کد خبر: ۱۹۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت: سیستم روابط اقتصادی بین‌المللی ناعادلانه و دچار بحران جدی شده، جنگ بر سر فناوری‌های جدید آغاز شده و غرب به سمت استفاده از "زبان تحریم" روی آورده است.
ناطقان: روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در سخنرانی خود در نشست عمومی اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ که با حضور مقامات بلندپایه بین المللی، از جمله: "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین، "رومین رادییف" رئیس جمهوری بلغارستان و نخست وزیران ارمنستان و اسلواکی برگزار شد، اعلام کرد که سیستم کنونی روابط اقتصادی بین المللی در یک بحران جدی بسر می‌برد و تجارت جهانی که موتور محرکه اقتصاد جهان است متوقف شده، جنگ تجاری آغاز شده و سیاست‌های حفاظتی در حال افزایش است.


پوتین بعنوان نمونه با وضیت پیرامون خط لوله «جریان شمالی -۲» اشاره کرده و یادآور شد، با وجودیکه منافع ملی همه شرکت کنندگان در این طرح، هم طرف روسی و هم کشورهای اروپایی را تأمین می‌کند، با مخالفت کسانی روبرو شده که منافع منحصربه فرد آنها تنها مطرح است. چنین سیاست‌های مخربی به سطح جدیدی رسیده است. نمونه دیگر آن اوضاع پیرامون شرکت «Huawei» است که تلاش می‌شود تا آن را از بازار جهانی کنار بزنند.

تلاش غرب برای منحصر کردن دستیابی به فناوری‌ها، منشأ بی‌ثباتی جهان شده است

رئیس جمهوری روسیه اصلی ترین منشأ بی ثباتی در جهان را تلاش غرب برای اختصاص تکنولوژی به خود نامید و افزود: «تلاش می‌شود تا موج تازه فناوری‌ها منحصراً در اختیار غرب باشد و امکان دسترسی به آنها محدود شود و این سطح جدید مشکل ناعدالتی در جهان است.»

وی اعمال تحریم‌ها برای کالاهای مورد نیاز اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، انرژی و تمامی جهت‌گیری‌ها مهم برای ادامه حیات و سلامت مردم جهان را غیرقابل قبول نامید.

پوتین گفت: «برغم آنکه بطور رسمی رشد اقتصاد جهانی مثبت است، ولی همه ما باید بپذیریم که متاسفانه الگوی کنونی روابط تجاری بین المللی در یک بحران جدی بسر می‌برد. این بحران بسیار جامع و فراگیر است. مشکلات در این عرصه طی دهه اخیر افزایش قابل توجهی یافته و گسترش و جدیت آن بیشتر از قبل شده است.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «الگوی توسعه جهانی ایجاد شده در قرن بیستم دیگر با واقعیات اقتصادی حاضر مطابقت ندارد. تجارت جهانی که موتور محرکه اقتصاد جهان است متوقف شده، جنگ تجاری آغاز شده و سیاست‌های حفاظتی در حال افزایش است. با افزایش رقابت‌های اقتصادی، کشورهای غربی به سمت استفاده از "زبان تحریم" روی آوردند.»

سیستم اقتصاد جهانی اگر عادلانه نباشد، نمی‌تواند متوازن باشد

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه روسیه در خارج از سیستم اقتصاد جهانی قابل اجرا نیست، افزود: «سیستم اقتصاد جهانی اگر عادلانه نباشد، نمی‌تواند متوازن باشد. لازم است در عرصه اقتصاد جهانی حرمت‌هایی حفظ شود، جنگ تجاری نباید شامل عرصه‌های حیاتی، از جمله نیازهای اولیه و پزشکی ملت‌ها شود.»

پوتین تاکید کرد که روسیه آمادگی دارد تا با چالش‌ها و تغییرات جدید مقابله کند. وی بطور دقیق مشخص نکرد که این چالش‌ها کدامند. در عین حال همه کشورها را به همکاری‌های اقتصادی گسترده‌تر و برابر دعوت کرد.

رئیس جمهوری روسیه از علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های چینی خبر داده و گفت: «ما در روسیه برای آمادگی تجار چینی برای کار مشترک و گسترش همکاری‌ها و حضور آنها در بازار کشورشان ارزش زیادی قائل هستیم.»

به گفته وی، امروزه همکاری‌های مسکو و پکن عامل مهمی در ثبات اقتصادی جهانی بشمار می‌رود و این مشارکت دوجانبه تناقضی با همکاری‌ها با غرب ندارد. پوتین افزود: «مسئله این است که روسیه و چین درصدد ایجاد اتحاد نظامی نیستند، ما متحد راهبردی یکدیگر هستیم وعلیه کشور ثالثی کار نمی‌کنیم و ما تنها در راستای تامین منافع ملت‌های خود تلاش می‌کنیم.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین