه ام را می‌شناسم. او نیازمند است بنابراین چه نیازی به واسطه وجود دارد. ما در سطح ملی عمل می‌کنیم.
مجری: من هم دارم ابهاماتی که درباره شما وجود دارد مطرح می‌کنم.

فتاح: می‌دانم. هیچ اشکالی ندارد صدقات را به ما ندهند از هر محلی صلاح می‌دانند انفاق خود را انجام دهند. ثواب را می‌برند، اما حسن کمیته امداد چیست؟ شما به عزیزانی که در جنوب کرمان یا بلوچستان یا بویراحمد و دورافتاده‌ها هستند، دسترسی دارید؟ نه نمی‌توانید، چون ساکن تهران هستید. کمیته امداد این دسترسی را دارد. این مهم است ما ملی عمل می‌کنیم و همه جا شعبه داریم. این به عدالت نزدیک‌تر است. الان شما از عدالت پرسیدید. عزیزی که در دور‌ترین نقطه کشور زندگی می‌کند تحت پوشش ماست همان اندازه مستمری و وام می‌گیرد که دیگری در تهران دریافت می‌کند.

 سال گذشته با وجود شرایط سخت اقتصادی ۳۲ درصد مردم عزیز نسبت به سال ۹۶ بیشتر به ما کمک کرده اند. الان هم در این دوماه و نیم همین آمار را نشان می‌دهد. واقعا در سیل مردم رکورد شکستند. در همین ماه رمضان با تبلیغ افطاری ساده صدا و سیما مردم گل کاشتند.
۴ میلیارد شده بود درست می‌گویم؟

فتاح: امروز ۵.۵ میلیارد تومان شد. واقعا مردم کمک بزرگی کردند... تا ۲۷ رمضان جمع آوری می‌شود. چون اسمش افطاری است و ما حتما باید افطار ماه مبارک را بدهیم. از بیست و هفتم ماه می‌توانیم دریافت کننده باشیم.
هیچ کس از تخلیه صندوق صدقات کارمزد نمی گیرد
در مورد صندوق صدقات ابهام دیگری وجود دارد، می‌گویند آیا راست است که افرادی که صندوق‌های صدقات را تخلیه می‌کنند درصدی از این وجوه را به عنوان کارمزد خود برمی‌دارند؟

فتاح: اصلا. به هیچ وجه. امکان ندارد. شرعا هم درست نیست. آن‌هایی که تخلیه می‌کنند کارمند ما هستند. مثل بقیه ساعت کار دارند و ساعت می‌زنند. البته حدی هم برای آن‌ها گذاشته شده است که چه تعداد صندوق را تخلیه کنند. حقوقشان از این منبع پرداخت نمی‌شود ما از یک محل دیگر پرداخت می‌کنیم. بخشی از آن دولتی و بخشی هم منابع اختصاصی ماست. تمام درآمد صدقات صددرصد در همان محل خودش هزینه می‌شود. صدقات هیچ شهری قابل جا به جایی نیست که صدقات تهران به اصفهان برود. شرعی است، چون مردم به همان نیت می‌دهند. هیچ شهر و شهرستانی جابه جا نمی‌شود ودر همان جا مصرف می‌شود. ما چه حقی داریم که همچین ادعایی داشته باشیم.
حقوق کارکنان کمیته امداد از بودجه مشخص پرداخت می شود؟
مجری: سوالی هم قبلا در برنامه متن و حاشیه پرسیدم و باز هم سوال کردند. گفتند که حقوق کارکنان کمیته امداد از محل صدقات مردمی تامین می‌شود یا نه؟

فتاح: بار‌ها پاسخ دادیم. همه انفاقات و زکوات شرعا قابل برداشت نیست. ما حق نداریم یک ریال از این صدقات و انفاقات برداریم اصلا هم نیازی نداریم. وقتی دولت یک بخشی را تامین می‌کند و ما منابع اختصاصی داریم چه نیازی داریم که این منبع پرداخت کنیم؟ همه شهر‌ها و شهرستان‌ها مدعی انفاقات و صدقات مربوط به خود هستند. یک ریال هم قابل جا به جایی نیست. این را با اطمینان خاطر به مردم عرض می‌کنم که بدانند که شرعا این کار شدنی نیست. همکاران ما نیز راضی نمی‌شوند. ما کارمند دولت، شرکتی، قراردادی یا رسمی هستیم.
کمیته امداد عراق مستقل عمل می کند
مجری: آیا واقعیت دارد که کمیته امداد به خانواده‌های عراقی که شوهرانشان را در جنگ از دست داده اند کمک می‌کند؟

فتاح: ما در عراق دفتر کمیته امداد امام (ره) داریم. اگر بغداد تشریف برده باشید صندوق صدقات را می‌بینید. در کربلا، نجف و بصره ...در همه استان‌های جنوبی عین ایران به عربی نوشته است. مردم پول می‌ریزند و همان پول را جمع می‌کنند. حالا این پول را به چه کسایی می‌دهند؟ عراقی‌ها تشخیص می‌دهند. آنجا کمیته امداد و شورای کمیته امداد دارد. عراقی هستند.
مجری: یک نفر دیگر نیز سوالی پرسیده است و گفتند دفاتر کمیته امداد در کدام کشور‌ها وجود دارد؟

فتاح: عراق و لبنان.
این‌ها به چه شکلی است؟ کمک‌هایی که مردم می‌کنند به صورت خودگردان است؟ ماهیت کمیته امداد در آن کشور‌ها چگونه است؟

فتاح: دفتر در لبنان و عراق دفتر به عنوان یک خیریه ثبت شده است. اسم مبارک‌ امام خمینی (ره) که این ایام نیز سالگرد ایشان است با این عنوان ثبت شده است. خودشان هیئت امنا و مدیرعامل دارند. در خیابان‌های بیروت و... بروید صندوق‌های ما را می‌بینید. در عراق هم همینطور است.
مجری: کمک‌های ایران به آن کشور‌ها می‌رود؟

فتاح: اصلا این طور نیست مگر عراقی‌ها ندار هستند این امر شرعا درست نیست. همان صندوق‌ها پول واریز می‌کنند به نام امام جمع می‌شود و بین نیازمندان عراقی توزیع می‌شود. هیچ چیزی از ایران شرعا و قانونا قابل انتقال نیست.

سال گذشته شیعیان لبنانی‌ها ۲۵ میلیون دلار به کمیته امداد لبنان کمک کردند.
مجری: در عراق چقدر بود؟

فتاح: کمیته امداد عراق، چون به دینار است باید آمار را بگیرم. در لبنان به دلار عمل می‌کنند. در عراق وضعیت فرق می‌کند و درآمدشان الحمدالله هرسال بیشتر و بهتر می‌شود چرا که صندوق‌های خود را هر سال توسعه می‌دهند.
فتاح: یعنی شما فقط برند را استفاده کردید؟

فتاح: بله. این برند به نفع نظام است. نام امام است و زیر چتر امام. آنجا مردم انفاق می‌کنند و مدل کمیته امداد پیاده شده است طرح اکرام نیز آن جا وجود دارد. تجارب را منتقل کردیم. اصلا از داخل کشور چیزی قابل انتقال نیست. بعضا می‌پرسند شما به فلسطین کمک می‌کنید؟ پریروز چه‌روزی بود؟ روز قدس. شما صندوق‌های فلسطین را دیدید؛ در تمام مسیر مردم آگاهانه به صندوق فلسطین پول ریختند. ما شرعا عرفا باید این پول را کجا بدیم؟

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛
مجری: فلسطین

فتاح: می‌دهیم. سه صندوق داشتیم. صندوق کمک به سیل زدگان، صندوق عام (صدقات)، صندوق فلسطین. جدا از هم نیز گذاشته بودیم که کسی اشتباه نکند. به هر صندوقی که پول دادید ما نیز همانجا هزینه می‌کنیم. یک زمانی هم ما صندوق برای یمن گذاشتیم. مردم پول برای یمن دادند. در نماز جمعه و راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس جمع می‌شود و این پول‌ها منتقل می‌شوند. انفاقات مردم را شرعا و قانونا نمی‌توان منتقل کرد.
مجری: بحث کرامت انسانی مطرح است، بخشی از زیر مجموعه شما برای نشان دادن گزارش کار و عملکرد خودشان تصویر مددجویان را در انظار عمومی قرار می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند. نمی‌خواهید یکبار هم که شده بخشنامه‌ای صادر کنید و از این کار ممانعت کنید.

فتاح: اگر شما دیدید خواهشا خارج از برنامه به ما بدهید؛ منع شدیم. افرادی و تور‌هایی برای مناطق محروم داریم از صدا و سیما و باشگاه به این مناطق می‌روند. خیلی هم راضی اند. آنجا این‌ها دوربین هایشان را می‌برند. ما گفتیم چهره‌ها را نشان ندهید. محرومیت را نشان دهید. خانه، آب و فضا را نشان دهید. یک موقع می‌بینید شطرنجی نکرده است و این امر ربطی به کمیته امداد ندارد. ما در کمیته امداد منع کردیم. ما خیلی حساسیم روی این مورد. خواهشم این است که از حضرتعالی و بیننندگان عزیز هر جا که دیدند اعلام کنند.
مجری: بعضی وقتها مثلا قرار است ۵۰ هزار تومان به عنوان سبد کالا بدهید. طرف از روستا می آید جلوی کمیته امداد صف بسته می شود. چرا این مقدار را بی سر و صدا به حساب مددجو واریز نمی کنید؟

فتاح: همه واریزی های ما به کارت انجام می شود و از هر جا می توانند خرید کنند. دیگر آن دوره گذشته است که ما بگوییم بیاید و آن ها راه های دور را طی کنند.
مجری: یکی هم پرسیده است شما برای جهزیه نو عروسان یک سری وسایل تهیه می کنید اکثرا از کیفیت خاص ویژه و خوب برخودار نیست و طرف مجبور است برای اینکه روش شود اینها را به خانه شوهر ببرد در بازار آزاد به قیمت پایین تر بفروشد و یک سری کالای دیگر تهیه کند. چرا از اول پول در اختیار آن ها نمی گذارید که آن ها بر اساس چیزی که مدنظرشان است جهیزیه تهیه کنند؟

فتاح: کالاهایی که ما ارائه می دهیم حتما باید ایرانی باشند. اگر طرف با کالاهای خارجی مقایسه کند این بحثی جداست.
مجری: در بین کالاهای ایرانی کالای باکیفیت انتخاب می کنید؟

فتاح: حتما. عمد ما این است. برای سیل ما هزاران یخچال و فرش دادیم. بپرسید چه کیفیتی دارند؟ سر کیفیت ما ایستاده ایم. ولی اینکه بهترین کیفیت ایرانی است؟ من می گویم نه‌ ما به قیمت هم نگاه می کنیم. به جیبمان هم نگاه می کنیم. دوم اینکه ما به نوعروسان و اقا پسران حق انتخاب داده ایم. آن ها می توانند پول هم دریافت کنندو ما این کار را انجام می دهیم.
مجری: می گویند اگر به خودشان پول بدهید ممکن است از یک جای دیگر نیز کمک بگیرند و باکیفیت وسیله ایرانی را تهیه کنند؟

فتاح: سال گذشته ۶۰ هزار فقره جهیزیه دادیم. شاید ۱۵ هزار فقره کالا بوده است و بقیه پول بوده است. ۴۵ هزار نفر پول دریافت کرده اند ولی اینهایی که کالا دریافت کرده اند به نفعشان شده است. چون ما به اندازه ۴ الی ۵ میلیون دادیم ارزشش خیلی بالاتر بوده است ؛چون ما از مبدا کارخانه خریداری می کنیم. امکان ندارد این فرد بتواند به این قیمت بخرد. یخچال خریده ایم ... اسم کارخانه را نمی برم شما از بازار به این قیمت می خرید؟ چقدر به ما تخفیف داده است و قیمت پایین آمده است؟ خیلی مهم است لذا آن هایی که کالا هم دریافت کرده اند به نفعشان بوده است ولی اگر فکر می کنند لازمشان نیست می توانند پولش را دریافت کنند؛ مشکلی نیست.
مجری: درباره بیمه سوال کردند یکی پرسیده است دفترچه های بیمه سلامت ارائه داده اید اما عملا هیچ کاربردی ندارد. سقف پوشش آن ها به حداقل رسیده است و هر جا که مراجعه می کنیم یا نگاه به دفترچه می پرسند تحت پوشش کمیته امداد هستید؟ لطفا صریح پاسخگو باشید.

فتاح: افراد تحت پوشش ما مثل همه آحاد مردم است. اگر ما تحت پوشش بیمه سلامت نبریم باید کارت کمیته امداد دهیم که اینطور بوده است. ۱۲ سال قبل قانون مددجویان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت برده است و از ما جدا کرده است. مانده ۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت شهری.
مجری: در دفترچه نمی نویسند کمیته امداد؟

فتاح: اصلا عین مردم سال قبل کارت کمیته امداد داشتند که معلوم می شد. ما رفتیم قانون کردیم در مجلس با توافق نامه با سازمان بیمه سلامت امضا کردیم و اعلام شد همه مددجویان تا یک ماه آینده مثل همه مردم دفترچه بیمه سلامت ایرانیان را دریافت می کنند. اینکه خدمات آن کافی است یا خیر؟ به دولت برمی گردد.
مجری: پرسیدند مدت زمانی که شما یک فاکتور پزشک را می دهید تا پول برگردد چقدر است؟

فتاح: سال قبل زیاد بود. چون ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی بالا آوردیم دلیل آن هم این بود که بودجه ما زیاد نشده است اما تعرفه آقایان پزشکان نجومی بالا رفته است. نمی توانستیم و این امر در صف رفت... امسال سعی می کنیم به جز ۶ ماه اول تمام فاکتور ها را صاف کنیم. از این به بعد نیز فاکتور پیش ما نمی آید و به سمت بیمه سلامت حرکت می کند. البته ما یک بیمه تکمیلی هم داریم و سعی می کنیم آن را تقویت کنیم. به لطف خدا حرکت می کنیم که افراد تحت پوشش ما از لحاظ بیماری هزینه ای از جیب خودشان پرداخت نکنند.
چرایی تعدیل نیرو در کمیته امداد!
مجری: یکی از کارمندان سابق شما سوال کرده است که این همه تعدیل در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می شود و افرادی که سابقه کار زیادی داشتند را بیکار کردید؛ آیا باید با کارمند با افراد با سابقه اینطور رفتار می کردید؟

فتاح: کارمندان ما دو دسته هستند آن هایی که رسمی هستند و آن هایی شرکتی و قراردادی‌اند. این شرکتی ها و قراردادی ها قرارداد سالانه دارند ما به عنوان کارفرما هرسال اختیار داریم تمدید کنیم یا تمدید نکنیم. دائمی ها را نمی توانیم تمدید کنیم مگر اینکه بازنشسته شوند.
مجری: کسانی که ۲۵ سال کار کرده‌اند چطور؟

فتاح: آن فرد بیمه داشته است و بیمه پرداخت می کند. این قانون کار کشور ماست. اگر قرار باشد ما آن را هم نتوانیم پرداخت کنیم پس هر کس شرکتی کرد قراردادش را باید تا اخر ۳۰ سال بماند؟ با رسمی فرقش چیست؟ دوما اگر ما نداشته باشیم که پرداخت کنیم چکار باید کنیم؟ از صدفات و زکات باید پرداخت کنیم؟ شرعا نمی توانیم. دولت هم نمی دهد چون تعداد کارمندان ما و سقف بودجه اش باید از نظر دولت مقبول باشد. اگر زیادتر از آن باشد ما باید در جیب مردم دست ببریم.
مجری: قبلا چطور پرداخت می شد؟

فتاح: از یک سری منابع اختصاصی پرداخت می شد که ما جلوی آن را گرفتیم. همان هم باید صرف مددجو و تحت پوشش کنیم. الان یک کارمند ما ناخالص ۳ تا ۴ میلیون تومان می گیرد. مددجو ۵ نفره ما ۵۵۰ هزار تومان دریافت می کند. ۶ تا ۸ برابر آن را به یک کارمند پرداخت می کنیم. انصاف و اداره شما کجاست؟
مجری: انصاف شما. فردی که کارمند بود و زندگی با شرافتی داشته است؛ شما روزی اش را قطع می کنید؟

فتاخ: می دانستند از قبل. ضمن اینکه یک‌مرحله اینجور بوده و  اصلا همچین چیزی ممکن نبوده است. بیشتر از هزینه قانون هزینه کنیم خلاف قانون عمل کرده ایم.
مجری: صندوق امداد ولایت بدون هیچ امکانات و نیروی کافی افتتاح کردیم که باعث سردرگمی مددجویان شده است .به فکر شعب در شهرستان ها و نیروی کافی برای خدمت رسانی باشید؟

فتاح: نیستیم. اصلا نمی خواهیم باشیم. ما این اشتباه را نمی کنیم.
مجری: پس برای چه افتتاح کردید؟

فتاح: بانک ها برای چه اینطور شدند و سود های آنچنانی می گیرند چون هزینه هایشان بالاست. شعبه خریدند. کلی پول و کارمند دارند. آب و برق دارند. ما این اشتباه را نمی کنیم. شما وقتی تلفن همراه دارید ناخواسته کارمند بانک شدید. تلفن بانک دارید، اینترنت بانک دارید. درسته؟ همین مددجویان کارت دارند می توانند پول بدهند، واریز کنند و دریافت کنند. ما در هر استان یک شعبه داریم والسلام. ما سال قبل صندوقمان از نظر کارمزد سه درصد عمل کرده است. علما تا ۴ درصد اجازه دادند ما امسال صفر درصد عمل کردیم. کجای ایران اینطور است؟ چطور می توانیم این کار را کنیم؟ ما هزینه اضافی نکردیم و اگر شعبه اضافه می کردیم کارمزد باید ۱۰ درصد می گرفتیم.
مجری: دوست دیگری پرسیده است که طبق مصوبه مجلس قرار شده است که جریمه ریالی سربازی برای مشمولین کمیته امداد و بهزیستی و همچنین فرزندان آن ها با ۷۰ درصد تخفیف پرداخت شود اما چیزی که الان تخفیف داده شده  ۳۰ درصد است و در توان ما نیست.

فتاح: طبق قانون عمل می کنیم قانون باید تصویب شود به نیروی های مسلح ابلاغ شود جاری شود چرا که هزینه دارد. ما مجری نیستیم ما فقط نامه می دهیم.
مجری: شما نباید پیگیری کنید؟

فتاح: ما پیگیر هستیم
مجری: این را در اولویت بگذارید آقای مهندس. سردار کمالی هم گفتند ابلاغ شده است.

فتاح: ابلاغ شده اما هنوز جاری نشده است.
مجری: قانون حقو ق کارمندان ابلاغ شده است یا خیر؟

فتاح: بله ابلاغ شده است.
مجری: جاری هم شده است؟

فتاح: به عهده نیروی های مسلح است ما فقط یک نامه ارائه می دهیم.
مجری: پیگیری کنید اقای مهندس

فتاح: بله
مجری: چرا وقتی مستمری بگیری از دنیا می رود کمیته امداد هزینه کفن و دفن آن را نمی دهد؟

فتاح: کمک می کنیم اگر شما بگوئید یک ردیفی داشته باشیم به عنوان کفن و دفن نداریم.
مجری: سوالاتمان تمام است.

فتاح: بازم سوال بپرسید. چیزی در دلتان نماند (باخنده).
ماجرای حضور فتاح در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
مجری:این سوالم ارتباطی با کمیته امداد ندارد. به عنوان یک فعال رسانه ای می پرسم، آقای مهندس فتاح را سال ۱۴۰۰ در قامت کاندیدای ریاست جمهوری خواهیم دید؟

فتاح: آخه این چه سوالی است که می پرسید؟ واقعا می گویم. در این شرایط مملکت و با این اوضاع ...
مجری: خب در دلم مانده بود و شما گفتید در دلت چیزی نماند

فتاح: خب بماند! بعضی چیزها در دلتان بماند سنگینی می کند؟
مجری: آره خب سنگینی می کند. اگر می شود جواب دهید.

فتاح: من بارها گفتم که خدمت در کمیته امداد را ...
مجری: از این پاسخ های سیاسی ندهید (با خنده).

فتاح: شما سیاسی پرسیدید من هم سیاسی جواب می دهم. خدمت در کمیته امداد را ترجیح می دهم.
مجری: با جمنا هنوز همکاری می کنید؟

فتاح: من قبلا هم همکاری نداشتم که الان باز همکاری کنم. آن موقع هم من نرفتم و اسم من را بردند، الان هم نرفته ام.
مجری: خیلی ممنونم بابت حضورتان. انشاالله که سال ۱۴۰۰ شما را ببینیم (با خنده).

فتاح: ما که نیستیم. انشاالله شما ببینید.
مجری: منظورم حضورتان در سلامتی کامل بود (با خنده). حرف آخر؟

فتاح:  این کمک‌ها برای مددجویان واقعا کفایت نمی‌کند. این خیلی برای ما سخت است. خانواده هایی را تحت پوشش داریم و با کمکهایی که دولت و ... می‌شود کفایت برای اداره زندگی عادی است و برای شرایط سخت اقتصادی  نیست؛ ولی بضاعت ما و کاری که مردم و دولت می‌کنند همین است و باید تلاشمان را مضاعف کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین