کد خبر: ۱۹۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری پایتخت درباره ساعت کار تهرانی‌ها توضیحاتی ارائه داد.
ناطقان: «فعلاً خبری از تغییر ساعات کاری ادارات در تهران نیست!» این خبر را معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران اعلام کرده و آب پاکی را روی دست همه کسانی که در انتظار این جابه‌جایی نشسته‌اند، می‌ریزد.

افزایش دمای هوا و قطعی شدن جابه‌جایی ساعات اداری در برخی استان‌ها همچون خوزستان و یزد، زمزمه‌های تغییر ساعات اداری در تهران را از چند روز پیش بلند کرده است، برخی شهروندان بدون آنکه از قطعی شدن این تصمیم مطمئن شده باشند، از تغییر ساعات اداری از اوایل این هفته خبر داده‌اند، درحالی که بنا به گفته غلامرضا عباس پاشا، وضعیت مدیریت منابع انرژی در تهران تا این لحظه مطلوب بوده و اگر از این پس هم اوج مصرف در ساعات پیک افزایش یابد، کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری درباره تغییر ساعات کاری تشکیل می‌شود. کارشناسان حوزه انرژی ساعت ۱۱ تا ۱۶ را اوج مصرف انرژی یا پیک مصرف اعلام می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی موظفند مصرف انرژی را تا ۴۰ درصد مدیریت کنند. قانون، هرگونه جابه‌جایی و تغییر ساعات کاری را برعهده استانداران گذاشته است، آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط هر استان که می‌تواند گرمای هوا یا مصرف بالای انرژی تعریف شود، درباره همان استان جداگانه تصمیم‌گیری کنند.

استان‌های مازندران، هرمزگان و بوشهر نیز در صف این تغییرات قرار دارند. کاهش ساعات کاری، اما در حیطه وظایف هیأت دولت است و فعلاً هیچ بحث و صحبتی درباره کاهش ساعات اداری در پایتخت پیش نیامده است. تغییر ساعات کاری ادارات در تهران البته در سال گذشته نه در خرداد ماه که در سیزدهم تیرماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی دلیل اصلی تغییر ساعات کار ادارات مستقر به استثنای مراکز خدمات رسان در تهران بود. ساعات کاری بر مبنای بخشنامه سال گذشته از ۶ صبح تا ۱۴ بعدازظهر تعیین شد و البته تا پایان مرداد هم ادامه یافت.

این جابه‌جایی ساعت، اگرچه در سال گذشته موافقانی داشت، اما تعداد مخالفان آن هم کم نبود. اغلب مراجعان به ادارت، جزو مخالفان این طرح بودند. چه آنکه برخی کارمندان به رویه معمول گذشته، آمادگی بیدار شدن در ساعات اولیه صبح را نداشتند و با اعلام مرخصی، در واقع در همان ساعت ۸ صبح در اداره حاضر می‌شدند، اما هنگام خروج دقیقاً طبق بخشنامه عمل می‌کردند. همین موضوع موجب شده بود تا ساعات مفید کاهش یافته و به‌دنبال آن نارضایتی ارباب رجوع افزایش یابد. از طرفی هماهنگ نبودن مهدکودک‌ها با ادارات، مشکلات زیادی را برای مادران شاغل به وجود آورده بود. خاموش کردن اجباری دستگاه‌های خنک‌کننده در ساعت یک و نیم بعدازظهر هم به بهانه صرفه جویی، دلیل دیگری بود که کارمندان را به خروج زودتر تشویق می‌کرد. کاهش حجم ترافیک و صرفه‌جویی در زمان و انرژی، اما از دلایل محکم مثبت خواندن این طرح بود.

آن‌طور که مسئولان اعلام کرده‌اند در سال ۹۷، از محل تغییر ساعات کاری ادارات فقط در تهران، ۴۵۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته که به اندازه یک نیروگاه تولید برق برای پایتخت مفید بوده است.

این درحالی است که ۲۸ خرداد پارسال با ثبت مصرف ۵۰ هزار مگاوات برق، رکورد پیک لحظه‌ای مصرف برق را به‌نام خود ثبت کرده بود.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران با بیان اینکه تا زمانی که وضعیت به مرحله اضطرار نرسد، ساعات کاری ادارات در پایتخت تغییر نخواهد کرد می‌گوید: خوشبختانه براساس گزارشاتی که به‌دست ما رسیده، وضعیت مصرف انرژی تا این لحظه خوب بوده و انحرافات بیش از حد انرژی در پیک مصرف اعلام نشده است و از آنجا که خللی در فعالیت جاری کارکنان ایجاد نشده، پس ما هم در ورود و خروج آن‌ها دخالتی نمی‌کنیم. اما ممکن است این وضعیت تداوم نداشته باشد و با توجه به شرایط آینده تغییر کند. در اینصورت ما تشکیل جلسه داده و درباره تغییر ساعات اداری تصمیم‌گیری می‌کنیم. البته در شرایط اضطرار همه عوامل از جمله گرمای هوا دخالت دارد.

پاشا با بیان اینکه تیم‌های بررسی، نظارت بر نحوه مصرف انرژی در ادارات را بشدت دنبال می‌کنند، می‌گوید: در نخستین جلسه شورای اداری استان تهران در سال جدید، طرح مصرف بهینه در دستگاه‌های اجرایی مصوب شد و دستگاه‌ها موظف به صرفه‌جویی ۴۰ درصدی شدند. اگر این موضوع از سوی آن‌ها رعایت نشود، قطعاً مصرف انرژی افزایش می‌یابد و پیش زمینه جابه‌جایی ساعات اداری فراهم می‌شود، البته امیدواریم که این چنین نشود.

بارندگی‌های سیل آسای امسال که در بعضی استان‌ها تا هفته پیش هم ادامه داشت، البته تصویر متفاوتی از بحران آب و به‌دنبال آن، قطعی برق را پیش روی مردم گشود. اغلب شهروندان به خیال آنکه امسال بحران قطعی برق را پشت سر گذاشته ایم، بوِیژه با نگاه به تأکید برخی مسئولان که گفته بودند امسال بحران آب نخواهیم داشت، انرژی‌ها را بدون دغدغه و نگرانی مصرف می‌کردند، اما تبخیر شدید آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها و حتی خشک شدن آب بعضی رودخانه‌ها نشان داد که نمی‌توان به بارندگی‌های اخیر دلخوش کرد و اگر این روند ادامه یابد و مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نکنند، احتمال خاموشی‌ها همچون سال‌های گذشته پررنگ خواهد بود!

با ابلاغ استاندار یزد ساعت کاری ادارات استان یزد از تاریخ ۲۵ خرداد تغییر می‌کند.

 استاندار یزد با ابلاغ به مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های این استان، تغییر ساعت کاری را از تاریخ ۲۵ خرداد ماه لغایت ۳۱ مرداد ماه سال‌جاری اعلام کرد. بر این اساس، تغییر ساعت کاری ادارات استان شامل بیمارستان‌ها، مراکز خدمات درمانی، امداد‌رسانی و آتش‌نشانی نمی‌شود و این تغییر ساعت مربوط به تمام ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی استان از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۱۳:۳۰ و ساعت کاری پنجشنبه‌ها نیز از ساعت ۶ صبح الی ۱۲:۳۰ خواهد بود و ورود و خروج کارمندان بر اساس این ساعت‌ها محاسبه می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین