کد خبر: ۱۹۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
در همایش روز جهامی «ام اس» ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از این بیماران و خاص شدن این بیماری، از معلولیت پایتخت به جهت نداشتن شرایط مساعد به منظور پذیرش افراد کم توان، انتقاد شد.
ناطقان: همایش روز جهانی «ام اس» با شعار «با هم ام اس را شکست دهیم» روز گذشته (جمعه ۲۴ خرداد) در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

مژگان قهاری - متخصص مغز و اعصاب و مبتلا به بیماری ام اس، ضمن بیان نکات حائز اهمیت در این رابطه به طرح پیشنهادات و مطالبات این جمعیت پرداخت.

وی با تاکید بر قرارگرفتن بیماران ام اس جز بیماران خاص گفت: شمار ثبت شده افراد مبتلا به بیماری ام اس در کشور ۷۰ هزار نفر است، روزانه نیز تعدادی با حضور در انجمن ام اس به عنوان بیمار جدید ثبت نام می‌کنند و این نشان دهنده این است که در کشور روز به روز آمار افراد مبتلا افزایش می‌یابد؛ این در حالی است که متأسفانه امکانات برای تردد افراد ناتوان در سطح شهر صفر است.

قهاری ابراز داشت: به دنبال بیماری ام اس بیماران نیاز به خدمات مشاوره‌ای دارند تا توان کنار آمدن با بیماری را داشته باشند. در این میان دریافت خدمات توانبخشی فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی و آب درمانی بسیار با اهمیت است.

این متخصص مغز و اعصاب همچنین به هزینه زیاد ارائه مشاوره به بیماران ام اس اشاره کرد و افزود: این مهم از دیگر مطالبات این افراد است و لازم است مسئولان بهزیستی به این امر توجه داشته باشند.

قهاری ضمن تاکید بر قرار گرفتن افراد مبتلا به ام اس جز بیماران خاص ابراز داشت: اینکه بیماری ام اس به عنوان بیماری خاص تبدیل شود، دیگر مطالبه این افراد بوده با این تفاسیر سوال این است که بنیاد بیماری‌های خاص به صورت شفاف چه جایگاهی برای درمان و حمایت از بیماری ام اس دارد؟

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با بیان اینکه ۱۰ درصد جامعه را افراد کم توان تشکیل می‌دهند، افزود: این آمار فقط ام اس را شامل نمی‌شود. باید توجه داشت این دسته از بیماران نیاز به زندگی و رفت و آمد در سطح شهر دارند. بنابراین لازم است فرهنگسازی صورت گیرد.

وی متذکر شد: باید مناسب سازی در شهر برای رفت و آمد برقرار شود. این یک خواهش است و انتظار داریم رسیدگی شود. متأسفانه تقریباً امکانات برای فردی که ناتوان است در سطح شهر صفر است.

قهاری همچنین ضمن نامناسب خواندن خودروهای حمل معلولین خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد این خودروها بسیار اندک بوده و در کنار آن رفتار ناشایستی با افراد معلول و کم توان می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن ام.اس، در ادامه نیز رحمت اله حافظی - عضو هیأت مدیره انجمن ام اس با بیان اینکه شهر تهران معلول است؛ چراکه پذیرای افراد کم توان نیست، گفت: در حال حاضر میانگین سنی ۳/‏۹ درصد جمعیت کشور بیش از ۶۰ سال است و پیش بینی می‌شود طی ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را افراد مسن تشکیل دهند.

وی با تاکید بر اصلاح مبلمان شهری از سوی شهرداری ابراز داشت: شهرداری می‌تواند در هر ۱۰۰ متر یک کنده درخت قرار دهد تا افراد مسن و کم توان، خانه نشین نشوند؛ چرا که خانه نشینی عامل افسردگی و بسیاری بیماری‌های دیگر است.

حافظی با بیان اینکه شهر ما معلول است چراکه نمی‌تواند پذیرای افراد کم توان باشد، متذکر شد: تحقق این مهم نیازمند یک نگرش زیبا است و الزاماً نیاز به صرف هزینه هنگفت نیست.

وی در ادامه با چند توصیه پزشکی به افراد حاضر، یادآورد شد: تجربه ۲۶ سال طبابت بنده می‌گوید بیمارانی که ام اس دارند با برخی از غذاها بیماری آنها حادتر می‌شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ام اس ، تهران ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین