کد خبر: ۱۹۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که بالا بودن سطح کلسیم در عروق کرونری عاملی برای بروز تغییرات مخرب در ساختار قلب است.
ناطقان: بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا، بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان است و به همین دلیل شناسایی افراد پرخطر موضوعی مهم و حیاتی در حوزه سلامت عمومی به حساب می‌آید.

یکی از روش‌های تعیین کننده در شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی هستند بررسی سطح کلسیم عروق کرونری است. کلسیم نقش متعددی در بدن بازی می‌کند که یکی از آن‌ها حفظ سلامت استخوان‌هاست. با این حال وجود کلسیم در عروق کرونری می‌تواند به انباشت پلاک منجر شود.

با گذشت زمان انباشت این مواد موجب تصلب شرایین یا گرفتگی عروق می‌شود. در عارضه تصلب شرایین جریان خون محدود شده و اکسیژن کافی به ارگان‌های حیاتی بدن نمی‌رسد در نتیجه فرد در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می‌گیرد.

در این بررسی محققان برزیلی اطلاعات ۲۵۰۰ نفر را ارزیابی کردند تا سطح کلسیم در عروق کرونری و تفاوت‌های ساختار قلبی بین افراد جوان و میانسال مشخص شود.

به گفته محققان با استفاده از سی‌تی اسکن می‌توان سطح کلسیم در عروق کرونری را اندازه گیری کرد. آزمایش‌ها نشان داد که هرچه این رقم بالاتر باشد احتمال اینکه فرد دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شود، افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، فاکتورهای متعددی با افزایش سطح کلسیم در عروق کرونری مرتبط است که از آن جمله می‌توان به افزایش سن، جنسیت، سیاه پوست بودن، استعمال سیگار و بالا بودن سطح کلسترول اشاره کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین