کد خبر: ۱۹۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
فرمانده قرارگاه اربعین کمیته مشارکت‌های مردمی در استان خوزستان از فروش ویزای «رایگان» عراق در شهرهای مرزی از ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خبر داد.
ناطقان: کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین با حضور نمایندگانی از ستاد بازسازی عتبات عالیات، شهرداری تهران و وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، بهداشت، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی و گمرک، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، ‌نیروی انتظامی و شهرهای مرزی برگزار شد تا با بررسی آسیب‌های اربعین سال گذشته درباره ضرورت‌های اربعین ۹۸ که پیش‌بینی شده به دنبال رایگان شدن ویزای عراق تا سه میلیون نفر از آن استقبال کنند، زمینه‌سازی‌هایی صورت گیرد. در این نشست نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان‌های حمل و نقل برون‌شهری حضور نداشتند درحالی‌که بخشی از چالش‌های اساسی مطرح‌شده در این نشست به پاسخ و پیگیری آن‌ها نیاز داشت.

مرادی ـ نماینده وزارت نیرو ـ از حل مشکل آب و برق در پایانه‌های مرزی خبر داد و از کمیته مشارکت‌های مردمی درخواست کرد کمک‌های مردمی را فقط به بخش غذا و خواب محدود نکند و این مشارکت‌ها را به ایجاد زیرساخت‌هایی چون ساخت کارخانه یخ صنعتی هدایت کند.

بازار سیاه اتوبوس‌ها در پایان اربعین

 نوری ـ نماینده استان ایلام ـ به خلأ خدمات‌رسانی در برگشت زائران از مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: بسیاری از دستگاه‌ها با پایان مراسم اربعین، خدمات‌رسانی خود را متوقف می‌کنند و زائر در برگشت سرگردان و رها می‌شود. از طرفی همواره گفته شده سفر اربعین هزینه‌ای ندارد درحالی‌که بسیاری از اتوبوس‌ها در برگشت هزینه‌های هنگفتی را از زائران دریافت می‌کنند.

نماینده وزارت اطلاعات نیز از دستگاه‌های عضو ستاد اربعین درخواست کرد مشارکت و همکاری بیشتری به منظور تامین امنیت با این وزارتخانه داشته باشند.

امیدعلی ـ نماینده گمرک ـ هم در پاسخ به انتقادهایی که به محدودیت ترخیص کالا در مرز و اذیت موکب‌داران منجر شده بود، گفت: بار ترافیکی اربعین، ایستایی مسافر و کالا را اجتناب‌ناپذیر کرده است. رویه‌هایی در گمرک برای تسهیل ورود و خروج مسافر وجود دارد که می‌توان پیش از اربعین به موکب‌داران اطلاع داد. همچنین برای رفع محدودیت ترخیص کالا از مرز هماهنگی‌های لازم با سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شود تا دستورات لازم را برای اربعین ابلاغ کند.

ویزای رایگانی که فروخته می‌شود

موسوی ـ فرماندار قرارگاه اربعین در استان خوزستان ـ نیز از فروش ویزای رایگان در این استان خبر داد و گفت:‌ دلال‌ها ویزایی را که رایگان است به قیمت ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند. همین حالا نیروهای ستادی ما برای گرفتن ویزای عراق، هر کدام ۷۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند. قطعا این موضوع به استان خوزستان برنمی‌گردد، دستگاه‌های مسؤول باید آن را ریشه‌یابی کنند.

او همچین درباره مصرف آب آشامیدنی از منبع‌ها و کلمن‌ها تذکر داد و مسمومیت و آلودگی این آب را با توجه به اقلیم و شرایط جوی بالا دانست.

موسوی در ادامه به مشارکت اندک استان‌ها در اربعین انتقاد کرد.

پارکینگ مرزی عراق را دریابید

فلسفی ـ نماینده وزارت جهاد کشاورزی ـ نیز به دشواری تردد اتوبوس‌ها در مرز عراق اشاره کرد و گفت:‌ سال گذشته شخصا این مسیر را با اتوبوس‌های شهرداری که زائران را رایگان جابه‌جا می‌کرد، سفر کردم. حدود هفت ساعت در پارکینگ مرز عراق داخل این اتوبوس‌ها معطل بودیم تا طرف عراقی هزینه کاپوتاژ را از این اتوبوس‌ها دریافت کند، درحالی‌که قرار بود ورود این اتوبوس‌ها به خاک عراق رایگان باشد. از طرفی هیچ نماینده‌ای از طرف ایران حاضر نبود تا این فرایند سریع‌تر انجام شود.

او به بازار سیاه اتوبوس‌ها در پایان اربعین با بازگشت زائران به کشور اشاره کرد و در تایید سخنان نماینده ایلام گفت:  هنگام برگشت زائران در پایانه مرز مهران هیچ ناظری مستقر نیست و اختیار دست راننده‌های اتوبوس است. قیمت‌ها نجومی و مردم سرگردان هستند. مردم حاضر بودند ۲۰۰ هزار تومان بدهند تا به شهر برسند، درحالی‌که اتوبوس‌ها راضی نمی‌شدند و حاضر بودند خالی از مسافر بمانند.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقاد نماینده کمیته مردمی عراق به دولتی بودن ستاد اربعین ایران، توضیح داد: این خدمات وزارتخانه‌ها ارتباطی به منابع دولتی ندارد  و کاملا مشارکت مردمی است.

اعتبار ویزای عراق برای اربعین افزایش یابد

حسینی ـ نماینده سازمان حج و زیارت ـ هم درباره پیشنهاد افزایش اعتبار ویزای عراق در مناسبت اربعین، گفت: قرار است وزرای کشورهای ایران و عراق تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنند که می‌توان اصلاح مدت اعتبار ویزای عراق و میزان اقامت را با آن اصلاح کرد.

او اقدام برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از طریق سامانه سماح را امن‌ترین روش برای کوتاه کردن دست دلال‌ها دانست و افزود: با وجود حذف هزینه ویزای عراق، اما هزینه‌های بیمه و سایر خدمات پیش‌بینی شده است که زائر بدون واسطه با ثبت‌نام در این سامانه می‌تواند آن را پرداخت کند.

همچنین یوسف افضلی ـ دبیر ستاد مرکزی اربعین ـ که به تازگی این حکم را گرفته و در نخستین جلسه ستاد حضور داشت، بر ضرورت حفظ نمادها و ارزش‌های مردم عراق در اربعین تاکید کرد و گفت: مشکلات اربعین سال گذشته را برای تکرار نشدن آن در اربعین امسال مورد توجه قرار می‌دهیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین