کد خبر: ۱۹۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌: مصرف تخم شربتی و خاکشیر علاوه بر رفع تشنگی، فشار خون را کنترل می‌کند.
ناطقان: تخم شربتی یکی از نوشیدنی‌های قدیمی ایرانی‌هاست، مصرف آن علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگه داشتن فشارخون و کاهش وزن بسیار موثر است؛ مخلوط تخم شربتی با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه و سایر بیماری‌های تنفسی کارایی دارد و می‌تواند بر بهبود بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر باشد.
 
نام دیگر تخم شربتی دانه چیا است، این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی مثل منیزم هستند که به کاهش کورتیزول (هورمون استرس) کمک می‌کنند از طرفی پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی می‌شود؛ دانه‌های چیا همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هستند که می‌توانند به بدنتان  در تولید سروتونین کمک کنند، همچنین سروتونین  بدن را برای مبارزه با اضطراب و داشتن الگویی منظم‌تر همراهی می‌کند.

شربتی که عطش تابستانه شما را ضربه فنی می‌کند/ هر آنچه باید از خواص شگفت‌انگیز تخم شربتی و خاکشیر بدانید
خواص درمانی خاکشیر
خواص خاکشیر هم کمتر از تخم شربی نیست جالب است بدانید در هر ۱۰۰ گرم خاکشیر ۲۷.۵ گرم پروتئین و ۳۳ گرم چربی وجود دارد، درحالی که کالری موجود در آن نزدیک به صفر است؛ خاکشیر دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است پس نوشیدن  ۲ تا ۳ لیوان از آن باعث می‌شود موهایتان شوره نزند.
 
خاکشیر پوست صورت را روشن می‌کند و لک‌های پوستی را از بین می‌برد؛ مصرف خاکشیر در اواخر دوره بارداری موجب تسهیل زایمان می‌شود اما قبل از آن کمی خطرناک است.
 
مصرف ناشتای شربت خاکشیر و شیر می‌تواند به درمان لاغری و افزایش وزن کمک کند.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اظهار کرد: یکی از شربت‌های بسیار مناسب برای برای فصل تابستان شربت خاکشیر و تخم شربتی است؛ مصرف این ترکیب می‌تواند به رفع عطش و جلوگیری از بروز تشنگی در تابستان مناسب باشد. این شربت حاوی انواع ویتامین‌های گروه A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌ C. ویتامین ‌E، اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶، گوگرد، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیوم منگنز، مس، زینک، فیبر و غیره است.
 
وی ادامه داد: مصرف این نوشیدنی خوش طعم تاثیر چشمگیری برای رفع عطش و درمان  تب بدن در فصل گرما دارد؛ با توجه به این که این دانه‌ها آب را جذب و در طول روز آن را آزاد می‌کنند، بدن دچار کم آبی نمی‌شود، بنابراین  برای افرادی که روزه می‌گیرند بسیار مناسب است.
 
عظمایی گفت: افرادی که در فصل تابستان دچار گرما زدگی یا تشنگی و عطش ناشی از هوای گرم می‌شوند، می‌توانند برای فرار از مشکلات جسمی این شربت را میل کنند؛ ترکیب تخم شربتی و خاکشیر موجب رفع جوش، خارش پوست، کهیر و سایر التهابات پوستی می‌شود، همچنین می‌تواند منجر به افزایش جذب کلسیم در بدن شود.
 
شربتی که عطش تابستانه شما را ضربه فنی می‌کند/ هر آنچه باید از خواص شگفت‌انگیز تخم شربتی و خاکشیر بدانید
تقویت حافظه با خاکشیر و تخم شربتی
محقق و پژوهشگر طب سنتی  گفت: مصرف این ترکیب برای تقویت قلب و عروق بسیار  مفید است و منجر به رفع گرفتگی صدا، رفع تنگی نفس و خارج شدن خلط‌های اضافی از ریه‌ها می‌شود، همچنین این شربت برای درمان سرفه مفید است و  حافظه را تقویت می‌کند.
 
وی با اشاه به تاثیر این شربت بر بهبود فرایند رشد در کودکان بیان کرد: مصرف ترکیب خاکشیر و تخم شربتی می‌تواند منجر به باز شدن رنگ چهره و رفع لک‌های صورت شود، این مواد خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و برای افرادی که فشار خون دارند بسیار مفید هستند؛ شربت خاکشیر و تخم شربتی خاصیت آرام بخشی و نشاط آوری دارد و اضطراب و استرس را از بین می‌برد همچنین می‌تواند عملکرد  سیستم عصبی بدن را بهبود ببخشد.
مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی
خاک شیر: ۱۰۰ گرم
تخم شربتی: ۵۰ گرم
آب: حدود ۱ لیتر تا ۱.۵ لیتر
سکنجبین: ۱ لیوان
لیمو‌ترش: به اندازه دلخواه
روش تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی
عظمایی درباره روش تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی گفت: خاکشیر و تخم شربتی را به خوبی بشویید و بخیسانید، همه مواد را با هم مخلوط  کنید، اما توجه داشته باشید که لیموترش باید هنگام مصرف و به مقدار دلخواه به نوشیدنی اضافه شود؛ بهتر است در روز ۲ الی ۳ لیوان از این شربت مصرف شود؛  توجه داشته باشید که این شربت را  باید جرعه جرعه نوشید و از یک باره  خوردن آن اجتناب کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین