کد خبر: ۱۹۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
یک فوق تخصص خون و آنکولوژی، گفت: براساس مطالعات انجام شده بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران مربوطه به گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال است.
ناطقان: نعمت اله رستمی، در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مراقبت‌های پرستاری سرطان پستان در مرکز پزشکی شهید مدرس، گفت: سرطان پستان شایع‌ترین و مهلک ترین سرطان در خانم‌ها است. در کشورهای غربی این بیماری عمدتا در سنین بالای ۵۰ سالگی دیده می‌شود، اما مطالعات نشان داده است که بیشترین تعداد مبتلایان به سرطان پستان در ایران در محدوده سنی ۴۹-۴۰ سال قرار دارند.

به گفته او، تعداد مبتلایان جوان‌تر در ایران بیشتر از کشورهای غربی است که این تفاوت اپیدمیولوژیکی و همچنین تشخیص بیماری در مراحل پیشرفته از جمله عللی به شمار می‌آیند که باعث افزایش مرگ و میر مبتلایان به این بیماران در کشور ما شده است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی، عوامل مستعد کننده برای ابتلا به سرطان پستان را شامل سن بالا، عوامل ارثی و سابقه فامیلی، نازایی، اولین حاملگی بالای ۳۰ سالگی، مصرف غذاهای حاوی چربی حیوانی زیاد، چاقی، مصرف الکل و سیگار برشمرد.

رستمی تاکید کرد: متاسفانه در مراحل اولیه ممکن است بیمار کاملا بدون علامت باشد و پس از مراجعه بیمار برای کنترل و چک آپ، پزشک به احتمال ابتلا به سرطان در بیمار مشکوک شود که برای بررسی بیشتر بیمار از روش‌های تشخیصی مثل ماموگرافی و یا سونوگرافی استفاده شود.

او افزود: گاهی نیز پزشک معاینه کننده علامت مهمی در بیمار پیدا نمی‌کند اما با انجام روش‌های تشخیصی نظیر ماموگرافی و وجود یک ضایعه مشکوک به سرطان، پیگیری بیشتر برای تشخیص قطعی بیماری ضرورت می‌یابد.

رستمی تاکید کرد: در مواردی که ضایعه سرطانی در مراحل اولیه تشخیص داده شود مسلما درمان آن با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غربالگری دوره‌ای و آموزش صحیح خودآزمایی به تمامی بانوان را امری بسیار مهم و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار اقداماتی نظیر معاینه بالینی و استفاده از روش‌های تشخیصی تصویربرداری که به صورت دوره‌ای برای غربالگری این نوع سرطان انجام می‌شود، آموزش همگانی خودآزمایی سرطان سینه برای تشخیص زودرس این بیماری، درمان به موقع و در نتیجه بقای بیماران بسیار حیاتی و ضروری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین