کد خبر: ۱۹۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
دوباره شروع شد! اضطراب و ترس از نمره‌های پایین، نگاه‌های معلم و استاد، پچ‌پچ‌های همکلاسی‌های مثبت درسخوان اول کلاس که برای رسیدن به آنها باید به‌هرقیمتی نمره بالا بگیری، ترس از پاس نشدن دوباره و اجبار به برداشتن مجدد یک درس سخت، حفظ آبرو بین بچه‌های دانشگاه و خیلی ترس‌های دیگر باعث می‌شود تا جایی که در یک مرحله‌، یک زمان، دست به یک ریسک بزرگ و خطرناک بزنید و به حرف آدمی گوش دهید که زیادهم دلسوزتان نیست و فقط تظاهر به دلسوزی می‌کند.
ناطقان: شروع شدن ایام امتحانات هم یک تهدید به حساب می‌آید و هم یک فرصت برای رفتن به مرحله بالاتر، اینکه کدام راه را برای گذراندن این ایام انتخاب کنید بستگی به درایت و میزان اعتمادبه‌نفس خود افراد دارد.

وقتی سیستم آموزشی قدرت لازم برای آموزش ابتدایی ترین مسئله ممکن که همان نحوه درس خواندن در زمان امتحانات است را نداشته باشد، طبیعی است که دانشجویان و دانش‌آموزان به‌دلیل استرس و ترس ازنمره، توانایی غلبه بر ترس‌های خود را نداشته و ترسشان به قدری بر ذهن غالب شود که راه را برای ورود در میان فروشندگان موادمخدر باز کرده تا فردمحصل را با اجبار به انجام یک رفتار پرخطر مثل مصرف قرص‌های مخدر برای افزایش تمرکز و یادگیری مطالب سخت، وارد دنیای سیاه‌رنگ اعتیاد شود.

موادمخدری که به قرص‌های شب‌امتحانی معروف است، همان آتش شعله‌وری است که پس از یکبار مصرف زبانه کشیده و تمام رویاها و حال و آینده جوانان و نوجوانان ساده را به خاکستر اعتیاد و گاها مرگ تبدیل می‌کند.

شیوع گیاهان و مواد مخدر دربین جوانان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان از کشف ۴۳ کیلو گیاه مخدر گل و ۲ کیلوگرم شیشه در دوماهه نخست سال‌جاری خبرداد و گفت: متأسفانه افزایش ضریب‌هوشی، سطح هوشیاری و کاهش خواب‌آلودگی، یکی از القاعات غلطی است که بین جوانان و نوجوانان در رابطه با مصرف برخی از گیاهان و مواد مخدر در حال شایع شدن هستند.

سرهنگ هادی قزوینه در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، انتشار شایعاتی همانند افزایش ضریب هوشی به دلیل مصرف گیاهان و مواد مخدر را از روش‌های تبلیغاتی قاچاقچیان موادمخدر دانست و مطرح کرد: داروها و گیاهان راوانگردان گوناگونی از جمله شیشه و گل، همواره ازجمله مواد مخدری هستند که قاچاقچیان برای فروش و کسب درآمد بیشتر اقدام به انتشار شایعاتی اعم از افزایش سطح هوشیاری و کم‌خوابی در بین جوانان به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولا مصرف این‌دسته از موادمخدر درغالب قرص‌های شب‌امتحانی، از سوی قاچاقچیان به دانشجویان و دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود، عنوان کرد: مصرف این قبیل از مواد مخدر اعتیاد آور بوده و عوارض روحی و روانی مخربی را درپی دارد.

قزوینه قرص‌های آرامش‌بخش را نیز از دیگر مواد مخدر و زیان‌بار دانست و خاطرنشان کرد: برخی از قاچاقچیان و یا افراد ناآگاه به‌منظور کاهش استرس امتحان و کسب تمرکز بیشتر اقدام به معرفی و مصرف قرص‌های آراامش‌بخش می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مصرف این دسته از داروهایی که خارج از شبکه دانشگاه‌

علوم‌ پزشکی بوده و یا تهیه آن مشروط بر اجازه پزشک امکان‌پذیر است، اعتیاد آور بوده و عوارض مخربی را بر جسم و روح افراد خواهد گذاشت.

رئیس‌پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان در رابطه با میزان کشفیات این دسته از قرص‌های آرامش‌بخش، افزود: خوشبختانه میزان کشفیات و مصرف این دسته از موادمخدر در استان بسیار محدود بوده است.

مصرف دارو برای افزایش یادگیری توجیه درمانی ندارد

 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان در تشریح قرص‌های شب‌ امتحانی، گفت: ریتالین جزو مواد سازنده قرص اکس، کریستال و یا شیشه است که مقلد و محرک سیستم عصبی مرکزی مغز بوده و باعث بروز هوشیاری شدید می‌شود.

حمید رنجبران با تأکید براینکه داروهایی که دارای ترکیباتی مانند امفتامین و جزئی تر از آن ریتالین را داشته‌باشد، به‌دلیل عوارض زیاد آن‌ها بر جسم و روح افراد باید حتما با تجویز پزشک در اختیار مصرف کننده قرار گیرند، مطرح کرد:امفیتامین‌ها عموما به‌دلیل افزایش یادگیری و تمرکز مورد مصرف دانشجویان و دانش‌آموزان هستند؛ این درحالیست که مصرف ریتالین برای افزایش تمرکز و یادگیری هیچ‌گونه توجیه درمانی ندارد.

وی با اشاره به شایعات موجود دررابطه با مصرف ریتالین به‌منظور افزایش تمرکز، اظهار کرد: متأسفانه دانشجویان باتوجه به شایعات و صحبت‌های نادرست اطرافیان خود اقدام به مصرف مواد اعتیاد آوری همانند ریتالین می‌کنند؛ باید توجه داشت که این دسته‌از موادمخدر تنها برای مدت زمان کوتاهی بر افزایش تمرکز و سطح هوشیاری اثرداشته و پس از گذشت مدت‌زمانی طولانی به مرور عوارض مخرب خود را نشان خواهد داد.

ریتالین، تنها برای کودکان ADHD

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان مصرف ریتالین را تنها برای کودکان ADHD مناسب دانست و گفت: ریتالین ازجمله داروهای کنترل کننده کودکانی است که با بیماری اختلال پیش‌فعالی_کم توجهی دست‌وپنجه نرم‌می‌کنند؛ این کودکان با استفاده از این دارو می‌توانند نسبت به محرک موردنظر توجه کنند.

رنجبران مصرف ریتالین توسط افراد سالم و به‌طبع آن بروز عوارض مخرب اعتیادآور بر روی آنان‌را از جمله مشکلات و ترس‌های بیماران ADHD در مصرف این قرص دانست و بیان کرد: خانواده‌های این کودکان با مشاهده و یا شنیدن عوارض بلندمدت این دارو بر روی افراد سالم، دچار نگرانی شده و گاها از مصرف ریتالین به کودکانشان امتناء می‌کنند؛ این درحالیست که تنها داروی کنترل کننده این کودکان ریتالین بوده و برای آنان هیچ‌گونه عوارضی ندارد.

وی وابستگی به دارو، پرخاشگری، اختلال در سیستم گوارش، افزایش ضربان قلب و فشار خون، کاهش وزن و روان‌پریشی را از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف ریتالین یا همان قرص‌های شب امتحانی دانست و تأکیدکرد: مصرف این دارو مخدر به‌شکل طولانی مدت و یا با دوز بالا، این عوامل را شدیدتر کرده و در نهایت باعث بروز افسردگی‌های شدید، جنون، انجام رفتارهایی به‌منظور خودکشی و یا خونریزی مغزی را در پی‌خواهد داشت.

عدم موفقیت سیستم آموزشی در ارائه روش مناسب مطالعه به دانش‌آموزان

رنجبران با بیان اینکه سیستم آموزشی تاکنون نتوانسته نحوه درست مطالعه و یادگیری را به دانش‌آموزان آموزش دهد، اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموزان به‌دلیل عدم اگاهی در رابطه با چگونگی نحوه درست مطالعه به وصرف چنین قرص‌های مخدری روی می‌آورند.

وی مطالعه در طول ترم و جلوگیری از انباشته شدن درس، دوری از محرک‌هایی همانند موبایل که مانع از تمردکز ذهن می‌شود و تغییر حالت درس خواندن را از جمله روش‌های مطالعه در شب‌های امتحانی دانست و خاطرنشان کرد: بهترین شیوه یادگیری، آموزش به دیگران است؛ همچنین تغذیه مناسب، ورزش و استراحت کافی از دیگر موارد تاثیرگذار در یادگیری است.

اضطراب امتحان عامل مصرف ریتالین

کارشناس پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه بسیاری از افراد آگاهانه اقدام به مصرف ماده مخدر ریتالین می‌کنند، گفت: ‌این دسته از دانشجویان به‌دلیل فرار از اضطراب امتحان و تمرکز بیشتر اقدام به تهیه و مصرف ریتالین یا همان قرص شب‌امتحانی می‌کنند؛ اما گاها در نخستین بار به‌دلیل ترس از عوارض مصرف، پس از استفاده، اضطراب ناشی از قرص نیز اضافه می‌شود.

مهدی سعیدی‌شکیب با اشاره به کسب نتایج دلخواه در نخستین بار مصرف ریتالین، اظهار کرد: در برخی موارد به علت بازده دلخواه اولیه، مصرف کننده تصورمی‌کند با استفاده در دفعات بعدی می‌تواند مجددا این نتیجه را تجربه کند؛ اما باید توجه داشت که بیشتر اوقات مصرف قرص‌های شب امتحانی نتیجه دلخواه را به مصرف کننده نمی‌دهد.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد درمان و ترک قرص مخدر ریتالین را به‌نسبت آسان‌تر از گیاه مخدر سالویا و گل دانست و افزود: تنها در صورت مصرف به شکل مقطعی می‌توان به درمان نیز امید داشت؛ اما اگر مصرف به شکل همیشگی صورت گرفته و وابستگی ایجاد شده باشد، درمان سخت و مراجعه به روان‌پزشک و دارودرمانی به‌شدت توصیه می‌شود اما آنچه که از درمان و ترک این قرص مخدر مهم‌تر بوده، شناسایی و آگاهی دادن به جوانان است.

وی با اشاره به عوارض مصرف این قرص فریبنده، گفت: پرخاشگری، بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب و فشارخون ، تهوع و سرگیجه از جمله نشانه‌های فرد مصرف کننده است.

سعیدی‌شکیب استفاده از قهوه و چایی را در افزایش تمرکز مؤثر دانست و ادامه داد: بهترین شیوه برای مطالعه و یادگیری دروس، استفاده از موادغذایی سالم و مغذی، استراحت کافی و دوری از مسائل دلهره‌آور است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین