کد خبر: ۱۹۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از ترخیص ۸۰۰۰خودرو از گمرکات خبر داد و گفت: به دلیل افزایش حدود سه برابری قیمت این خودروها، موج بزرگی از انصراف ایجاد شده است.
ناطقان: مهدی دادفر درباره روند آزادسازی خودروهای دپو شده از گمرک توضیح داد: خودروهایی که بیش از یکسال در گمرکات مانده بود، طی دو ماه گذشته براساس مصوبه 16/10/97 از گمرکات خارج شد و در حال حاضر بالغ بر 8هزار خودرو ترخیص شده است.

وی ادامه داد: این خودروها در حال تحویل به به مشتری‌ است و این موضوع در کنار تحویل خودروهای معوق دو خودروساز بزرگ منجر به افزایش عرضه و در نهایت کاهش تقریبی قیمت‌ها در بازار شده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، قیمت خودروهای آزاد شده با ارز سنا محاسبه می‌شود و اگر عرضه به طور کامل قطع شود بازار مجددا ملتهب خواهد شد؛ در این خصوص از دولت و دستگاه‌های ذیربط درخواست آزادسازی واردات خودرو را داده‌ایم اما این کار در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

دادفر با بیان این که تمام خودروهای نمایندگی و غیر نمایندگی از گمرک در حال ترخیص است، افزود: البته حدود 2000خودرو با مشکل استاندارد مواجه شده‌اند، به این صورت که مجوز پروانه استاندارد این خودروها در زمانی که وارد گمرکات شده‌اند توسط افراد مسئول تمدید نشده است.

او افزود: زمانی که واردات آزاد بود حتی اگر پروانه استاندارد خودرویی تمدید نمی‌شد سازمان استاندارد به طور موردی آن‌ها را تایید می‌کرد، اما در حال حاضر این کار انجام نمی‌شود و کارشناسان مجازی گمرکات به دلیل اینکه فضا فراهم نیست مانع خروج خودروها از گمرک شده‌اند؛ در این شرایط همت سازمان ملی استاندارد می‌تواند قدم بزرگی در راه هدف هیات وزیران یعنی کنترل بازار خودرو بردارد.

دادفر درباره آمار کلی خودروهای دپو شده بیان کرد: حدود 2700خودرو که از نظر دولت غیر قانونی وارد شده و در دست پیگیری است،2هزار خودرو مشکل استاندارد دارد و تقریبا 2800خودرو نیز توسط شرکت‌های غیرنمایندگی وارد شده‌اند و همچنان در گمرک مانده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به خسارات وارده به این خودروها طی یک سال و نیم بلاتکلیفی اظهار کرد: تا جایی که مقصر عدم تحویل این خودروها شرکت‌های نمایندگی باشد باید هزینه‌های مربوط به انبارداری، تعویض لاستیک و باتری خودرو را بدهند اما در دوره 15ماهه‌ای که دولت مانع ترخیص آن‌ها شده، مشتریان متحمل هزینه خواهند شد.

دادفر همچنین به افزایش حدود سه برابری قیمت خودروهای وارداتی طی این مدت اشاره کرد و گفت: به طور مثال اگر خودرویی در همان زمان وارد شده به مشتری تحویل داده می‌شد 300میلیون تومان بود در این شرایط به حدود 700 میلیون رسیده و یا خودرویی با قیمت 90میلیون تومان وارد شده و الان به حدود 300میلیون تومان رسیده است.

او تصریح کرد: با این افزایش قیمت موجی از انصراف در خودروهای وارداتی ایجاد شده که اگرچه ما مقصر نبودیم اما از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

منبع: افتاب
برچسب ها: گمرک ، ترخیص ، خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین