کد خبر: ۱۹۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
در این مطلب به ذکر دلایل عجیبی که نمی‌گذارند بخوابید پرداخته شده است.
ناطقان: داشتن یک خواب خوب شبانه برای سلامت جسم و روح ضروریست. وقتی دراز می‌کشید و نمی‌توانید بخوابید واقعا کلافه می‌شوید. شاید ندانید که علت بیخوابی شما موارد زیر نیز می‌توانند باشند.

نور آبی

کارشناسان (و شاید حتی خانواده‌تان) بار‌ها و بار‌ها به شما گفته باشند که پیش از رفتن به رختخواب با موبایل و کامپیوتر و ... کار نکنید. اگر به این توصیه عمل نکنید دچار بیخوابی ناشی از نور آبی خواهید شد. ابزار‌های الکترونیکی شما وقتی که روشن هستند، نور آبی ساطع می‌کنند که می‌تواند تولید طبیعی ملاتونین را سرکوب نمایند.

متاسفانه حتی اگر سه ساعت پیش از خواب نیز این ابزار‌ها را خاموش کنید باز هم خواب‌تان به تاخیر خواهد افتاد. شما می‌توانید با خریدن عینک مخصوصی که جلوی رسیدن نور آبی به چشمان‌تان را می‌گیرد از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

تشک‌تان کهنه شده

شما باید نهایتا هر ۱۰ تا ۱۵ سال یک بار تشک خواب‌تان را عوض کنید. نداشتن تشک راحت می‌تواند باعث شود در رختخواب‌تان راحت نباشید و نتوانید به خواب بروید. این علت معمولا علتی خاموش است که متوجه آن نمی‌شویم، زیرا به تشک قدیمی‌مان عادت می‌کنیم. تشک‌های متنوعی در بازار وجود دارد، اما باید نوعی را انتخاب کنید که به اندازه کافی سفت یا نرم باشد و روی آن احساس راحتی کنید. تشک راحت باعث می‌شود فورا به خواب بروید و صبح با نشاط و انرژی از خواب بیدار شوید.

دارو مصرف می‌کنید

برای فشار خون‌تان داروی مدر مصرف می‌کنید؟ اگر چنین است پس این دارو می‌تواند سبب شود در طول شب از خواب بیدار شوید و به دستشویی بروید. اگر داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنید این دارو نیز می‌تواند سطح انرژی‌تان را بالا ببرد و در زمان خواب، ساعت‌ها بیدار نگه‌تان دارد. از پزشک‌تان بپرسید بهترین زمان مصرف این دارو‌ها کِی است تا خواب‌تان بهم نریزد.

در طول روز چُرت می‌زنید

طبیعی است که سطح انرژی‌تان بین ساعت دو تا سه بعدازظهر افت کند و این زمانی است که احساس خواب آلودگی می‌کنید و دوست دارید چرت بزنید. اگر بتوانید مقاومت کنید و چرت نزنید خواب شب‌تان هم بهم نمی‌ریزد. می‌توانید از ساعت دو تا سه بعد از ظهر کمی فعالیت فیزیکی انجام دهید تا نه تنها انرژی بگیرید بلکه خواب شب‌تان نیز مختل نشود.

ندانسته کافئین مصرف می‌کنید

وقتی به کافئین فکر می‌کنید معمولا قهوه و نوشابه به ذهن‌تان می‌رسد، اما کافئین در خیلی از غذا‌هایی که طی روز مصرف می‌کنیم وجود دارد و ما نمی‌دانیم. مثلا شکلات و آیس تی حاوی مقداری کافئین هستند. اگر فکر می‌کنید علت بیخوابی شما کافئین است، بعد از ناهار دیگر قهوه ننوشید.

دارید یائسه می‌شوید

یائسگی می‌تواند تاثیرات بدی روی تمام بدن بگذارد و مشکلات روحی و جسمی ایجاد کند. تقریبا یگ چهارم زنانی که یائسه می‌شوند گُرگرفتگی را تجربه می‌کنند. نیمه شب، داغ و خیس از عرق بیدار شدن، تجربه‌ای ناخوشایند برای هر کسی می‌تواند باشد، چون بعد از آن دوباره به خواب رفتن واقعا سخت است. شاید نتوانید جلوی گرگرفتگی و تعریق شبانه‌تان را بگیرید، اما می‌توانید از بالش و ملافه‌ای استفاده کنید که رطوبت را جذب کنند.

عادات خواب‌تان نادرست‌اند

شاید هر شب سر ساعت به رختخواب نمی‌روید یا شب زنده داری را به سحر خیزی ترجیح می‌دهید. این عادت‌ها می‌توانند خوابیدن را دشوار کنند. سعی کنید الگوی خواب‌تان را منظم کنید و پیش از رفتن بدن و ذهن‌تان را آرام کنید.

آخر هفته‌ها زیاد می‌خوابید

بله بیشتر خوابیدن در روز‌های تعطیل آخر هفته خیلی خوب به نظر می‌رسد، اما می‌تواند ساعت بیولوژیک بدن‌تان را بهم بریزد و باعث شود طی هفته برای به خواب رفتن مشکل داشته باشید. روز‌های تعطیل نیز همان ساعت روز‌های کاری بخوابید و بیدار شوید.

با حیوان خانگی‌تان می‌خوابید

خیلی‌ها دوست دارند حیوان خانگی‌شان را با خود به رختخواب ببرند. اما اگر آلرژی یا حساسیت نسبت به موی حیوان داشته باشید این کار شما دردسرساز خواهد شد. ضمنا حیوانات طی شب، فعال‌ترند و بیشتر تحرک می‌کنند و اگر در رختخواب شما باشند با هر بار حرکتی که می‌کنند شما را بیخواب خواهند کرد.

بالش‌تان خیلی گرم است

خوابیدن روی بالش خنک می‌تواند دمای مرکزی بدن را پایین بیاورد. با افت دمای بدن، احساس خواب آلودگی خواهید کرد و این کمک‌تان می‌کند زودتر بخوابید. می‌توانید روی بالش‌تان یک آیس پک بگذارید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین