کد خبر: ۱۹۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷
ما در این مطلب چند تصور عمومی ‏درباره دندان‌ها را با توضیحات متخصصان برای شما تحلیل کرده‌ایم.
ناطقان: درباره دندانپزشکی هم مثل علوم دیگر باور‌های نادرستی وجود دارد. ما در این‌جا چند تصور عمومی ‏درباره دندان‌ها را با توضیحات متخصصان برای شما تحلیل کرده‌ایم.

این درست است که جرم‌گیری می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند جرم‌گیری به دندانشان صدمه می‌زند و آن را در برابر آسیب‌های دندانی ضعیف ‏و آسیب‌پذیر می‌کند، درحالی‌که عکس این قضیه صادق است. در واقع، جرم یک پلاک میکروبی است ‏که از تجمع میکروب‌های مرده و مواد معدنی ناشی از تغذیه و بزاق شکل می‌گیرد.

جرم‌گیری ‏صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌کند و برای سلامت لثه‌ها نیز بسیار مفید است، اما مانند هر کار دیگر، افراط ‏در این کار می‌تواند آسیب‌زننده باشد. جرم‌گیری اگر با دستور دندانپزشک و در فواصل مناسب زمانی ‏انجام شود، به هیچ وجه مضر نخواهد بود. بر همین اساس، بسیاری از دندانپزشکان انجام دو بار جرم ‏گیری در‌سال را توصیه می‌کنند‎.

این باور درست است که برای مسواک زدن می‌شود به‌جای خمیردندان از نمک استفاده کرد؟

این یک باور قدیمی و نادرست است و به هیچ عنوان نمک نمی‌تواند جایگزین خمیر دندان شود؛ زیرا ‏در ترکیب خمیر دندان مواد بسیار مؤثری مانند فلوراید به کار رفته که برای پیشگیری از پوسیدگی است ‏و هیچ‌کدام آن‌ها در نمک وجود ندارد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند که پلاک میکروبی ‏برداشته شود و سلامت دهان و دندان حفظ شود، این پلاک میکروبی عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندانی ‏و ایجاد بیماری‌های پریودنتال است که موجب التهاب لثه می‌شود. نمک نمی‌تواند پلاک میکروبی را ‏بردارد و زمانی که این پلاک میکروبی برداشته نشود به تدریج پوسیدگی پیشرفت می‌کند و موجب ‏می‌شود دندان‌ها از بین بروند و حتی دچار درگیری عصب شوند و درد، التهاب و عفونت رخ دهد‎.

این درست است که چای و قهوه، دندان را می‌پوساند؟

اگر چای به تنهایی و نه با قند یا شکر مصرف شود، هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌رساند. چای یا قهوه در ‏طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان‌ها به سمت زرد‌تر شدن می‌شود، ولی تأثیر مستقیمی بر پوسیدگی ‏دندان‌ها ندارد‎.

آیا مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های عادی دندان‌ها را تمیز می‌کنند؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند مسواک‌های برقی بهتر دندان‌ها را تمیز می‌کنند، اما چنانچه روش استفاده از مسواک، ‏صحیح باشد هیچ تفاوتی بین مسواک ساده و برقی در برداشت پلاک غذایی از روی دندان‌ها وجود ندارد. ‏البته برای برخی افراد مانند کسانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی یا معلولیت هستند و برای کودکان که ‏توانایی کمتری در استفاده از مسواک معمولی دارند، مسواک برقی پیشنهاد مناسب‌تری است. این را هم ‏در نظر داشته باشید که سفت مسواک زدن دندان‌ها نه‌تن‌ها باعث تمیز‌تر شدن آن‌ها نمی‌شود، بلکه به ‏مینای دندان‌ها آسیب می‌زند. ‎

چرا دندانپزشکان توصیه می‌کنند پس از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های ترش و اسیدی نباید مسواک ‏بزنیم؟

بسیاری از افراد درخصوص زمان دقیق مسواک زدن اطلاع کافی ندارند و به همین دلیل با وجود این‌که ‏مسواک می‌زنند و حتی از نخ دندان هم استفاده می‌کنند، دچار مشکلات مربوط به دندان می‌شوند. برای ‏مثال غذا‌های اسیدی تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای بر سلامتی دندان‌ها دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‏مسواک زدن پس از خوردن غذا‌های اسیدی عامل بسیار مهم تخریب دندان‌ها بوده و متاسفانه اغلب افراد ‏جامعه از این موضوع بی‌اطلاع هستند. درواقع غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند برخی از مرکبات و ‏آب میوه‌ها، می‌توانند موجب نرم شدن مینای دندان شوند که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف این ‏نوع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

بهتر است ‏مسواک زدن حدود یک ساعت پس از مصرف غذا‌های اسیدی صورت گیرد تا احتمال بروز درد و ‏حساسیت شدید دندانی و همچنین پوسیدگی دندان‌ها از بین برود. ‏
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین