کد خبر: ۱۹۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از پرداخت قسطی جرایم راهنمایی و رانندگی خبر داد.
ناطقان: سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری که امروز (چهارشنبه پنجم تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حوادث رانندگی سال گذشته، ۱۷ هزار و ۱۸۱ نفر کشته و ۳۶۵ هزار نفر نیز مصدوم شدند که این میزان زیبنده کشور ما نیست.

وی افزود:  باید شرایط مطلوبی را برای کاهش تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی فراهم کنیم و این موضوع جز با همدلی مردم، مسئولان و سازمان‌ها رخ نمی‌دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: عوامل انسانی در بیش از ۹۲ درصد تصادفات رانندگی نقش جدی دارد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: ۹۱ درصد از تردد‌های کشور در جاده‌ها صورت می‌گیرد و نقش ناوگان هوایی و ریلی کمتر از ۹ درصد است، به همین دلیل باید به زیرساخت‌های جاده‌ای توجه کنیم و ملاحظات بیشتری را در نظر بگیریم.
وجود حدود ۴۱ میلیون دارنده گواهینامه در کشور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بحث ایمنی و کاهش تصادفات جزء موضوعات مهم است، گفت: در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۸۷ دستگاه خودرو و بیش از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۱ میلیون دارنده گواهینامه در کشور افزود: برخی از این رانندگان جزء حرفه‌ای‌ها هستند که انتظار داریم نسبت به قوانین توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره آمار جانباختگان ۲ ماهه اخیر گفت: در مجموع ۲ هزار و ۵۸۴ نفر در تصادفات درون و برون شهری طی ۲ ماهه اخیر جان خود را از دست دادند.

سردار هادیانفر گفت: روزانه ۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی و ۴۱ نفر هم هنگام انتقال و درمان جان خود را از دست می‌دهند.
۸ تا ۹ نفر از کشته‌ شدگان حوادث رانندگی کودکان هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: ۸ تا ۹ نفر از کشته‌ شدگان حوادث رانندگی را کودکان تشکیل می‌دهند که هیچ نقشی در بروز این حوادث ندارند.

سردار هادیانفر گفت: در تردد‌های درون شهری ۴.۶ درصد معادل ۳۰ نفر افزایش تعداد کشته شدگان در حوادث رانندگی را داریم و در ترددهای برون شهری ۹ درصد معادل ۱۸۱ نفر کاهش تعداد کشته شدگان را داشتیم و در مجموع ۵.۵ درصد معادل ۱۵۱ نفر از تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد از فوتی‌های اولیه در ۲ ماه اخیر مربوط به صحنه تصادف بود، افزود: ۶ درصد از فوتی‌ها در حین انتقال و ۳۹ درصد از آن‌ها در مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: میزان واژگونی‌ها در کشور حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد است و علت آن سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است.
عابران پیاده ۲۱.۵ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی را تشکیل می‌دهند

سردار هادیانفر با بیان اینکه عابران پیاده ۲۱.۵ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در ۳ ماهه امسال ۲۳۶۸ راننده مقصر باعث جان باختن ۳۸۶۳ نفر شدند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: از اول تا ۳ تیر ماه ۶۴ نفر در تصادفات رانندگی کشته و ۱۳۷۵ نفر نیز مصدوم شدند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ۴ عامل اصلی تصادفات، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت و خستگی و‌خواب آلودگی است، تصریح کرد: از ساعت ۱۲ تا ۸ شب زمان پیک تصادفات است.

وی افزود: تقریبا ۵۹ درصد از تصادفات مربوط به خودروهای سواری، ۲۷ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷.۳ درصد وانت‌ها، ۴.۴ درصد کامیون‌ها و یک درصد اتوبوس‌های مسافربری است.

سردار هادیانفر ادامه داد: ۸۱ درصد کشته‌های تصادفات در محور‌های شمالی کشور مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلتهاست.
وقوع ۲۵ درصد تصادفات در ساعت ۱۶ تا ۲۰

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد تصادفات در ساعت ۱۶ تا ۲۰ اتفاق می‌افتد، گفت: در زمینه شماره گذاری خودرو‌های نوشماره کشور طی ۳ ماهه اخیر ۶۰ درصد کاهش داشتیم و همچنین در نقل و انتقال خودروها ۶.۱ درصد کاهش و در نقل و انتقال موتورسیکلت ۳۸ درصد افزایش داشتیم.

وی تصریح کرد: ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ گواهینامه در ۳ ماهه اول امسال چاپ شد که ۲۹۸ هزار مورد آن مربوط به رانندگان جدید پایه ۳ است و این تعداد تا یک سال مجاز به رانندگی در جاده‌های کشور نیستند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه خودرو‌های دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه باید توقیف شوند،گفت: بیش از ۸۱ هزار خودرو و ۷۵ هزار موتورسیکلت نیز در پارکینگ‌های کشور به دلیل بدهی جریمه توقیف هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه برخی از جرائم از یک تا ۱۴ میلیون تومان است، تصریح کرد: با تأیید فرمانده ناجا و موافقت وزیر کشور طرح پرداخت تقسیطی جرایم رانندگی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های توقیف شده دارای جریمه بالای یک میلیون تومان را از سه شنبه هفته آینده اجرایی می‌کنیم.
پرداخت تقسیطی جرایم خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی

این مقام نظامی درباره شرایط پرداخت تقسیطی جرایم خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی افزود: این خودرو‌ها نباید در سن فرسودگی باشند و برای خودرو‌های سواری ۲۰ سال، خودروهای عمومی بنزین سوز ۱۲ سال، خودروهای دوگانه سوز ۱۲ سال و موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۶ سال سن تعیین شده است، البته این خودروها نباید برای رانندگان حادثه ساز باشند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه خودروها باید فاقد جرائم قضایی باشند، تصریح کرد: رانندگان باید ظرف مدت یک سال اقساط خود را پرداخت کنند، چراکه مهر شکایت در شناسنامه خودرو ثبت می‌شود و همچنین آن‌ها اجازه فروش پیش از پرداخت کامل جریمه را ندارند.

وی افزود: رانندگان این خودرو‌ها می‌توانند جرایم خود را به صورت اقساطی در مهلت یک ساله از طریق درگاه‌های پلیس راهور پرداخت کنند.
خرید و فروش خودروهای گذرموقت امکان پذیر نیست

رئیس پلیس راهور ناجا درباره فروش خودرو‌های گذرموقت گفت: امکان خرید و فروش این خودروها وجود ندارند و مردم فریب نخورند، چراکه خودروهای گذر موقت حداکثر ۳ ماه اجازه تردد دارند و معامله آن‌ها غیر قانونی است.

سردار هادیانفر ادامه داد: برخی از موتورسیکلت‌ها در محدوده بازار بزرگ تهران به اندازه یک وانت، بار می‌زنند که برای حل این مشکل وانت بارهایی که بیش از  ۵ سال از تولیدشان نگذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعویض پلاک سراسر کشور پلاک عمومی دریافت کنند.

وی ادامه داد: وراث افراد فوت شده مکلفند خودرو‌های آن‌ها را تعیین تکلیف و پلاک را از نام مالک فوت شده خارج کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین