کد خبر: ۱۹۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۱
یک درمانگر اعتیاد با بیان اینکه میان سوء مصرف موادمخدر و افسردگی هم ابتلایی بالایی است، گفت: اعتیاد و افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جامعه هستند.
ناطقان: کمال پرهون درمانگر اعتیاد  در خصوص ارتباط بین افسردگی و اعتیاد اظهار کرد: سوء مصرف موادمخدر به عنوان یک معضل جدی اجتماعی با کاهش کیفیت زندگی، افزایش نرخ مرگ و میر، کاهش ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی و افزایش رفتار‌های مجرمانه یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با سلامت است.

وی افزود: بین سوء مصرف مواد و افسردگی هم ابتلایی بالایی است، اعتیاد و افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌هایی هسـتند کـه در بررسی‌های جوامع و مطالعات بالینی یافت می‌شوند.

این درمانگر اعتیاد گفت: از یک سو افسردگی می‌تواند زمینه ساز مصرف موادمخدر به عنوان نوعی خود درمانی باشد و از سوی دیگر مصرف مواد به نوبه‌ خود می‌تواند موجب تداوم افسردگی و این دور باطل به مشکلات بیشتری برای این افراد منجر شود.

پرهون تصریح کرد: افسردگی به حالت ناراحتی فراگیر و نوعی احساس اندوه، غم و دلتنگی گفته می‌شود و نشانه‌های افسردگی به اندازه‌ای همگانی است.

وی ادامه داد: زمانی که افراد با برانگیزنده‌های خاص شامل حالت‌های هیجانی درونی (افسردگی، خستگی، خشم) حالت‌های جسمانی (علایم ترک، درد) یا موقعیت‌های بیرونی (مکان‌های یاموقعیت‌های مرتبط با مصرف) مواجه می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که به مصرف موادمخدر گرایش پیدا کنند.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: افراد افسرده نگرش منفی نسبت به خود، اطرافیان و آینده دارند و در نتیجه‌ تجارب اولیه نامناسب باور‌های محوری منفی درباره خود کسب می‌کنند، از این رو ممکن است مصرف موادمخدر به عنوان یک راهبرد جبرانی در تلاش برای یافتن تسکین در موقعیتی که ناامید کننده به نظر می‌رسد، انتخاب شود.

این درمانگر اعتیاد بیان کرد: یک ویژگی مشترک بین افرادی که سوء مصرف موادمخدر دارند این است که اغلب دلیل مصرف خود را به عوامل بیرونی که احساس می‌کنند کنترلی بر آن‌ها ندارند، نسبت می‌دهند. از این رو افسردگی با ایجاد علایمی چـون درماندگی و نگرش منفی می‌تواند مانعی برای مقابله با ترک اعتیاد و بهره گیری از منابع مقابله‌ای موجود محسوب شود.

پرهون خاطرنشان کرد: درمان اختلال‌های خلقی همراه با اعتیاد ممکن است شروع و عود مجدد این بیماری را کاهش دهد. حال افراد افسرده اغلب خود را افرادی ضعیف یا شکست خورده می‌دانند و این مساله باعث تداوم چرخه‌ معیوب و تشدید مشکلات این افراد و خانواده‌های آن‌ها خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین