کد خبر: ۱۹۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
مدیر عملیات حج ایران‌ایر با بیان اینکه پروازهای حج، ۱۷ تیرماه امسال به صورت رسمی آغاز می‌شود گفت: میزان بار مجاز حجاج ۴۰ کیلوگرم به اضافه یک ساک دستی 5 کیلوگرمی خواهد بود.
ناطقان: نشست پروازهای حج امسال امروز با حضور کاپیتان حسن قاسمی قائم مقام مدیرعامل ایران ایر که مدیریت عملیات حج هما را نیز برعهده دارد انجام شد.

در این نشست قاسمی با بیان اینکه امسال 86 هزار و 550 زائر به خانه خدا اعزام می‌شوند، گفت: در سال‌های گذشته 50 درصد پروازهای حج ایران برعهده ایرلاین سعودی و 50 درصد برعهده هما بود که از این سهم 50 درصدی هما معمولا 25 درصد پروازها توسط ماهان انجام می‌شد که در یکی دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ماهان 25 درصد پروازها توسط قشم ایر انجام می‌شد.

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: اما ایرلاین سعودی  امسال اعلام کرد که در عملیات حج ایران مشارکت نمی‌کند و به این ترتیب برای هما محدودیت‌هایی ایجاد شد.

قاسمی افزود: سعودی تکلیف کرده است هما به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پروازهای حج را انجام دهد یعنی درواقع سهم 50 درصد سعودی و 25 درصدی قشم ایر نیز به ما سپرده شد و باید همه 86 هزار و. 550 زائر را هما جابجا کند.

وی افزود: با سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشور جلساتی برگزار کردیم و تقاضا شد تا حداقل قشم‌ایر در انتقال حجاج مشارکت داشته باشد و مقرر شد آنها در این باره رایزنی کنند اما فعلا قرار بر این است که هما همه زائران را جابجا کند.

* انجام پروازهای خارجی هما در زمان عملیات حج توسط شرکت‌های دیگر

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر گفت: اخیرا جلسه‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور همه شرکت‌ها برگزار کردیم محدودیت‌ها مطرح شد و اغلب ایرلاین‌های ایرانی اعلام کردند با وجود آنکه نمی‌توانند در انتقال حجاج مشارکت کنند اما چون هما از گذشته بابت مسیرهای بین‌اللملی و خارجی بلیت فروخته است کمک می‌کند تا پروازهای خارجی هما را انجام دهند.

وی گفت: هما هواپیماهای خود را از مسیرهای بین‌المللی که تعهد داشت بیرون آورد و در خدمت پروازهای حج قرار داد.

* آغاز پروازهای رسمی حج از 17 تیر ماه

قاسمی با بیان اینکه پروازهای حج از 17 فرودگاه انجام می‌شود گفت: 86 هزار و 550 زائر در قالب 573 کاروان با 722 پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه 361 پرواز رفت و 361 پرواز برگشت حج داریم گفت: در عملیات رفت 8 هواپیمای 270 نفره و 240 نفره اختصاص می‌یابد و یک هواپیمای پشتیبان نیاز داریم و در عملیات برگشت 9 هواپیما و یک هواپیمای پشتیبان اختصاص می‌یابد.

قاسمی گفت: علمیات رفت حج تمتع امسال برای انتقال عوامل سازمان از 13 تیر ماه آغاز می‌شود و تا 16 تیر ادامه دارد.

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: از 17 تیر ماه برابر با 8 جولای پروازهای حجاج آغاز می‌شود که به مدینه و جده خواهد بود و 14 مرداد آخرین پرواز عملیات حج خواهد بود.

وی گفت: در عملیات رفت 142 پرواز به جده و 199 پرواز به مدینه خواهد بود و 56 درصد زائران مدینه اول و 44 درصد مدینه دوم هستند.

قاسمی با بیان اینکه پروازهای رفت در 33 روز انجام می‌شود گفت: اولین پروازها از فرودگاه‌‌های امام خمینی (ره)، اهواز و یزد است که تعداد پروازهای رفت از فرودگاه امام 124 پرواز خواهد بود.

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر  ادامه داد: در عملیات رفت کمترین زائر مربوط به استان گیلان با 486 زائر و بیشترین زائر مربوط به استان تهران با 30 هزار زائر است.

* آغاز پروازهای برگشت حجاج از 26 مرداد

وی گفت: از 26 مرداد مطابق با 17 آگوست پروازهای برگشت حجاج آغاز می‌شود و تا 17 شهریور ادامه دارد.

و ی افزود: در پروازهای برگشت 186 پرواز از جده و 185  پرواز از مدینه انجام می‌شود. پروازهای رفت 33 روز طول می‌کشد و پروازهای برگشت 23 روز زمان نیاز دارد.

قاسمی بیان کرد: در پروازهای برگشت 49 درصد پروازها از جده و 51 درصد از مدینه خواهد بود.

*میزان بار مجاز حجاج 40 کیلوگرم

وی افزود: میزان مجاز بار ایران ایر در پروازها 30 کیلوگرم است که در پروازهای حج این رقم به 40 کیلوگرم افزایش یافته است همچنین حجاج می‌توانند ساک دستی تا 5 کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند.

* تکلیف  انجام پروازها از ترمینال سلام/ پروازهای حج هم از سلام انجام می‌شود

وی بیان کرد: از شنبه اولین پرواز ترمینال سلام توسط هما به دبی از ترمینال سلام انجام می‌شود چون از دولت به ما تکلیف شده است که تجیهزات را به ترمینال سلام ببریم و در این باره تمام توان خود را می‌گذاریم.

* اختصاص هواپیمای جایگزین

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر گفت: برای پروازهای حج یک فروند هواپیمای جایگزین و پشتیبان در پروازهای رفت و یک فروند برای پروازهای برگشت در نظر گرفته‌ایم.

* مشکلی در تامین سوخت هواپیما در عربستان نداریم

قاسمی با بیان اینکه مشکلی در تامین سوخت هواپیما در عربستان در پروازهای حج نداریم گفت: از نظر مراودات مالی هم مشکلی وجود ندارد.

*در پروازهای حج به سود و زیان توجهی نداریم

قائم مقام مدیرعامل ایران ایر گفت: ما در پروازهای حج به سود نگاه نمی‌کنیم و احتمال دارد زیان ببینیم یا سود کنیم در حالی که نگاه ما تکلیف ما و منافع کشور و نظام است.
وی گفت: همه پروازهای حج توسط ایرباس‌های پهن‌پیکر هما انجام می‌شود ضمن آنکه این پروازها از فرودگاه‌های تهران، اهواز،‌  یزد، رشت، بیرجند، اصفهان ، بندرعباس،‌ بوشهر، گرگان، ساری، کرمان، تبریز،‌ مشهد، زاهدان، ارومیه،‌کرمانشاه و شیراز خواهد بود.
منبع: فارس
برچسب ها: پروازها ، حج ، زائران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین