کد خبر: ۱۹۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
هاشم‌زایی:
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: اینکه بگویند نمایندگان برای منتفی کردن استیضاح آپارتمان دریافت می‌کنند، کل مجلس و نمایندگان آن را زیر سوال می‌برد؛ اگر کسی تخلف کرده و به قول برخی نمایندگان آپارتمانی گرفته تا استیضاح وزیر را منتفی کند، باید شفاف‌سازی شود که این نماینده چه کسی بوده و چطور این اتفاق افتاده است.
ناطقان: عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با اشاره به ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر دریافت آپارتمان از سوی نمایندگان مجلس به‌ منظور منتفی کردن استیضاح‌ها، گفت: شکی ندارم که برخی از جناح‌های سیاسی منافع ملی را فدای منافع جناحی می‌کنند، اما به اینکه نمایندگان از استیضاح به دنبال منافع شخصی هستند نمی‌پردازم، چون باید اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشم.

 

او تاکید کرد: اینکه بگویند نمایندگان برای منتفی کردن استیضاح آپارتمان دریافت می‌کنند کل مجلس و نمایندگان آن را زیر سوال می‌برد؛ اگر کسی تخلف کرده و به قول برخی نمایندگان آپارتمانی گرفته تا استیضاح وزیر را منتفی کند، باید شفاف‌سازی شود که این نماینده چه کسی بوده و چطور این اتفاق افتاده است. جامعه اعتماد چندانی به ما ندارد، به‌ خصوص که این مسائل هم مطرح شود، بنابراین به میان آمدن این موضوعات را درست نمی‌دانم.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: کاملاً مشهود و شفاف است که یک جناح سیاسی در مجلس منافع جناح خود را مورد نظر قرار می‌دهد نه منافع ملی، و اگر دقت کنید می‌بینید در پارلمان این نگاه وجود دارد.

 

هاشم‌زایی درباره اینکه در استیضاح وزرا گروکشی‌ با دلایل شخصی وجود دارد، گفت: منافع شخصی با منافع منطقه‌ای متفاوت است؛ مثلاً ممکن است نماینده‌ای در رابطه با مسئولان محلی خود مشکل داشته باشد، چه ازنظر جناحی و چه از لحاظ توان مدیریتی، در چنین مواردی گروکشی‌هایی وجود دارد که نماینده‌ای بخواهد درباره مسائل منطقه‌ای و شهرستانی استیضاح وزیر را- که یک مساله ملی است- کلید بزند. چنین موردی در تمام مجالس قبل هم وجود داشته است، اما من نمی‌توانم به‌ صورت محکم بگویم استیضاح به دلیل منافع شخصی نماینده کلید می‌خورد، چون باید ثابت شود.

 

او ادامه داد: ممکن است نماینده‌ای، مدیرکل وزارتخانه‌ای را به دلیل مسائل جناحی یا مدیریتی و توان مدیریتی نپسندد و به همین دلیل وزیر را زیر سوال ببرد. البته من همین موضوع را هم مطلوب نمی‌دانم، چون استیضاح وزیر یا حتی سوال از وزیر باید جنبه ملی داشته باشد نه جنبه منطقه‌ای و جناحی.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در خصوص تاثیر نگاه‌های جناحی و منطقه‌ای در ضربه زدن به جایگاه مجلس، گفت: ابعاد بسیاری، در رأس امور بودن یا نبودن مجلس را موجب می‌شود. نظام پارلمانی بدون داشتن احزاب ریشه‌دار و قوی مفهوم خود را مخصوصاً در کلانشهرها از دست می‌دهد؛ برای مثال در جایی که بیش از یک میلیون نفر در انتخابات شرکت می‌کنند، نمی‌توانند از بین افراد شرکت‌کننده نسبت به 30 نفر آنها شناخت داشته باشند. قاعدتاً نظام پارلمانی بدون حزب با این مشکلات مواجه می‌شود؛ اینکه اصولاً منتخبانی وارد پارلمان می‌شوند که زیاد شرایط نمایندگی یک ملت را ندارند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین