کد خبر: ۱۹۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: خوردن شکلات در حین امتحان توصیه نمی‌شود، زیرا مواد قندی غیر طبیعی باعث تحریک بدن می‌شوند و تأثیری در یادآوری ندارند.
ناطقان: مجید غیور در خصوص نکات تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها، اظهار کرد: مطالعات نشان داده تغذیه بر روی خلق و خو، اضطراب و… اثر زیادی دارد؛ طبق تحقیقات ما مصرف ماهی به آرامش و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود دانش‌آموزان شب قبل از کنکور در وعده شام ماهی مصرف کنند، بیان کرد: حتی شاید بد نباشد که افراد برای مدت کوتاهی قبل از کنکور قرص روغن ماهی استفاده کنند. البته اصلاً توصیه نمی‌کنیم که این قرص به صورت مداوم استفاده شود.

غیور خاطرنشان کرد: رادیکال‌های آزاد بدن باید در شب قبل از کنکور کنترل شود زیرا این رادیکال‌ها سبب تشدید اضطراب، التهاب و از بین رفتن آرامش می‌شود. فست فودها، نوشیدنی‌های صنعتی، قندهای غیر طبیعی و شیرینی‌جات باعث افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شود و مصرف آنها باید حتماً کنترل گردد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مواد غذایی مانند میوه‌جات و سبزیجات به خصوص آب میوه‌های طبیعی در بهبود حس و حال افراد بسیار تأثیرگذار است.

چرا خوردن شکلات در زمان امتحان توصیه نمی‌شود؟

غیور تصریح کرد: یکی از اشتباهاتی که کنکوری‌ها دارند این است که تصور می‌کنند مواد قندی برای مغز خوب است و مواد قندی زیادی مصرف می‌کنند در صورتی که اگر این مواد قندی، غیر طبیعی باشند همچون شکلات، شیرینی و… می‌توانند اثرات منفی داشته باشند. مواد قندی غیر طبیعی باعث تحریک بدن می‌شوند و برای یادگیری و یادآوری تأثیری ندارند. بنابراین خوردن شکلات در حین امتحان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: خوردن قندهای طبیعی مانند خرما، عسل، میوه‌های خشک و خشکبار را بسیار توصیه می‌کنیم. همچنین نوشیدن مایعات دارای قند طبیعی کمک‌دهنده‌های خوبی هستند اما مایعاتی مانند قهوه و نوشابه که دارای مواد قندی غیرطبیعی‌ست برای شب کنکور توصیه نمی‌شود، زیرا باعث افزایش ادرار و عدم تمرکز در فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه غذای شب کنکور باید سالم و در خانه طبخ شود، خاطر نشان کرد: کنکوری‌ها باید از خوردن غذاهای چرب، آبکی و همچنین از رفتن به رستوران و خوردن غذاهای فست فودی پرهیز کنند زیرا ممکن است مسمومیت و مشکلات گوارشی در دانش‌آموزان ایجاد شود. آنها نباید در وعده‌های قبل از کنکور غذاهای مانده مصرف کنند.

وی عنوان کرد: مصرف مغذی‌جات و مایعاتی مانند شربت عسل خنک و میوه‌جات تازه قبل از کنکور توصیه می‌شود.

۲۴ ساعت قبل از کنکور؛ فضای مجازی و درس‌خواندن ممنوع

غیور تاکید کرد: استراحت قبل از کنکور بسیار مهم است. قبل از امتحان گردش و تفریح بسیار مفید است و باعث کاهش اضطراب می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم تا ۲۴ ساعت قبل از کنکور درس نخوانند و از فضاهای مجازی استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه صبحانه قبل از کنکور باید در فرد احساس سیری ایجاد کند و حجم آن نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد، افزود: در صورت نداشتن حساسیت به شیر و لاکتوز، شیر عسل و یا شیر خرما بسیار مفید و مقوی هستند. صبحانه گرم هم خوب است اما باید بهداشتی باشد و پر چرب نباشد تا مشکل ایجاد نکند. نان، پنیر و گردو قبل از امتحان صبحانه مفیدی است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین