کد خبر: ۱۹۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
‌کینوا، معروف به خاویار گیاهی از گروه غلات بوده که با وجود دارا بودن خواص فراون مورد کم لطفی قرار گرفته است.
ناطقان: غلات بی شماری در دنیای ما وجود دارد که برخی آن‌ها را می‌شناسیم و از خواص باارزششان اطلاع داریم و برخی را نیز نشناخته و یا از خواصشان آگاهی نداریم.

کینوا، معروف به خاویار گیاهی از این دست غلات محسوب می‌شود و به نوعی می‌توان گفت، با وجود دارا بودن خواص فراون مورد کم لطفی قرار گرفته است.

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

کینوا گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا ۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است. در دهه اخیر کینوا به عنوان یکی از «دانه‌های باستانی» و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده است.

کینوا و سلامتی

محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی به ایسنا گفت: منگنز یک آنتی اکسیدان قوی است و سرعت فرآیند پیری را کاهش می‌دهد، در نتیجه کسانی که از ظاهر پوست خود در آینده نگران هستند، می‌توانند از کینوا به دلیل داشتن منگنز فراوان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کینوا دارای مقادیر زیادی پروتئین است که فرد را دچار سیری زودرس کرده و مانع از پرخوری می‌شود، افزود: کینوا علاوه بر تأمین بسیاری از نیازهای بدن، فرد را در کاهش وزن بدون هیچ گونه عوارضی یاری می‌کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: گرانول‌های نشاسته موجود در کینوا بر خلاف برنج بسیار ریز بوده و اثرات چاق کنندگی ندارد.

پویان با اشاره به اینکه کینوا به علت پروتئین بسیار زیاد به عنوان خاویار گیاهی در جهان شهرت یافته است، اظهار کرد: میزان فیبر کینوا بسیار بالا بوده و مورد تائید کارشناسان تغذیه کشوری است.

وی ادامه داد: فیبر می‌تواند باعث کاهش کلسترول و شاخص قند خون شود و برای سالمندان هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همیار لاغری و کلسترول

این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: میزان فیبر در گیاه کینوا بسیار قابل توجه است و در سلامت اعمال روده تأثیر زیادی می‌گذارد چراکه فیبر دارای ظرفیت بالایی در نگهداری آب است و همین امر باعث جذب اسید‌های صفراوی و ترکیبات سمی می‌شود.

پویان اظهار کرد: دانه کینوا بسیار کم حجم و بسیار خوش هضم بوده و منبع غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین‌های گروه B است.

وی با اشاره به اینکه ارزش غذایی کینوا به وسیله سازمان خوار و بار جهانی با شیر خشک مقایسه شده است، افزود: مقابله با دیابت نوع دو، جلوگیری از کم خونی، همیار لاغری و کلسترول، تسکین دردهای میگرنی، تسکین بخش مشکلات گوارشی و جلوگیری از پوکی استخوان از دیگر مزایای کینوا است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه کینوا سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد، تصریح کرد: کینوا به دلیل تعادل میزان پروتئین، کربوهیدارات و مواد معدنی لازم برای بدن یک ماده غذایی لازم به شمار می‌رود.

توزیع بذر کینوا در بین کشاورزان خراسان جنوبی

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: میزان ۳۶۰ کیلوگرم بذر کینوا برای توزیع بین کشاورزان خراسان جنوبی خریداری و تأمین شد.

وی با بیان اینکه از این مقدار ۲۰۵ کیلوگرم از مرکز ملی تحقیقات شوری یزد تأمین شده است، تصریح کرد: کشاورزان برای خرید این بذر می‌توانند به مدیریت شعب کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با توجه به شوری خاک مقدر بذر بیشتری برای کشت مورد نیاز است، افزود: متوسط برای هر هکتار شش کیلوگرم بذر کینوا استفاده می‌شود.

مکان‌یابی ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی برای کشت محصول کینوا

قوسی با بیان اینکه ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت محصول کینوا مکان‌یابی شده است، گفت: کشت کینوا از اواخر تیر در استان آغاز و اواخر مهر برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال برای خرید محصول کینوا از کشاورزان نیز توسط جهاد کشاورزی برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: این گیاه به دلیل دارا بودن انواع پروتئین‌ها، فیبر، منیزیم و منگنز و دیگر ویتامین‌ها و ارزش غذایی بالا به عنوان خاویار گیاهی نامیده و جایگزین مناسبی برای برنج محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عملکرد تولید این محصول در هر هکتار را ۲ تا ۲.۵ تن عنوان کرد و یادآور شد: این محصول پارسال نیز به صورت الگویی در استان کشت شده و متناسب به لحاظ مقاومت با اقلیم منطقه سازگار است.

کینوا، یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است که بشر تا امروز مصرف کرده است که مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: کینوا ، خاویار ، سلامتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین