کد خبر: ۱۹۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
وزیران امورخارجه آلمان و سوئد با ابراز نگرانی درباره وضعیت پیرامون برجام تاکید کردند که نابودی این توافق به نفع هیچ‌کس نیست.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد سه‌شنبه شب طی سخنانی در یک نشست خلع سلاح هسته‌ای در استکهلم اقدام واشنگتن در خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را بسیار غیر سازنده توصیف کرد و گفت که این کار نه تنها توافق هسته‌ای با ایران، بلکه اعتبار قدرت‌های جهانی در مذاکره با کره شمالی را در معرض تهدید قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدنش به‌طور مرتب توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را مورد انتقاد قرار می‌داد سرانجام در مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد. اقدامی که با مخالفت بسیاری از کشورها به‌ویژه اروپا مواجه شد.

اتحادیه اروپا و طرف‌های اروپایی توافق در طول یک سال گذشته تلاش کرده‌اند راهی برای حفظ آن بیابند که هدف آن محدودیت برنامه هسته‌ای تهران در ازای رفع تحریم‌های ایران بوده است.

هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که هفته جاری برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده بود، در این نشست با ابراز نگرانی درباره احتمال نابودی این توافق گفت که چنین اتفاقی نه به نفع ایران و نه به نفع اروپا است.

ماس افزود: اگر ایران بخواهد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شود با انزوای بین‌المللی روبرو خواهد شد و به نقطه پیش از توافق هسته‌ای باز خواهد گشت که شامل تمام تحریم‌ها خواهد بود. این، نمی‌تواند به نفع ایران باشد.

وی همچنین با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و واهی غرب و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که بدون برجام هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند با اطمینان بگوید که ایران توسعه یک سلاح هسته‌ای را از سر نخواهد گرفت.

ماس و والستروم پس از برگزاری نشست یک روزه درباره تسلیحات هسته‌ای و در آستانه پنجاهمین سالگرد معاهده تاریخی تسلیحات هسته‌ای که در سال ۱۹۷۰ اجرایی شد، این اظهارات را بیان کرده‌اند.

نمایندگانی از کشورهای آرژانتین، کانادا، فنلاند، اتیوپی، آلمان، اندونزی، ژاپن، اردن، قزاقستان، هلند، نروژ، نیوزیلند، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد و سوئیس در نشست استکهلم شرکت داشتند که محور گفت‌وگوهای آن مباحث مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بوده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آلمان ، نابودی ، برجام
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین