کد خبر: ۱۹۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۵
حریرچی گفت: زندگی ما از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفته است؛ چراکه فعالیت بدنی کاهش یافته و مصرف غذا‌های شور افزایش داشته است.
ناطقان: ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه شبکه پنج سیما درباره اجرای بسیج ملی فشار خون در سراسر کشور با اشاره به اینکه طبق برآورد‌ها در حال حاضر، حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم، گفت: حداقل ۴۰ درصد از مبتلایان به فشار خون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می‌شوند، اطلاع پیدا می‌کنند که دیر است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال، فشار خون ۱۴ بالای ۹ دارند. چنانچه همین افراد به سنین ۴۵ تا ۵۰ سال برسند، یک سوم جمعیت پرفشار کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین اگر این افراد به سنین ۵۰ تا ۶۴ سال برسند نیز نیمی از جمعیت پرفشار کشور بوده و در صورت رسیدن آن‌ها به سنین ۶۵ تا ۶۹ سال، ۶۰ درصد جمعیت پرفشار کشور و سنین بالای ۷۰ سال نیز ۶۴ درصد جمعیت فشار خون بالای کشور را تشکیل خواهند داد.
آمار و جزئیات مرگ ومیر در سال ۹۶

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: طبق آمار، از ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۹۶، حدود ۳۱۳ هزار مرگ به بیماری‌های غیر واگیر و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به دلیل فشار خون بالا یا بیماری‌های ناشی از فشار خون، رخ داده است.

به گفته حریرچی، عوارض فشار خون بیشتر شامل سردرد‌های ناگهانی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی، سرگیجه، مشکلات قلبی و درد در ناحیه قلب و تپش قلب است، اما فشار خون هیچ علامت مشخصی ندارد و به عنوان قاتل خاموش نامیده می‌شود، انتظار داریم که مردم فشار خون را جدی بگیرند تا بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر فشار خون بالا در کشور باشیم.
ضرورت برنامه ریزی برای کاهش مصرف نمک

وی درباره میزان نمک مصرفی در ایران گفت: متاسفانه مصرف نمک در کشور ما، ۲ برابر کشور‌های دیگر است. در ایران حدود ۱۱ گرم و میانگین مصرف نمک کشور‌های دیگر، حدود ۵ گرم است. کاهش حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش ۱۸ در صدی بیماری عروق کرونر می‌شود، بنابراین ضروری است که برنامه ریزی بر روی کاهش مصرف نمک با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتار‌های غذایی در سطح خانواده انجام شود.

فاز عملیاتی سازی بسیج ملی فشار خون تا ۱۵ تیرماه

معاون کل وزارت بهداشت درباره بازه زمانی اجرای بسیج ملی فشار خون در کشور گفت: این پویش ملی دو مرحله دارد. در فاز نخست، به اطلاع رسانی، حساس سازی مردم، آگاهی بخشی و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها پرداخته می‌شود، این فاز از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۶ خردادماه ادامه داشت و فاز دوم نیز به اجرا و عملیاتی سازی این طرح در اقصی نقاط کشور اختصاص دارد که از ۱۷ خردادماه تا ۱۵ تیرماه سال جاری ادامه دارد.

حریرچی در ادامه تصریح کرد: حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت، ۶۷۰۰ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی، ۲۴۰ کلینیک ویژه و ۱۰۰۲ بیمارستان دولتی و خصوصی در کشور به این طرح کمک می‌کنند و سامانه خوداظهاری فشارخون نیز برای سهولت در دسترسی مردم راه اندازی شد که پس از ورود و ثبت اطلاعات توسط مردم، پیامکی حاوی اطلاعات مربوط به فشار خون برای آن‌ها ارسال می‌شود و این مراقبت‌ها و توصیه‌ها نیز ادامه پیدا خواهد کرد و در پرونده الکترونیک سلامت افراد که تاکنون برای ۷۳ میلیون نفر ایجاد شده است، ثبت می‌شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه سبک زندگی امروزی به سمت غربی شدن رفته و از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفته است؛ چراکه فعالیت بدنی کاهش داشته و مصرف غذا‌های شور، پرچرب و فرآوری شده افزایش داشته است.

حریرچی در پایان تاکید کرد: با اصلاح سبک زندگی می‌توان فعالیت بدنی را جایگزین کم تحرکی و مصرف سبزیجات، غلات و میوه‌ها را نیز جایگزین غذا‌های چرب و پرنمک کرد، همچنین باید سعی کنیم در وهله اول با خود کنترلی و غربالگری اولیه، از بروز بیماری ابتلا به فشار خون بالا، جلوگیری کنیم.
برچسب ها: فشارخون ، سلامت ، عوارض
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین