کد خبر: ۱۹۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
مدتی‌ست که بازار طلا خفته است، دیگر آن زرق و برق معمول در آن دیده نمی‌شود، طلایی که زینت بود و به دست و گردن زنان آویزان می‌شد، حالا بعد از نوسانات بازار تبدیل به سرمایه شده و در گوشه گاوصندوق‌ها جا خشک کرده است.
ناطقان: نزدیک ظهر با مراجعه به بازار طلا، مغازه‌های تعطیل به چشم می‌خورد که کاسبان علت آن را نبود مشتری عنوان می‌کنند، مشتری که اکنون دیگر به دنبال زیبایی طلا و چشم‌نوازی آن نیست، بلکه طلای مستعمل را به عنوان سرمایه‌ای برای زندگی خود خریداری می‌کند.

طلافروشان نوسانات قیمت را وضعیتی می‌دانستند که عادی و جزئی از بازار طلا شده و تنها دلالان و افراد خاصی از آن سود می‌برند، کاسبان از حضور دلالان در بازار گله‌مند بودند و عنوان می‌کردند که دلالان بیشتر از فروشندگان کار می‌کنند، دلالانی که جا و مکان مشخصی ندارند و مقابله با آن‌ها کار راحتی نیست.

طلافروشان مهمترین مشکل خود را مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی طلا عنوان می‌کردند، مالیاتی که چندسالی‌ست طلافروشان را درگیر خود کرده است. این مالیات داد مشتری و فروشنده را به هوا برده و حتی بر اعتماد بین مشتری و فروشنده تأثیر گذاشته است.

مشکل مالیات طلا از سال‌ها قبل وجود داشته و همواره وعده حل این مشکل داده شده، اما با وجود اصلاحاتی که برای آن مطرح شده، هنوز وارد صحن علنی مجلس نشده و حتی برخی طلافروشان اعتقاد دارند که این مساله هیچگاه حل نخواهد شد.

در گفت‌وگو با فروشندگان یکی از بازارهای طلافروشی مشهد مسائل و مشکلاتی مطرح شد که در ادامه می‌خوانید؛

بسیاری از کارخانه‌های طلا از ابتدای سال تولید نداشتند

یکی از فروشندگان طلا با بیان اینکه نسبت به سال ۹۷ بازار بهتر شده که به دلیل بورس‌بازی‌ها و نوسانات دلار است، اظهار کرد: مشتری بیشتر از نظر سرمایه‌گذاری به طلا نگاه می‌کند، نه جنبه طلای واقعی که به عنوان تزئین است.

وی افزود: همواره از ابتدای سال، ماه‌هایی وجود دارد که فصل کاری ما است و بازار رونق دارد، اما با مشاهده وضعیت یکی دو ماه گذشته نمی‌توان بیان کرد که سال ۹۸ بازار خوبی خواهیم داشت. مردم به عنوان سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند و بیشتر سکه می‌خرند نه اینکه به عنوان مصرف‌کننده به خرید سرویس طلا و … رو بیاورند.

این فروشنده طلا ادامه داد: بر اساس این موارد، بسیاری از کارخانه‌داران و تولیدکنندگان ما با رکود مواجه هستند و کارگران خود را تعدیل کردند. از ابتدای سال هنوز برخی از کارخانه‌های ما تولید طلا نداشته و اگر بعد از ماه رمضان برای آن‌ها مقرون به صرفه بوده و مصرف داشته باشد، تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: هنوز بسیاری از کارخانه‌های ما تولید طلا نداشتند، در صورتی که سال‌های قبل ۱۵ روز بعد از عید یا نهایتاً از ابتدای اردیبهشت شروع به کار می‌کردند، کارهای جدید تولید می‌شد و به بازار می‌آمد، اما امسال هنوز این اتفاق رخ نداده و کارهای جدید در چرخه تولید نداشتیم.

این طلافروش اضافه کرد: خرید تعدادی مشتری در بازار نیز صرفاً برای سرمایه‌گذاری، سود و بورس‌بازی است. مردم با دید مقرون به صرفه بودن به طلا نگاه می‌کنند. تولید کم در کارخانه‌ها به این دلیل است که مصرف وجود ندارد. هر کارخانه‌ای که برند و به نام بوده و تولید طلا می‌کند، بالای ۱۰۰ نفر کارگر دارد و حقوق و بیمه این افراد هم هست، بنابراین باید در هر هفته حداقل چند کار جدید به بازار وارد کند، اما کشش و مصرف وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: من النگوهایی دارم که بسیار تک مانده، مشتری وجود ندارد و من نیز راغب نیستم که تهیه کنم و در سال جدید کار جدیدی تهیه نکردم، تنها یک مدل النگوی جدید آوردم، در حالی که در هر هفته هر کارخانه چندین النگوی جدید تولید می‌کند.

این فروشنده طلا در خصوص مشکلات صنف طلافروشی، گفت: مشکل صنف ما این است که بارها قول دادند مالیات ارزش افزوده را بردارند، حتی قبل از سال عنوان شد که از انتهای سال ۹۷، مالیات به یک درصد خواهد رسید که اگر این اتفاق بیفتد ما همان یک درصد را نیز از مشتری نمی‌گیریم و از سود خودمان کم می‌کنیم، اما اکنون دو ماه از سال ۹۸ می‌گذرد و هنوز این مالیات وبال گردن زرگران است.

وی افزود: این وضعیت فشار زیادی بر خریدار و فروشنده وارد می‌کند. هیچکس حاضر نیست با این عدد و رقم طلا بخرد. سود ما با تمام مسئولیتی که داریم، سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادیم و هزینه‌هایی که می‌کنیم، ۷ درصد بوده، اما مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است.

این طلافروش ادامه داد: طلا کالای مصرفی نیست و جز <مسکوکات است، بنابراین اگر مالیات برای اجرت آن باشد، مشکلی نیست، اما به کل طلایی که مشتری خریداری می‌کند، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که ضرر آن زیاد است و مشتری راغب نیست بخرد.

خرید طلا به یک دهم رسیده است

یکی دیگر از فروشندگان طلا با بیان اینکه نوسان بسیار زیادی در بازار وجود دارد، عنوان کرد: قیمت طلا بیش از ۳۰۰ هزار تومان بود، بعد به ۴۸۰ هزار تومان رسید و اکنون در کانال ۴۲۰ هزار تومان است، این نوسان زیاد موجب رکود در بازار شده است. مردم قدرت خرید ندارند و خریدها به یک دهم رسیده است.

وی اضافه کرد: مشکل ما در درجه اول ارزش افزوده و در درجه دوم نوسانات است. اگر فردی بخواهد طلایی خریداری کند، منتظر می‌ماند که ببیند آیا طلا ارزان می‌شود یا نه. زمانی که وضع اینگونه باشد، خریدی انجام نمی‌شود و اگر ناچار باشند خرید می‌کنند مثلاً برای عروس و داماد، خانواده عروس و داماد نیز معمولاً طلای خود را تعویض می‌کردند، اما اکنون این کار امکان‌پذیر نیست.

دلال‌ها در بازار کار می‌کنند، اما کسبه نه

طلافروش دیگری با اشاره به اینکه نوسانات بازار در سال‌های اخیر سال به سال بدتر شده است، تصریح کرد: در کل وضعیت اقتصادی مردم و کسبه مناسب نیست و نمی‌توانند کاری انجام دهند. خرید و فروش، معضلات بازار و دلال‌هایی که در بازار به وجود آمده‌اند، کار می‌کنند، اما کسبه نه. سیستم اقتصادی بسیار به هم پیچیده و مشتری صبح می‌خواهد خرید کند، یک قیمت بوده و بعد از ظهر قیمت دیگری است.

وی افزود: این نوسانات تأثیر روانی دارد که این تأثیر بسیار فاجعه است. چندین سال است که ارزش افزوده تعیین شده و یک سری از رؤسای قبلی دنبال کارهایی رفتند که بگویند طلا جزو ارزش افزوده نیست و به اجرت کار تعلق می‌گیرد نه به خود طلا، زیرا طلا وزن سنگینی دارد و این امکان وجود ندارد که مشتری یک میلیون تومان خرید کند، من ۲۰ هزار تومان سود ببرم و ۹۰ تومان را به اداره دارایی پرداخت کنم.

این فروشنده طلا خاطرنشان کرد: چند سال است که این مالیات را روی ۹ درصد ثابت کردند و هیچ اقدامی انجام نشده، این مشکل به مجلس هم رسیده که می‌دانند این مشکل وجود دارد، اما آن را حل نکردند. مشکل دیگر این است که کسب و کار نیست، چگونه کار کنم که بتوانم مالیات را به اداره دارایی پرداخت نمایم؟

وی ادامه داد: اکثر مغازه‌ها ۴ تا ۵ شاگرد داشتند که آن‌ها را بیرون کردند، نتوانستند جایگزین کنند و اکنون شاگردها با ۳۰ سال سابقه کار بیکار هستند. من در مغازه ۶ تا ۷ شاگرد داشتم، اما اکنون با ۲ نفر کار می‌کنم.

این طلافروش بیان کرد: مسائل زیادی وجود دارد، اما فردی مسئولیت‌پذیر نیست که بگوید من این کار را انجام دادم. شجاعت می‌خواهد که فرد بگوید این کار را کردم و فرد دیگری کار را انجام دهد. کارها را به خود ملت واگذار کردند. اگر دلال‌ها جمع شوند، اوضاع مملکت بهتر می‌شود، تا زمانی که دلال در مملکت وجود دارد، هیچ ثباتی برای کار نداریم.

اگر مالیات را پرداخت نکنیم، حکم جلب ما را می‌گیرند

یک فروشنده طلای دیگر با اشاره به اینکه بازار فوق العاده خراب بوده و نوسانات، بی‌پولی مردم و عدم اعتماد بین کاسب و مردم بر این امر تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: در خصوص مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی طلا به اجبار بیان می‌کنند که اگر آن را پرداخت نکنید، حکم جلبتان را می‌گیریم.

وی ادامه داد: فردی این مالیات را قیمت‌گذاری می‌کند که متخصص نیست و طلا و مس را از هم تشخیص نمی‌دهد، تنها دور می‌زند و بیان می‌کند که قیمت مغازه فلان مقدار است و به این میزان جنس دارد، اما نمی‌داند که فروشنده مقداری هم به بنکدار بدهکار است.

این طلافروش بیان کرد: آن‌ها به ما می‌گویند که اگر صرف نمی‌کند مغازه را تعطیل کنید و وقتی می‌گوئیم اگر ببندیم چند خانواده بدون نان‌آور می‌شوند، می‌گویند مگر شما وکیل مردم هستید. قبلاً مأمور می‌آوردند، اما اکنون بعد از یک اخطار، با حکم و نماینده دادستانی می‌آیند که حکم توقیف اموال را دارند.

وی خاطرنشان کرد: این بازاری است که قبلاً نمی‌توانستی در آن راه بروید، اما اکنون شاید ساعتی یک نفر مراجعه کند، معمولاً ۵ یا ۶ نفر با هم می‌آیند و یک طلا بین ۲ تا ۵ میلیون خریداری می‌کنند. عروس و دامادها نیز بسیار کم شدند. بیشتر افراد برای سرمایه و پس‌انداز طلا خریداری می‌کنند.

این فروشنده طلا گفت: بازار فوق العاده خراب است و مغازه‌ها به نوبت تعطیل می‌کنند. راسته ارگ، بازار ارواح شده و شب همه خاموش هستند. چرا باید اینگونه باشد؟

در ادامه برای مطرح کردن مشکلات طلافروشان با رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت‌وگو کردیم.

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا برای ورود به صحن علنی مجلس به تأخیر افتاده است

در همین رابطه باقر معبودی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جلسات متعددی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده طلا با نمایندگان مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس، اداره دارایی و مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۹۳ آغاز شده و تا سال ۹۶ ادامه داشت.

وی افزود: در این سال اعلام کردند که کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاحاتی را بر بحث معاملات طلا انجام داده که اصل طلا از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج شود و بر اصل قیمت طلا مالیاتی تعلق نگیرد و مالیات تنها برای خدمات و اجرت باشد. این اصلاحات بیش از یک سال است که انجام شده، اما نمی‌دانم که چرا برای تأیید به صحن علنی مجلس نمی‌آید و به تأخیر افتاده است.

معبودی‌نژاد بیان کرد: اگر این اصلاحات به صحن مجلس بیاید و انجام شود، مالیات بر ارزش افزوده به جای ۹ درصد به ۱.۵ درصد می‌رسد و به خدمات تعلق می‌گیرد. نباید از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود، زیرا مالیات بر ارزش افزوده همانطور که از نامش پیداست، مالیات بر ارزش افزوده بوده، اصل طلا هنوز فلز است و خدماتی روی آن انجام نشده که به آن مالیات تعلق گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد ادامه داد: زمانی که طلا به کارگاه آمده و خدماتی روی آن انجام شود، مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و بعد از آن فروشندگان برای سودی که به فروش آن‌ها تعلق می‌گیرد، باید مالیات پرداخت کنند. مالیات بر ارزش افزوده را باید مردم پرداخت نمایند و زمانی که می‌خواهند طلا بخرند، باید مبلغ بیشتری برای طلا پرداخت کنند که این مالیات ۹ درصد، مبلغ کلانی است و زمان فروش طلا، این مبلغ از آن کسر می‌شود و مردم ضرر می‌کنند، به همین دلیل استقبالی برای خرید طلا ندارند.

وی با بیان اینکه ما منتظر هستیم که این اصلاحات به صحن علنی مجلس بیاید، خاطرنشان کرد: در این خصوص قول‌های مساعدی دادند، قرار بود اوایل سال ۹۷ به مجلس بیاید که هنوز این اتفاق نیفتاده، بار دوم بیان کردند که نیمه دوم سال ۹۷ این اتفاق رخ می‌دهد اما باز هم اقدامی نشد و آخرین بار اعلام کردند که اصلاحات اوایل سال ۹۸ به صحن علنی مجلس می‌رود اما هنوز وارد صحن نشده است.

معبودی‌نژاد اضافه کرد: اگر این اصلاحات به صحن علنی مجلس بیاید و رأی بیاورد، مالیات بر ارزش افزوده بسیار کاهش یافته و خریداران رغبت بیشتری برای خرید طلا به دست می‌آورند که امیدواریم بازار طلا دوباره رونق پیدا کند و تولید کارگاه‌ها افزایش یابد. زمانی که تولید کارگاه‌ها زیاد شود نیز بحث صادرات مطرح می‌شود زیرا باید در مقابل صادراتی که صورت می‌گیرد، شمش طلا وارد شود.

صادرات طلا در کشور صفر است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطرنشان کرد: در بدو ورود باید برای این شمش ۹ درصد مالیات به گمرک پرداخت شود که امکان‌پذیر نیست، زیرا ما ۹ درصد سود نبردیم تا برای طلایی که وارد کشور می‌شود، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت کنیم، به همین دلیل در حال حاضر صادرات طلا صفر است و در کل کشور صادراتی انجام نمی‌شود، این امر بیشتر به خاطر مشکلات قانونی است که نمی‌توان صادرات انجام داد و ضرر و زیان دارد.

۷۰ درصد کارخانه‌های تولید طلا تعطیل شده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید طلا کم شده و مغازه‌ها با رکود فاحشی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: کارگاه‌های تولیدی تعطیل شدند، بیش از ۷۰ درصد کارخانه‌های تولیدی ما تعطیل شده و فعالیت ۳۰ درصد باقیمانده بسیار کم بوده و با حداقل تولید فعالیت می‌کنند. همکاران ما بیشتر در حال تعطیلی محل کسب و کار خود هستند، بسیاری تعطیل کردند و بسیاری نیز در شرف تعطیلی هستند، زیرا درآمد و سوددهی ندارند.

صنعت طلا در حال نابودی است

معبودی‌نژاد گفت: این مشکلات در جلسات زیادی مطرح شده، اما گوش شنوایی نیست و فردی تلاش نکرده که این مسائل و مشکلات را حل کند، صنعت طلا تقریباً در حال نابودی است. صنعت بومی که زمانی افتخار می‌کردیم چندین هزار نفر در آن مشغول فعالیت هستند، صادرات انجام می‌شود و ارزآوری و اشتغالزایی دارد، اکنون در حال نابودی است و دیگر از آن ارزآوری و اشتغالزایی خبری نیست. تعداد زیادی از کار بیکار شدند که یا به شغل کاذب و دلال‌بازی روی آوردند و یا به کارهای دیگر مشغول شدند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه تولید ما در حداقل میزان خود است، زیرا در بازار خبری نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که در کارگاه ۱۰ تا ۲۰ کارگر فعالیت می‌کند، باید تولید و سوددهی وجود داشته باشد تا حقوق آن‌ها را پرداخت کنند. زمانی که نمی‌تواند کاری تولید کند و خریداری نیست، کارگرهای خود را کاهش داده و به تدریج تعطیل می‌کند، زیرا به زیان‌دهی رسیده و سودی نداشته است.

وی افزود: بازار نیز به قدری کشش ندارد که طلا ساخته و فروخته شود. مردم برای حفظ سرمایه خود هجوم آوردند و طلای آب‌شده، مستعمل و سکه می‌خرند، اما طلای ساخته شده نمی‌خرند، به همین دلیل مشکلاتی برای صنف ما به وجود آورده که وضع به صورت کسادی، رکود و تعطیلی است.

معبودی‌نژاد بیان کرد: زمانی که طلای مستعمل به فروش می‌رسد، به ضرر طلافروش و تولید طلا است. اگر مانند گذشته کار طلافروش با طلای نو باشد، می‌توانیم کارگاه‌های خود را به درآمدزایی برسانیم. متأسفانه از زمانی که مردم به طلای مستعمل هجوم آوردند، اجرت ساخت نمی‌دهند و ما مشکلاتی در ساخت طلا پیدا کردیم، کارگاه‌های ما تولیدی ندارند، زیان‌ده بوده و در حال تعطیلی هستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد ادامه داد: در اینجا بحث استفاده از طلا مطرح نیست، بلکه بحث حفظ سرمایه است. مردم طلایی را می‌خرند که شاید قابل استفاده نباشد، اما این کار را با این استدلال انجام می‌دهند که ممکن است تورم و افزایش قیمت در طلا ایجاد شود، در نتیجه از تورم جا نمانند، بنابراین طلا و سکه می‌خرند که این از درد کارگری و تولیدات کم نمی‌کند، بلکه مشکل ما به جای کم شدن بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به وجود دلالی در بازار طلا، تصریح کرد: متأسفانه دلال‌هایی که در بازار هستند، جا و مکانی ندارند و نیروهای انتظامی باید از اقدامات آنان جلوگیری کند، ما راهکاری نداریم و تنها زمانی می‌توانیم برای این زمینه اقدام کنیم که آن‌ها مکانی داشته باشند، کار آن‌ها غیر قانونی است، اما از دسترس ما خارج هستند. ما نامه نوشتیم و مطالبه کردیم که نیروهای انتظامی باید آن‌ها را جمع کنند. چند جلسه داشتیم و درصدد هستیم تا آن‌ها را شناسایی کنیم تا به دلیل کار خلاف جمع‌آوری شوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین