کد خبر: ۱۹۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، گزینه‌های مختلفی از جمله افزایش غنی سازی، کارگیری ماشین‌های پیشرفته و افزایش سانتریفیوژ را داریم.
ناطقان: بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره میزان افزایش غنی سازی اورانیوم گفت: خبری که چند روز گذشته در فضای رسانه درباره افزایش غنی سازی منتشرمربوط به غنی سازی اورانیوم نیروگاه‌های قدرت بود. این سطح جدید از غنی سازی به منظور رفع نیازهای کشور به سوخت نیروگاه‌های قدرت در دستور کار قرار گرفته است. این نوع از نیروگاه‌های هسته‌ای نیاز به غناهای مختلف نهایتاً تا 5 درصد دارند.

وی ادامه داد: آژانس این میزان برداشت را منعکس کرده است. نمونه‌ای که گرفته شده است ممکن است تا ظرف امروز و فردا طول بکشد تا نهایت تأیید شود. تفاوت آن ممکن است یک هزارم یا یک دوهزارم باشد. اما در اصل قضیه فرق ندارد. در حال حاضر سطح غنی سازی اورانیوم به 4.5 درصد رسیده است.

کمالوندی بیان کرد: بر اساس نیازهای خودمان کار می‌کنیم، این جوابگوی نیازهای سوخت نیروگاه‌های قدرت است. معمولاً سه مرحله در غنی سازی لحاظ می‌شود. اول اینکه برای راکتور قدرت سوخت تولید کنند، دوم اینکه برای راکتور تحقیقاتی سوخت تولید کنند (مانند راکتور تحقیقاتی تهران) و سوم اینکه برای موارد پیشران که معمولاً موارد بالایی غنی سازی لازم دارد.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه برای راکتور تحقیقاتی تهران برای چند سال سوخت داریم، نیاز به تولید نداریم. اما برای نیروگاه‌های قدرت نیاز داریم که تولید کنیم. اینجور نیست که در نیروگاه قدرت درجه خاصی نیاز باشد، این نوع از نیروگاه‌های هسته‌ای نیاز به غناهای مختلف نهایتاً تا 5 درصد دارند.

کمالوندی ادامه داد: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند، گزینه‌های مختلفی از جمله افزایش غنی سازی، کارگیری ماشین‌های پیشرفته و افزایش سانتریفیوژ را داریم. کشور بر اساس یک روند و برنامه کار مشخص برنامه خود را دنبال می کند. ما مجری هستیم، تصمیم گیرنده نیستیم. اما برای گام سوم و چهارم گزینه‌های زیادی داریم.

وی ادامه داد: چندین عامل در تصمیم گیری برای تولید اورانیوم غنی سازی اثر گذار است، یکی از آنها نیاز فنی ما است. در حال حاضر نیاز نداریم، دلیلی ندارد بیشتر تولید کنیم.

کمالوندی اظهار داشت: اما اگر کشور تصمیم به غنی سازی اورانیوم 20 درصدی کند، توانایی آن را داریم و با سرعت این کار را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فرصت 60 روزه‌ای به طرف مقابل داده‌ایم، اگر به تعهدات خود عمل کنند ما نیز به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.

کمالوندی درباره اینکه گفته شد در قلب راکتور اراک سیمان ریخته‌اند گفت: ما هیچ وقت نگفتیم در قلب راکتور سیمان ریختیم. قرار بود طوری کار کنیم که راکتور قبلی نتواند کار خود را انجام دهد. روش ‌ای مختلفی بود. ما گفتیم سیمان در لوله‌های میانی (که به آن قلب هم می‌توان گفت) می‌ریزیم. دلیل هم این بود که هم لوله داریم و هم تخصص اینکه بتوانیم لوله‌ها را عوض کنیم. ما ترجیح می‌دهیم راکتور جدید داشته باشیم. ما می‌توانیم راکتور جدید را بسازیم. اگر تجهیزات را به ما بدهند سرعت ساخت راکتور افزایش می‌یابد. اما اگر به ما ندهند، چندسال هم برای ساخت تجهیزات زمان لازم است.

وی ادامه داد: چند روز گذشته آمریکایی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند بعضی از ویورهای هسته‌ای را بردارند و بیان کردند که بقیه را نیز بر می‌دارند، ما هم تهدید کردیم که اگر چنین شود به راکتور قبلی بر می‌گردیم. البته که داشتن راکتور جدیدی که طراحی شده را می‌خواهیم. بخشی از این راکتور توسط متخصصان داخلی و بخشی از آن توسط چینی‌ها انجام شده است، بنابراین این راکتور را در دستورکار داریم. چه با برجام و چه بی برجام مسیر را با راکتور جدید دنبال می‌کنیم، در این مسیر هم همکاری ما با کشورهای مانند چین و روسیه ادامه می‌یابد. شواهد نشان می‌دهد که آمریکا به چین فشار وارد کرده است، اگر به چین هم فشار بیاورد، به تنهایی مسیر را ادامه می‌دهیم. شاخص‌هایی را برای همکاری مطرح کردیم که در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین