کد خبر: ۱۹۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نقاط قوت و ضعف برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: در برخی اوقات، آرای الکترونیکی در بعضی مراحل، قابلیت بازیابی ندارد و باید این امکان وجود داشته باشد.
ناطقان: به نقل از صداوسیما، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه "نگاه یک" با اشاره به اینکه جابجایی اعضای شورای نگهبان، طبیعی است، افزود: دوره اعضای شورای نگهبان، ۶ سال و قابل تمدید است.

وی ادامه داد: در مدت کوتاهی سه تن از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت الله مؤمن، آیت الله شاهرودی و آقای علیزاده، مرحوم شدند و همچنین پایان دوره سه نفر از فقها و سه نفر از اعضای شورای نگهبان است که طبیعتاً ممکن است تغییراتی اتفاق بیفتد.

کدخدایی با اشاره به اینکه اعضای حقوقدان شورای نگهبان را رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند، افزود: مجلس از میان اعضای پیشنهادی، افرادی را انتخاب می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای وظایف قانونی شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی، اضافه کرد: این تغییرات در شورای نگهبان را نباید تحول، تلقی کنیم بلکه روال طبیعی است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، گفت: وظیفه اصلی اعضای شورای نگهبان، اعلام نظر درباره مصوبات و انطباق آن با شرع و قانون اساسی است و نباید سلایق شخصی و سیاسی خود را دخالت دهند اما به عنوان انسان، سلایقی را هم دارند.

کدخدایی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو از جمله انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اقدام، اصلاح قانون انتخابات بود که متأسفانه ناتمام ماند بنابراین قانون موجود اجرا می‌شود که جدول زمان بندی از جمله زمان استعفا، رسیدگی به صلاحیت‌ها، تبلیغات و برگزاری انتخابات، رسیدگی به شکایات و اعلام صحت و سقم نتایج قطعی انتخابات در این قانون بیان شده است.

وی ادامه داد: در حوزه الکترونیک، احتمالاً احراز هویت را به طور الکترونیکی انجام خواهیم داد.

کدخدایی با اشاره به اینکه انسان جایزالخطاست، گفت: انتخابات را هم انسان‌ها برگزار می‌کنند در نتیجه مسئولان اجرایی، نظارتی و مردم امکان تخلف دارند به همین علت قانون گذار نحوه برخورد با انواع تخلفات و رسیدگی به آن را پیش بینی کرده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: اگر برخورد سریع و قاطع با تخلفات داشته باشیم انتخابات، سالم خواهد بود.

کدخدایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته گفت: همکاری خوبی با قوه قضائیه داشتیم و این قوه فارغ از سمت‌ها و مقام، به خوبی و جدی با تخلفات، برخورد و احکامی را صادر کرد.

وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات هم گفت: الکترونیکی شدن در برخی مواقع، سرعت و اطمینان را افزایش می‌دهد اما در همه مراحل، این گونه نیست لذا اعلام کردیم در حد اختیارات با امکانات خوب وزارت کشور تا جایی که مطمئن شویم رأی مردم مخدوش نمی‌شود با الکترونیکی برگزار شدن انتخابات، همراهی خواهیم کرد.

کدخدایی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقاط قوت و ضعف برگزاری الکترونیکی انتخابات، افزود: در برخی اوقات، آرای الکترونیکی در بعضی مراحل، قابلیت بازیابی ندارد و باید این امکان وجود داشته باشد.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اظهارات اخیر یکی از چهره‌های سیاسی درباره شورای نگهبان و مطرح کردن اتهاماتی علیه این شورا گفت: بخشی از این موضوع به وقوع اتفاقاتی در دستگاه‌های مختلف مربوط می‌شود و بخشی دیگر هم اظهارات ایشان درباره شورای نگهبان است، برخی افراد ممکن است با ادعای نفوذ در شورای نگهبان و با طرح ادعاهایی از دیگران کلاهبرداری کنند و این ربطی به شورای نگهبان ندارد.

وی افزود: از این فرد خواستیم که تخلفات را به مقامات صالح مربوط گزارش کند اما این کار را نکرد و ما علیه ایشان در هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان، طرح دعوا کردیم اما تاکنون چیزی به ما اعلام نشده است.

کدخدایی اضافه کرد: از این ادعای کذب، زیاد مطرح می‌شود اما کسی که ادعایی دارد باید آن را ثابت کند و اگر تخلفات، اثبات شود سپاسگزار خواهیم شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا برخی از نمایندگان با وعده دریافت آپارتمان، از استیضاح وزرا انصراف داده اند و شورای نگهبان هم پس از اطلاع، آنها را رد صلاحیت کرده است؟ گفت: به این شکلی که مطرح شده، چیزی خاطرم نیست اما اگر گزارش تخلفی به ما ارائه شود برخورد می‌کنیم و در ادوار گذشته هم کسانی بوده اند که سو استفاده‌های مالی کرده اند و با آنها برخورد کردیم.

کدخدایی با اشاره به برخی از وظایف شورای نگهبان گفت: این شورا نمی‌تواند شایستگی‌ها و کارآمدی‌ها را تضمین کند و امکان سنجش شایستگی نمایندگان را ندارد اگرچه فرد را تائید صلاحیت می‌کنیم اما نمی‌توانیم تضمین دهیم که در طول انتخابات یا پس از آن مرتکب هیچ تخلفی نشود به همین علت برخی از نمایندگان تائید شده فعلی در دوره بعدی انتخابات، صلاحیت آنها تائید نخواهد شد.

وی افزود: اگر نمایندگان در چارچوب وظایف قانونی خود اقداماتی انجام دهند شورای نگهبان اقدامی نمی‌کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: ۶ هزار نامزد را برای کسب ۲۹۰ کرسی نمایندگی مجلس تائید کردیم اما در نهایت، مردم با تشویق گروه‌های سیاسی به افراد مورد نظر خود رأی دادند آیا آنها مسئولیت و نقشی ندارند؟

وی افزود: برخی افراد گفته اند که بعضی از گروه‌های سیاسی برای قرار دادن اسم آنها در لیست خود، تقاضای پول کرده اند و چون پول نداشته اند نتوانستند در آن لیست قرار گیرند.

کدخدایی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه اگر آرای نمایندگان، شفاف شود ممکن است شورای نگهبان با توجه به آن، افراد را تائید یا رد صلاحیت کند، گفت: این موضوع، خنده دار است و رویه شورای نگهبان چنین نبوده است و قانون هم چنین اجازه‌ای را به این شورا نمی‌دهد.

وی افزود: بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی، نمایندگان در قبال اقدامات و آرای خود در مجلس به حسب نمایندگی شأن، مصون هستند همچنین بسیاری از نمایندگان زیر طرح‌ها و لوایح را امضا می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی دیگری از سخنان خود درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: بخشی از آن مربوط به اصلاح قانون انتخابات است و جلسات مختلف کارشناسی در این باره برگزار شد اما پارسال در هنگام اصلاح پیشنویس این قانون، برخی نمایندگان، موضوع استانی شدن را مطرح کردند با این حال اعلام کردیم که اگر این موضوع ایرادهای شورای نگهبان را نداشته باشد تائید می‌کنیم.

کدخدایی ادامه داد: این طرح در درون اصلاح قانون انتخابات مطرح شد و تلاش کردیم استانی شدن به گونه‌ای باشد که بتواند حقوق همه بخش‌ها را تأمین کند و موجب کاهش مشارکت و مسائل امنیتی نشود اما این گونه نشد.

وی افزود: ایرادهای ما به بخش اصل قانون انتخابات، بسیار اندک بود و اگر همین الان بخش استانی شدن قانون انتخابات، کنار گذاشته شود و مجلس بقیه اصلاحات را به شورای نگهبان ارسال کند، این شورا با بسیاری از آن موافق است.

کدخدایی افزود: اینکه نماینده، ۱۵ درصد در شهرستان و بقیه را از استان رأی بگیرد درست نیست و این موضوع موجب از دست دادن ارتباط نماینده با حوزه انتخابیه اش می‌شود و موجب کاهش مشارکت و به وجود آمدن مسائل قومیتی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سخنانی که در بخش بازنگری قانون اساسی مطرح می‌شود، گفت: نباید شتابزده عمل شود چون برخی‌ها در مباحثی که مطرح می‌کنند می‌خواهند به طرح نخست وزیری سابق برگردند.

کدخدایی افزود: نسبت به قانون اساسی و اصلاحات، مخالف نیستم و نمی‌توانیم مخالف باشیم چون اصل ۱۷۷ قانون اساسی، اصلاح قانون اساسی را پیش بینی کرده است اما موضوع این است که آیا اکنون نیازمند اصلاح هست یا خیر؟

وی اضافه کرد: همچنان از ظرفیت‌های قانون اساسی از جمله ظرفیت تفسیر می‌توانیم استفاده کنیم و برخی از اصول قانونی اساسی شاید هنوز به درستی اجرا نشده باشد و می‌توانیم از آن استفاده کنیم و هر وقت دیدیم این ظرفیت‌ها به پایان رسید و نیازمند اصلاح شدیم می‌توانیم اصلاح و بازنگری کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: این شورا جناحی عمل نمی‌کند بلکه بر اساس قانون و اسناد رسمی عمل می‌کند و نتیجه انتخابات ادوار گذشته هم مؤید این موضوع است.

کدخدایی درباره ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان افزود: برخی اوقات طرح‌هایی در مجلس مطرح می‌شود که ظاهراً حمایتی است اما زمانی که وارد مواد می‌شویم می‌بینیم به گونه‌ای تنظیم شده که مدافع حقوق افراد نیست و یا مسائل شرعی در آن رعایت نشده است. در خصوص لوایح باید همه چیز با هم دیده شود.

وی درباره ادعای مطرح شده یکی از افراد درباره انتخابات سال ۸۸ هم گفت: ادعای عجیب و غریبی که مطرح می‌شود نباید به آن توجه شود بسیاری از دوستان این فرد در همان سال ۸۸ اعلام کردند تقلبی صورت نگرفته است و نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان در محضر مقام معظم رهبری اعلام کرد که در کشور ما تقلب، امکان پذیر نیست اکنون پس از ۱۰ سال، شخصی آمده آمار گنگی را اعلام کرده است و ادعای تقلب دارد.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد در همه انتخابات، آمار و ارقام را بررسی و آمار نهایی و درست را اعلام کند و معمولاً آمار نهایی شورای نگهبان با آمار وزارت کشور، متفاوت است.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان حجت و اسناد و مدارکی داشته و بر مبنای آن، آمار را اعلام کرده است.

کدخدایی ادامه داد: اکنون ضرورتی وجود ندارد تا امثال من بخواهند در این باره شهادت بدهند زیرا ۱۰ سال پیش شهادت‌ها را داده ایم و مدعی باید مدارک متقن و محکمه پسند داشته باشد و صرف بیان ادعا کافی نیست و این ادعا، مضحک و کذب است و ارزش پاسخگویی ندارد و به همین علت شکایت و تعقیب هم نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه ادعای اضافه شدن ۸ میلیون رأی، مضحک است، افزود: این ادعا نیاز به مدرک و سند معتبر و محکمه پسند دارد.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند بلکه بر اساس قانون و اسناد رسمی عمل می‌کند و نتیجه انتخابات ادوار گذشته هم مؤید این موضوع است.

‌وی افزود: کسانی که صلاحیت آنان در شورای نگهبان تأیید نمی‌شود می‌توانند به این شورا مراجعه کنند تا اسناد و مدارک را در اختیار آنان قرار دهیم و آنان می‌توانند از خود دفاع کنند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین