کد خبر: ۱۹۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۴
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که معمولاً در فصل بهار سر وکله اش پیدا می‌شود. هرچند در مابقی ایام سال هم احتمال بروز آن دور از انتظار نیست، اما معمولاً در فصل بهار که فصل تکثیر حشرات و کنه‌ها است، موارد بیشتری از بروز این بیماری دیده می‌شود.
ناطقان: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اگرچه بیماری خطرناکی برای دام‌ها نیست و دردام‌ها علائمی گذرا دارد که خیلی هم زود رفع می‌شوند، اما برای انسان خطرناک بوده و در مواردی حتی می‌تواند کشنده هم باشد.

دکتر امید حاج‌محمدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان یک بیماری ویروسی یاد کرد و افزود: این بیماری از طریق بندپایان و حشرات خصوصاً کنه‌ها منتقل و بین دام‌ها رد و بدل می‌شود.

وی اضافه کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به گذرا بودن تب در دام‌ها تاکید کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دردام علائم خاص و آن‌چنانی ندارد و به هیچ عنوان کشنده نیست.

حاج محمدی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام حتی علائم قابل توجهی هم ندارد، به نحوی که هیچ دامپزشکی از نظر بالینی نمی‌تواند وجود این بیماری را در دام تشخیص دهد.

حاج محمدی افزود: علائم این بیماری در دام گذرا بوده، اما دام آلوده در مقطعی که آلودگی در بدنش وجود دارد ناقل بوده و اگر فردی با خونابه و ترشحات آن ارتباط داشته باشد احتمال ابتلای آن فرد به بیماری وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال ابتلای افرادی که با ترشحات و خونابه دام در ارتباط باشند به تب کریمه کنگو وجود دارد، تاکید کرد: ذابحان دام، قصاب‌ها و زنان خانه دار در فرایند خرد کردن گوشت قرمز ممکن است به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری باید گوشت بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود، تأکید کرد: در اثر فعل و انفعالات شیمیایی لاشه در ۲۴ ساعت اول بعد از ذبح، در صورت نگهداری در شرایط پیش سرد از وجود بیماری پاک می‌شود.

وی در ادامه از هموطنان خواست تا به منظور جلوگیری از ابتلاء به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به طور جدی از خرید گوشت دام‌هایی که در معابر ذبح می‌شوند، خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: خانواده‌هایی هم که نذوراتی دارند و اصرار به کشتار دام در منزل دارند، حتماً باید هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت کرده، دستکش پوشیده و از عینک استفاده کنند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اقدامات در دست انجام در استان برای مقابله با تب کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های دام داشت و افزود: در بحث مبارزه با انگل‌ها، حشرات، کنه‌ها و بندپایان که ناقل بیماری هستند عملیات سمپاشی در سطح جایگاه‌های دام استان در حال انجام است که این عملیات از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و حداقل تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کار سمپاشی و ضدعفونی بدن دام‌ها و جایگاه‌های دام در استان در همه شهرستانها در حال انجام است، گفت: نیمی از جایگاه‌ها و اماکن دامی با اولویت شهرستان‌های مرزی و غربی استان در حال سمپاشی رایگان هستند.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه به بقیه دامداران هم توصیه کرد حتماً بدن دام‌ها و جایگاه‌های دام خود را سمپاشی کنند و افزود: سم مورد نیاز به وفور در داروخانه‌های دامپزشکی موجود است.

حاج محمدی اضافه کرد: در فصل بهار و هم زمان با ازدیاد و جنب‌وجوش حشرات و کنه‌ها احتمال شیوع بیماری بیشتر می‌شود، البته احتمال بروز بیماری در دیگر ایام سال هم دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با اشاره به خطرناک بودن بیماری در انسان و حتی کشنده بودن آن، گفت: بر اساس اطلاعاتی که از دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم امسال دو نفر در شهرستان‌های ثلاث باباجانی و جوانرود به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده بودند که هر دو این افراد تحت درمان قرار گرفته و بهبود پیدا کردند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین