کد خبر: ۱۹۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو گفت: متأسفانه در دو الی سه ماه گذشته رقمی بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ارز به بهانه تأمین دارو از کشور خارج شده است.
ناطقان: فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در خصوص هدف از ایجاد قرارگاه در سازمان غذا و دارو توضیح داد:هدف اصلی در زمینه ایجاد قرارگاه در سازمان غذا  دارو دقت بیشتر در زمینه واردات دارو و اولویت‌بندی تأمین داروهای اساسی است.

وی افزود: قبل از این اتفاق برخی به بهانه‌های مختلف و تصمیمات سلیقه‌ای که توسط مدیران سابق گرفته می‌شد حجم داروهای وارد شده به کشور از دست خارج شده بود و متأسفانه مواد مؤثری که در داخل تولید می‌شد نیز توسط عده‌ای به صورت واردات تأمین می‌شد.

اختراعی تصریح کرد:‌ برخی از کارشناسان هنوز هم معتقدند هر کسی درخواست واردات داشته باشد باید مجوزهای لازم برای آن شخص صادر شود در صورتی که در حال حاضر کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و این موضوع اشتباه است.

*تخصیص ارز مخفیانه به شرکت‌های واردات دارو

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با بیان اینکه نباید ارز دولتی در اختیار شرکت‌های تولیدکننده مواد پایه دارویی و شرکت واردکننده همان ماده دارو قرار بگیرد، توضیح داد: در گذشته که محدودیت‌های ارزی وجود نداشت برخی از افراد به صورت مخفیانه اقدام به انجام این کار می‌کردند که این موضوع خیانت به اقتصاد کشور بود.

اختراعی با اشاره به اینکه حوزه اختیارات رئیس سازمان غذا و دارو بسیار گسترده است،گفت: در مواقعی تخلفات این حوزه به بهانه کمبود دارو صورت می‌گرفت و سازمان‌های نظارتی نمی‌توانستند به این تخلفات به آسانی رسیدگی کنند.

وی یکی از دلایل نظارت ضعیف بر تخلفات را غیرکارشناسی بودن سیستم‌های نظارتی دانست و عنوان کرد: این موضوع باعث شد تا برخی با استفاده از عناوینی نظیر افزایش ذخایر استراتژیک، با دلالان همراه شوند و در زمینه استاندارد و کیفیت داروها تخلفاتی صورت گیرد.

*خروج ۱.۵ میلیارد دلار ارز دولتی به بهانه تأمین دارو

اختراعی در ادامه گفت: در زمینه هدر رفت ارز نیز باید برنامه‌ریزی‌های کامل صورت گیرد متأسفانه در دو الی سه ماه گذشته رقمی بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار بیشتر از آنچه در صنعت دارو لازم بود به نام دارو از کشور خارج شد. جلوگیری از این اقدامات نیازمند درج مقررات خاصی است که بهترین کار تشکیل قرارگاه بود که امیدوارم بتوانیم نتایج مثبتی از این تصمیم وزیر بهداشت دریافت کنیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تصریح کرد: تخلفات باعث شد تا وزیر بهداشت نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و وزارتخانه را مسئول صیانت از کیفیت دارو اعلام کند، به دلیل اینکه برخی از افراد دارای امضاهای طلایی، استانداردهای کیفیت دارو را رعایت نمی‌کردند و تخلف صورت می‌گرفت.
منبع: فارس
برچسب ها: ارز ، تامین دارو ، خروج
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین